2V4A8371

Af Carsten Legaard, 5. oktober 2016

Optiske skærme sorterer sollyset fra

Den danske forhandler FMJ AV-Indretning og Teknik har store forventninger til optisk skærmteknologi, som får output fra selv en billig standard-projektor til at ligne en halv million. 

Optisk skærmteknologi er ved at vinde indpas i Danmark takket være samarbejdet mellem FMJ AV-Indretning og Teknik i Vejle og den dansk-japanske skærmudvikler, dnp Denmark. De optiske projektionsskærme er folier med syv ekstra lag, som filtrerer ambient light væk og tillader projektorens signal at gå rent ind og ud.

Det aftvinger respekt, når man med egne øjne ser, hvor meget dagslys disse skærme kan lukke ude. Til gengæld lukker de så meget desto mere projektorlys ind, blandt andet fordi projektorlyset ikke bliver blandet med dagslys, inden det rammer folien og bliver sendt retur.

Jeres udsendte var målløs, da han første gang oplevede en DNP Infinity med en 08,85 overflade.

Dansk case

Odense-virksomheden Public Intelligence har skabt Institut for Hverdagsteknologi for at skabe interesse om velfærdsinnovation. Rammerne udgøres bl.a. af en simuleringslejlighed, hvor kommunalt personale kan træne i brugen af forskellige velfærdsteknologiske løsninger og lade sig inspirere til at tænke helt nyt om fremtidens velfærd.

Et andet aspekt i Institut for Hverdagsteknologi er en proces- og simuleringshal på 700 kvadratmeter – en undervisningshal, hvor man kan øve sig til fremtiden. Her kan mellem 30 og 120 deltagere være i gang med at skabe bedre service eller velfærd for borgere i Danmark og ude i verden.

Joachim Hansen, daglig leder af Institut for Hverdagsteknologi i Odense fortæller: ”Vi havde brug for at finde en storskærmsløsning med en helt unik kvalitet til workshops, foredrag og undervisning her.”

Løsningen er forhandlet på plads af Peter Julius, partner og seniorkonsulent i Public Intelligence, og Thorbjørn Styr Rasmussen, konsulent hos FMJ AV-Indretning og Teknik.

Joachim Hansen, der er daglig leder af Institut for Hverdagsteknologi under Public Intelligence, fortæller: ”Public Intelligence er et konsulenthus ned fokus på at skabe bedre velfærd til fremtiden. En del af opgaven er at matche et enestående netværk af mere end 60 forskellige teknologiproducenter fra hele verden med kommuner og hospitaler i Danmark. Vi har skabt rammen for, at man kan mødes mellem private virksomheder, kommuner, hospitaler og ikke mindst borgere for sammen at udvikle løsninger, der skaber bedre velfærd til fremtiden. Et slags samarbejdende innovationsværksted.

3.500 på skolebænken

En række forskellige kommuner bruger Instituttet til at træne og uddanne personale i at arbejde med forskellige teknologiske løsninger. Det er både sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og sosu-assistenter. Undervisningen er dels en introduktion til velfærdsteknologi, dels undervisning i arbejdsmiljø, arbejdsprocesser og sikkerhed, f.eks. ved tunge løft.

”Vi er derfor også opmærksomme på arbejdsmiljøet omkring det at få udbytte af undervisningen og samtidig kunne følge med på en storskærm i et meget lyst lokale,” fortæller den daglige leder.

Denne ambition gjorde det naturligt at spørge den dansk-japanske samarbejdspartner dnp til råds, og ad den vej skabtes kontakten mellem Public Intelligence og dnp’s danske forhandler, FMJ AV-Indretning og Teknik.

Dagslys ind fra siden

Da Center for Hverdagsteknologi skulle i gang med at indrette den 700 kvadratmeter store hal, var gode råd dyre. I det bedst egnede lokale er hele den ene langside forsynet med en stor vinduesflade. Det er godt for lyset i lokalet, men for brugen af storskærme er det en dræber. Eller rettere, var.

Thorbjørn Styr Rasmussen: ”Det kræver, at man har de videnskabelige briller på. I stedet for at have en masse produkter på hylderne, har vi i stedet måleinstrumenter og know-how.”

”Det er vigtigt for os at få kunden ind i vores showroom,” fortæller Thorbjørnog fortsætter: ”Her gennemgår vi grundigt krav, ønsker og muligheder, så kunden kan træffe sin beslutning på et oplyst grundlag og gøre tingene så optimalt som muligt, på grundlag af deres ønsker og budget.

FMJ-Konsulenten ved, at de optiske skærme er en stor investering i forhold til de mere udbredte lærreder.”

”Til gengæld kan du spare på projektoren og spendere lidt mere på lærredet og få et fantastisk billede ud af det. Driftsøkonomisk er det et godt valg, fordi projektorer og pærer skiftes hyppigere end lærredet, og det giver god økonomi på den lange bane,” lyder det snusfornuftigt fra Thorbjørn Styr Rasmussen.

Det handler om kontrast

”Når man skal vælge projektorløsning med FMJ, er høj kontrast det, man stiler efter, og det er der en god grund til,” fortæller Thorbjørn.

Kontrasten kan måles, og derfor er det en god idé at gribe det videnskabeligt an. I den nye standard defineres, hvilken kontrast man som minimum bør have. På det hvide lærred kan man typisk maksimalt opnå en kontrast på ca. 1:5; vil man leve op til nutidens anbefalinger skal man mindst have en kontrast på 1:7, ved kritisk beslutning (undervisning o.l.) 1:15, i videnskabelig sammenhæng (for eksempel til røntgenbilleder), skal den være 50:1 og til filmredigering hele 80:1 i kontrast. Der er altså en verden til forskel på, om man ”blot” vælger en standardløsning med en kraftig projektor og et hvidt lærred, eller at tage den videnskabelige løsning, hvor man måler sig frem til, hvad der skal til for at lave et godt billede. Udfordringen er at lave de sorte partier i et billede sort uden at skrue ned for lyset – det vil jo blot gøre billedet mindre lysstærkt. Fordelen ved at have sort så sort som muligt og kontrasten så høj som muligt er, at farver træder bedre frem, står mere korrekt og billedets detaljer er langt lettere at aflæse for øjet. Når kontrasten er i orden, bliver øjet ikke så stresset, og man kan langt lettere sidde i lang tid i et mødelokale med en projektor uden at blive træt.

Ligesom skærmene fra dnp er helt uden for konkurrence, så er FMJ det eksklusive valg for dem, der synes, at lyd og billede er vigtigt og værd at investere i. 

Grundig som en ingeniør

Før skærmen bliver produceret og installeret, er der målt omhyggeligt på lysforhold, lokaleindretning og stemt af med kunden, fortæller Thorbjørn: ”Vi arbejder mere som en ingeniørvirksomhed end som en forhandler, og vi går højt op i at skræddersy hver eneste løsning, så den bliver både funktionel og til en god investering for kunden.”

”I undervisning skal der en rigtig god billedkvalitet til. Hjernen arbejder i forvejen på højtryk med at forstå informationerne. Derfor skal billedet være så godt, at det ikke kræver en masse ekstra hjernearbejde at afkode billedet eller kompensere for dårlige lysforhold,” mener Thorbjørn Styr Rasmussen.

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her