EVA1 MAR18

Af JOS Svendsen, 10. april 2018

Panasonic EVA1 – Letvægts filmkamera

Så har vi Panasonics udspil i markedssegmentet for kameraer med storformat sensor og udskiftelige optikker til omkring 50.000 kr. Kameraet hedder EVA1 og er lillesøster til Panasonics high-end Varicams. Vi tester den nye sensorteknologi i kameraet, der lave smukke filmiske billeder.

Lad os starte med at rose Panasonic for at lancere et kamera med et navn, der ikke lyder som et sikkert password. Canon Cinema EOS C300 Mrk 2 eller Sony PXW-FS7 II, som er EVA1 nærmeste konkurrenter lyder bare ikke helt så rare som EVA1.

Det er lidt interessant, at EVA1 er dukket op nu. Faktisk er det et kamera, vi har ventet på i 7 år. I 2010 lancerede Panasonic AF100, som var det første kamera med stor (Micro 4/3) sensor og mulighed for udskiftelige optikker.

Dette HD-kamera var simpelthen det kamera, som definerede denne kategori. Det var så god en idé, at Sony og Canon var ved at falde over hinanden for at komme med tilsvarende kameraer. Canon C500 kom i 2012, og Sony F5 kom nogenlunde samtidigt, men begge kameraer var high-end. Canon C100 kom lidt efter, men kostede mere end AF100.

I lang tid var den eneste reelle konkurrence til AF100 de DSLR-kameraer med videomuligheder og Canon C100. Det varede indtil Sony kom med FS5 i 2015 og dermed satte 4K på agendaen. Panasonic kunne have ejet midtmarkedet for professionelle videokameraer, hvis de havde fulgt op på successen og lanceret AF200, AF300, AF400 eller hvad disse hypotetiske kameraer var kommet til at hedde. Men i stedet for at spekulere over Panasonics smuttede chance for markedsdominans lad os i stedet se på, hvad Panasonic bragte til markedet i sen-2017.

Dual Sensitivity Sensor

Den store nyhed med dette kamera er Super 35 sensor med to lysfølsomheder. Sensoren har både en følsomhed på 800 ISO og på 2500 ISO.

I praksis betyder det, at når kameraet er indstillet til 800 ISO, kan man vælge mellem følsomheder mellem 200 og 2000 ISO. Når kameraet er indstillet til 2500 ISO, kan der vælges mellem følsomheder mellem 1000 og 25600 ISO. Det betyder i billedsammenhæng, at kameraet er rimeligt støjsvagt og leverer glimrende støjfrie billeder til 12800 ISO. Det forekommer ikke helt så støjsvagt som Canon C300 Mrk II, men bedre end eksempelvis Sony FS5. Sensoren er også toptunet med Panasonics Varicam farvegengivelse. Det gør, at billederne er farvetro og har en bid af Hollywood i sig. Det er lidt som det look, som Canon Cinema-kameraerne leverer, men bare i Panasonic stil. Sensoren er 5,7K og downsampler dermed til alle formater, hvilket giver ekstra skarphed. Panasonic har annonceret, at der vil komme en firmware-opdatering til kameraet, der giver mulighed for at optage raw video i 5.7K på en ekstern recorder. Og ærlig talt, det er lidt smartere end Canon C200, der optager RAW internt på CFast hukommelseskort. 

EVA1 optager i 4K filmformat, UltraHD 4K video og HD med op til 60 billeder i sekundet. Det er mulighed for 240 billeder i sekundet slowmotion i HD. Kameraet gemmer videoen i H.264 med 10 bit i farverummet 4:2:2. Dermed er kameraet velegnet til at optage High Dynamic Range (HDR) produktioner, da det understøtter Rec.2020 hybrid profilen og HLG (Hybrid Log Gamma). Panasonic er et firma, som har styr på det med Codecs. Der bliver solgt mange Panasonic-kameraer til TV-stationer, og de er interesserede i en nem workflow. Med dette kamera er det bare ud med kortet af kameraet og ind i redigeringen, og man er klar - helt tilsvarende et Blackmagic-kamera. Der skal ikke transkodes fra kameraets codec til noget redigeringsvenligt, hvilket er tilfældet med filer fra Sony og Canon kameraer.

Panasonic har også sin egen logprofil; V-log, som er fin. Det er i øvrigt samme profil, der er på Panasonic GH5. Derved kan dette kamera bruges som B-kamera til et EVA-1.

Panasonic er først med elektronisk billedstabilisering 

EVA1 har intern billedstabilisering i form af elektronisk billedstabilisering, som beskærer billedet lidt og udnytter det ekstra areal uden om billedfeltet til at stabilisere billedet. Funktionen giver en ekstra cropfaktor på ca. 1,2 gange og er velfungerende. Men der er begrænsninger. Kameraet har nemlig en Canon-fatning og bruger Canon-optikker. Panasonics egne Mikro4/3 optikker er nemlig beregnet til en mindre sensor og kan ikke dække den Super35 sensor, der sidder i EVA1.

Men Panasonic har været lidt i en kattepine med dette kamera, for i dag er standarden i klassen super35 sensorer. Og hvis ens egne stills-optikker ikke kan bruges, hvad gør man så? Det er helt klart en dårlig idé at ringe til Sony. Men det havde måske været en idé at ringe til Nikon, der slet ikke er inde på videomarkedet og har brug for hjælp. I stedet blev valget Canon. Det er på en måde fint, for der er massevis af optikker til Canon. Til gengæld afskærer man sig fra mulighederne med objektivadaptorer. Der er massevis af adaptorer som gør, at man kan montere Canon (eller Nikon) optikker på et kamera, men få til at montere andre optikker på et Canon eller Nikon-kamera. Dog er der adaptorer til PL-optikker, sådan at man kan bruge professionelle filmoptikker på kameraet.

Canon anvender optisk billedstabilisering på nogle af sine stillsoptikker, men den kan ikke kombineres med den elektroniske stabilisering i EVA1.

Sætter man kompatible Panasonic optikker med optisk stabilisering på et GH5, der også har intern stabilisering i form af sensorstabilisering, kombineres de to stabiliseringer. Det sker ikke på EVA1. På den positive side betyder det også, at sætter man cine-optikker på kameraet bliver de automatisk stabiliserede. Og der er også en anden interessant ting ved at bruge Canon optikker på EVA1. Kameraet har godt nok autofokus, men den er af kontrast typen og glacial langsom. Den er dårligere end den første generation af autofokus på Canon C100 – og den var sløv.

Nem, men eftertænksom betjening

I brug er kameraet af den eftertænksomme type. Det er ikke spækket med knapper. Der er der nødvendigste, men ikke mere. Der er massevis af muligheder for at reprogrammere de forskellige knappers funktioner, men man ender i flere øjeblikke, hvor man skal have gang i menuerne, end man gør på f.eks. Sony FS7 eller Canon C300.

Menusystemet er dog rimeligt overskueligt. Kameraet er let – 1,2 kg og har et glimrende håndtag med kontrolfunktioner. Det er fint til håndholdt kamera, men ikke så smart til montering på rig, da Panasonic anvender egen montering. Her er Sony FS7 noget smartere.

Til gengæld er det super smart, at kameraet optager på SDXC-hukommelseskort. Det holder omkostningerne nede, samtidigt med at kortene er nemme få fat på. Der er to kortpladser i kameraet. Der er også et fuldt sæt af ud- og indgange. EVA1 har massevis af monteringsgevind og både håndtag og søgerskærm kan tages af, sådan at kameraet let kan monteres på en kran eller drone. Der er tre indbyggede ND-filtre – ND4, ND8 og ND10 indbygget i kameraet

Der er ikke en traditionel søger på kameraet, men kun en 3,5 tommer berøringsfølsom skærm. Panasonic har designet layoutet på skærmen således, at alle statusoplysninger er uden for billedfeltet i sorte kanter over og under billedet. Det giver et dejligt klart og uforstyrret billede uden de flokke af ikoner, som præger skærmene på Sony og Canon. Men det kræver bare en større skærmstørrelse, for at det fungerer optimalt. Nu bliver skriften mikroskopisk på søgerskærmen. Og når den er superblank og ret lyssvag er skærmen problematisk i dagslys. Panasonic har været klar over dette, da søgerskærmen har fået en solskygge, men så bliver skærmens touch-funktioner besværlige at bruge. Men halvuheldige søgerskærme er nu ikke noget Panasonic er alene om. En 5 tommer skærm med god lysstyrke have været dejligt. Heldigvis kan EVA1 sende søgersignalet ud af både SDI- og HDMI-udgangene, så man kan bruge en anden monitor og dermed få et alternativ til den medfølgende søgerskærm.

Batterilevetiden på EVA1 er i øvrigt rigtig god, så en større og lidt mere batteritørstig skærm kan sagtens lade sig gøre.

Konklusion 

Panasonic EVA1 er et glimrende kamera med fremragende billedkvalitet. Det er så HDR-parat som noget kamera på markedet og kan levere videoen på rimelig billige SDXC-hukommelseskort. Det er et kamera, der retter sig mod de mere rolige produktioner i kontrollerede omgivelser, som f.eks. drama, corporate eller reklamebrug.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Marts 2018

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her