Josefine volqvartz

Af Michael Fahlgren, 4. november 2020

Positiv historiefortæller

I en ellers uhyre mandsdomineret AV-branche lyser Josefine Volqvartz op som en af alt for få kvinder – og kvindelige iværksættere – med stor succes. Blandt andet med sit eget produktionsselskab og initiativtager til ’KvindeKompagniet’.

”’KvindeKompagniet’ er mit svar på en problematisk ligestillingssituation, der sprang i øjnene, da jeg kom tilbage til Danmark efter 18 år i udlandet. Det er et initiativ, jeg har sat i gang ved siden af Inspire Film, der er min egen iværksætterbiks, som jeg stiftede efter at være vendt tilbage. Her arbejder vi med film og journalistik og hjælper virksomheder, NGO’er samt TV- og filmselskaber med at konceptualisere, researche, koordinere, producere, optage og redigere film og videoer, ” indleder Josefine Volqvartz.

Mediefokus skaber interesse

Aktuelt er der i medierne stor fokus på kvinders ulige forhold og sexisme i forskellige grene af samfundet; et fokus, der også aktuelt skaber stor interesse for Josefine Volqvartz’ podcastserie om kvindelige iværksættere, KvindeKompagniet.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

”De fleste oplever mig lige nu i forbindelse med ’KvindeKompagniet, fordi der er sat meget fokus på emnet i medierne. Men i virkeligheden fylder min egen virksomhed langt mere i min dagligdag, selv om begge er uhyre vigtige”, uddyber hun.

Maerskfilm samler trådene

For godt og vel et års tid siden fik Josefines Volqvartz’ filmproduktionsselskab en henvendelse fra rederiet Maersk vedrørende en diversitetskampagne udviklet i samarbejde med Lead the Future for uddannelsen til skibsofficer – henholdsvis skibsfører (kaptajn) og maskinchef (maskinmester). Et filmprojekt hun takkede ja til, fordi hun her kunne se sin vision om at skabe en verden i bedre kønsmæssig balance i samspil med håndværket som filmskaber og journalist.

”Her viser jeg, hvad man kan opnå med billedets og ordets kraft. Eksempelvis får vi her synliggjort en problematik på en måde, som ingen har set før (mandestereotyper i erhvervslivet, red.). Da jeg kom tilbage til Danmark, fortalte alle, at vi havde ligestilling her – men det har vi jo vitterligt ikke. Kønsstereotyper dannes meget tidligt i livet, og det var det, jeg gerne ville ind på gennem Maerskfilmen. På blot to minutter får vi vist, hvad hele udfordringen handler om,” forklarer Josefine Volqvartz.

 

Se filmen her

 

Giver lyd til de tavse stemmer

På trods af en meget personlig interesse i arbejdet for ligestilling mellem kønnene har Josefine Volqvartz arbejdet med mange andre emner – hvilket hun stadigvæk gør. Produktioner med emner om bæredygtighed og ny teknologi fylder således meget.

”At sætte fokus på ligestilling, menneskerettigheder og verdens uretfærdigheder er en meget vigtig del af min journalistiske karriere. Nogle opgaver kommer direkte, hvor opdragsgiver kontakter mig, fordi de synes, jeg er en god producent, en dygtig fremlægger eller stoler på, at jeg går til opgaven med kreativitet. Andre er opgaver, jeg selv opsøger. Som journalist er jeg meget optaget af hverdagens helte og er altid på udkig efter de stemmer, vi ikke hører, men som gør en stor forskel i samfundet. Det falder også godt i tråd med ’KvindeKompagniet’, hvor jeg selv har taget ordet, fordi jeg kan se, at mange kvinder inden for iværksætteri ikke bliver hørt; de er usynlige. Ideen er, at jeg tager ordet og gennem podcasts og korte videoproduktioner giver det videre til andre kvinder,” fastslår Josefine Volqvartz. 

Kører efter ’Hollywood-modellen’

I arbejdet forsøger Josefine Volqvartz at undgå lufttransport – ikke fordi hun personligt lider af flyskræk, men på grund af det miljømæssige aspekt. I Danmark arbejder hun således (næsten) kun sammen med danske teams og forsøger i det hele taget at arbejde så lokalt som muligt i forhold til Inspire Films internationale samarbejder.

”De fotografer, jeg arbejder sammen med, er meget dygtige mennesker, som jeg har mødt gennem de seneste år i Danmark. I det hele taget kører vi efter ’Hollywood-modellen’, hvilket vil sige, at vi altid stiller med det bedste hold til den pågældende opgave. Naturligvis er vi altid på udkig efter nye, spændende talenter i forbindelse med nye produktioner. Personligt er jeg typen, der kaster en masse bolde op i luften og derefter farer omkring for at gribe dem,” fortæller Josefine Volqvartz med et stort smil. 

Fuld gang i produktionen efter Covid-19

Selv om Josefine Volqvartz’ selskab som langt de fleste andre blev påvirket af Covid-19 – og stadigvæk er det – er der nu ved at komme godt gang i produktionerne igen. Opgaver, der tidligere på året havnede i skuffen, tages nu op for at blive realiseret.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

”I starten var det hårdt, fordi alle vores store eventproduktioner blev aflyst. Ikke bare udsat til senere på året, men aflyst eller flyttet til samme dato næste år. Så lige pludseligt var der et kæmpestort hul i forhold til vores pipeline og økonomi. Dér tog jeg iværksætterhatten på og tænkte, at så må vi jo finde på noget, der er relevant i forhold til situationen - og så gik jeg i gang med at producere nyheder for mine internationale kunder. Både Reuters, Vice News Tonight og CGTN (China Global Television Network) og andre TV-stationer takkede ja – og så var det jo bare på med nyhedshatten. Men når man arbejder med nyheder, ved man aldrig, hvor man skal være næste dag, måske endda samme dags aften. Det er fint i nogle perioder under Corona, men generelt hænger det ikke sammen med tre børn,” konstaterer hun.

Giver gerne gode råd

Med sine mange års uddannelse og erfaring bag sig giver Josefine Volqvartz gerne gode råd – navnlig til iværksættere inden for branchen. Og naturligvis vil gode råd altid være afhængige af situationen.

”Jeg prøver at inspirere mennesker, som ikke er iværksættere til at turde gå i gang med en iværksætterkarriere. For vores samfund har brug for nye ideer og innovation, og der er rigtigt mange, især kvinder med en skabertrang inderst inde, der kan blive dygtige iværksættere. Med min journalistiske baggrund er det bedste jeg kan gøre at vise andre frem. Som iværksætter kan jeg naturligvis fortælle om mine egne erfaringer og vise de mange rollemodeller, som ’KvindeKompagniet’ rummer,” slutter Josefine Volqvartz.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet November 2020

ProAV Digital

Forside8 20 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hybridkamera

  • Kvinder i branchen

  • Damhuskroen

  • Merging Anubis

  • Lyd til streaming

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her