4. oktober 2012

Plasa 2012 - for sidste gang i Earls Court

Trådløs audio er en stadig trendsætter i audioindustrien, så Sennheisers nye trådløse topsystem, Digital 9000, var en af de ting, der blev talt mest om på Plasa. Systemet er digitalt og på mange måder skelsættende inden for denne teknik, selv om andre producenter i pro audio såsom AKG, Shure og Sony har leveret digitalt trådløst udstyr i flere år.

 

Sennheiser har ikke villet sende et trådløst system på markedet, før oplagte problemer med latency og datareduktion var løst på en tilfredsstillende måde. Det har betydet, at der har været udviklet på det nye system i 10 år, og i sidste ende har Sennheiser været nødt til selv at gå ind i grundforskning og chipudvikling for at få de rigtige specifikationer på systemet.

 

En anden trend inden for digital audio er med fokus omkring livemixere. I år var konkurrencen på prisen igen skærpet, og vi så et par nye mixere, som i pris ligger under de 75.000 Soundcraft viste deres nye SI Preformer og Midas deres Pro1. Her er der selvfølgelig skåret på antal af kanaler, og begge var også med indbygget I/O, så det fordyrende stagerack var væk. Begge kan selvfølgelig udbygges med racks, som købes som ekstraudstyr, og som betyder en forøgelse af kanaler på pultene. Soundcraft SI Preformer bygger på Si Compact, men har fået en opdateret brugerflade med bedre knapper og fadere, ligesom der er indlagt et par DMX faderlag, så samme pult både kan fungere som lyd- og lyspult. Pulten findes i to udgaver med hhv. 24 og 32 fadere. Midas Pro1 har skåret i antal af fadere i forhold til Pro2, ligesom mixbuss sektionen på selve brugerfladen er blevet fysisk mindre, men dog med det samme antal busser. Der kan sætte tre stageracks til pulten, men der kan kun mixes op til 48 kanaler. Kvaliteten af micpre og processering er den samme som på de større pulte i Pro serien og I/O på pulten uden racks er 24/16. Midas kunne også vise nyt software til hele Pro-serien, som bl.a. indeholder en række nye rumklange, en af de eneste kritikpunkter, som Monitor havde på Pro2, da den blev testet i magasinet tidligere på året.


Det analoge mix og live optagelse
Alle mixere er jo ikke digitale og Midas viste en ny, neddroslet og billigere udgave af deres analoge Venice pult, nu med USB lydkort facilitet og med det rammende navn VeniceU. Den større VeniceF med Firewire lydkort bliver dog stadig på markedet. På Allan&Heath standen var der to nyheder, dels deres 16 spors stand-alone 1 unit recorder, som optager på USB stick eller HD; enheden er væsentligt beregnet til optagelse af livekoncerter, men kan også bruges som lydkort.    

 

Den anden nyhed hos A&H var måske nok lidt malplaceret på Plasa messen, men ikke desto mindre viste de den lille broadcast mixer XB-10, fokuseret til det lille radio eller internetstream baserede broadcaststudie. Mixeren har tre mikrofon- og tre stereoindgange, telefonopkald indgang og kan forbindes til computeren som et USB lydkort.

    

På Avid’s stand viste de selvfølgelig Venue pultene, som stadig er den mest efterspurgte digitale livemixer på det amerikanske rental marked. Men den store nyhed på standen var ret uanseelig og let at overse. Det nye, lille thunderbolt baseret HD-Native lydkort viser, at Avid gerne vil benytte den nye hurtige thunderbolt forbindelse, som nu er på alle moderne Mac computere. Det betyder samtidig, at det nu er muligt at bruge Pro Tools HD softwaren til liveoptagelse af mange spor, blot ved at bruge en laptop computer.


PA højttalere og forstærkere
I forhold til, at Plasa er en messe koncentreret omkring live og scene, så er det mærkværdigt, at så få PA-højttalerfirmaer trods alt er repræsenteret på messen. Symptomatisk var det næsten kun engelske PA firmaer, som var til stede til at vise de nyeste sorte højttalerkasser.

    

Højttalerkabinetterne fra Funktion-One er dog sjældent sorte og den karakteristiske mørklilla farve var da også på deres nye kompakte F1201, som med sine 60x40x40 cm hører til blandt firmaets mindre og transportvenlige PA systemer; systemet kan dog stadig spille højt og ubesværet. Højttaleren kan med sin skrå profil kombineres i vertikale eller horisontale systemer, idet hornet med 1 tomme driver kan drejes 90 grader.

    Ohm er et højttalerfirma, som både er fokuseret på større PA systemer og mindre installationhøjttalere. På Plasa viste de hele linjen af højttalere bl.a. nyheder i deres installationsserie. Men den danske distributør kunne stolt vise en ”hemmelighed” stående på en af højttalerne, en ny forstærker baseret på den danske konstruktør Pascal’s forstærkermoduler. Forstærkerne, som kommer til at yde rigtig mange watt, vil først være at finde i Ohm’s produktsortimentet efter Prolight & Sound 2013, men på monitorwebtv.dk findes en video, som fortæller nogle af detaljerne bag denne nye superforstærker.

    

På Yamaha’s stand fik vi bekræftet, at CL-1 og CL-3 i den nye serie af digitale mixere kan leveres nu. Men på standen viste de også et par nye kort, som kan monteres i mixerpultene, bl.a. et kort med Lake DSP teknologi til styring af PA højttalere.


Trackerstyring af både lys, lyd og sceneteknik
Trackersystemer til scenebrug er ikke en ny ting, men firmaet Cast fik prisen for det mest innovative produkt. Deres BlackTrax system betyder, at lys, lyd og sceneteknik forholder sig til den position, som en person har på scenen. Små sendere monteret på skuespillere eller dansere sørger for, at lys kan følge en person, at lyd kan positioneres i et stereosystem i forhold til placering, og at sceneteknik kan anvendes, f.eks. når en person træder ind i bestemt, defineret felt. Systemet virker i både x,y og z aksen, og på standen blev man imponeret over, hvor hurtigt f.eks. en følgespot kunne følge en person.

    

Blandt lysnyheder så vi også en ny 7 farvet LED-baseret udgave af ETC’s mest populære lampe gennem tiden, den såkaldte Source Four.

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her