Moods Zurich 3D Audio

Billedet er fra Moods, som er et internationalt kendt jazz spille sted i Zurich og som igennem længere tid har livestreamet deres koncerter med billede og lyd. Nogle af disse koncerter bliver nu streamet i AMBEO 3D audio format.

Af Jens Walther, 15. marts 2018

Optagelse og håndtering af 3D audio

Der er for tiden meget snak om immersive audio, væsentlig for at skabe et mere tredimensionelt lydbillede. Det bliver bl.a. brugt i filmverdenen, når der skal mixes biograflyd. Men den velkendte 7.1 surround sound kan ikke betragtes som fuldbyrdet tredimensionel audio, her mangler højdeperspektivet. 3D audio har også et andet virkefelt, nemlig at understøtte hele Virtual Reality verdenen på lydsiden. En del firmaer forsker og udvikler produkter til ”ægte” 3D audio. Sennheiser har haft fokus på dette et stykke tid, og er derfor langt fremme med udviklingen af produkter til indspilning af 3D audio. Hos Sennheiser kaldes disse produkter for AMBEO, og ProAV Magasinet tog en snak med Veronique Larcher, som er hovedansvarlig for hele AMBEO immersive audio afdelingen hos Sennheiser.

VR mikrofonen

Sennheiser lancerede deres VR mikrofon på markedet for ca. et år siden. Mikrofonen er fokuseret mod de produktionshuse, som laver indhold til Virtual Reality. De har længe tørstet efter den rigtige mikrofon til at lave 3D audio optagelser. Vi spurgte Veronique Larcher omkring teknikken bag den nye VR mikrofon og forløbet omkring udviklingen af produktet.                

”Sennheiser VR mikrofonen er en første orden ambisonic mikrofon; en velkendt teknik, som er blevet brugt igennem mange år. Sennheiser hævder ikke at have opfundet formatet, men tidligere ambisonic mikrofoner var store og klodsede. Vi har fokuseret på at gøre mikrofonen mere anvendelig og tilgængelig for VR verdenen, i særlig grad omkring størrelse og pris. I sommeren 2015 kontaktede vi lydteknikere, der havde til opgave at levere lyd til VR. Og vi observerede, hvilke problemer og udfordringer, de havde. Ud fra det startede vi udvikling af mikrofonen i efteråret og havde en prototype færdig i januar 2016. Og fra det sted i produktionen valgte vi at færdigudvikle produktet i tæt dialog med en række udvalgte brugere, som fik tidlige udgaver af mikrofonen og som rapporterede tilbage til os omkring ønsker og behov. Mikrofonen var færdigudviklet og lanceret på markedet i november 2016.”

Med mikrofonen ønsker man at opnå, hvad der svarer til et mix af signalet fra en omni og tre ottetals mikrofoner. Men det er fysisk uladsiggørligt, fordi det kræver, at de fire membraner er i nøjagtig samme punkt, dvs. modtager lyden på samme tid. Derfor leveres mikrofonen med en plug-in software, som er nødvendig for at behandle og mixe signalerne fra mikrofonen. Denne matrix metode kendes også fra MS stereo, men her er den langt mere kompleks.

”Der sidder fire membraner med nyrekarakteristik i mikrofonen, i en tetraeder konstruktion, og mikrofonen leverer et A format output. Derfor er det nødvendigt at bruge en plug-in software til at behandle signalet, en såkaldt A til B konverter. Denne konverter er specifik til hver mikrofonmodel, fordi den kompenserer for den afstand, der er mellem membranerne. Så ud af konverteren leveres et signal, som svarer til det, som har været ønsket fra starten; et signal leveret fra en omni og tre ottetals mikrofoner i samme punkt. A til B konverteren er fire signaler ind/fire signaler ud, og på konverteren kan man specificere, hvordan mikrofonen var monteret under optagelsen, og man kan også rotere mikrofonen for at fastsætte et ”front of camera”, …..en term, der dog er en smule vag i VR, men muligheden er der.”

Uddannelse og partners

I forhold til surround sound og almindelig stereo kan 3D audio være svært både at forstå, håndtere og arbejde med. Veronique Larcher forklarer:

”Selv om ambisonic har eksisteret siden 70’erne, så har formatet tidligere ikke været særlig udbredt, og der er mange måder at misforstå og bruge formatet på en forkert måde. Så derfor er der en stor opgave, ikke bare for Sennheiser, men for alle producenter, som arbejder med 3D audio og VR, at orientere og uddanne de teknikere, der producerer med udstyret. Vi har allerede lavet en række videoer, som uddanner 3D audio brugerne. De er lavet af Mikkel Nymand i Danmark, og disse videoer kan bl.a. ses på vores AMBEO produktside på nettet. På IBC har vi lavet et samarbejde med seks partnere, som alle laver produkter til VR recording og behandling. En af dem er Zoom, som i deres F8 og F4 field recordere har lagt vores A til B format konverter ind i maskinen, så der bliver indspillet i A format, men afspillet i B format, når der laves optagelser med vores VR mikrofon og deres field recorder. Og på nuværende tidspunkt har vi en snak med en del andre firmaer om fremtidig samarbejde inden for VR og 3D audio.” 

Binaural AMBEO headset

Sennheiser har netop lanceret deres AMBEO Smart Headset, som er en kombineret binaural mikrofon og hovedtelefon. Headsettet er forsynet med et lightningstik, så det er tilpasset Apple’s iOS produkter som optageenhed. Samarbejdspartneren Apogee har lavet de små indbyggede mikrofonforforstærkere og A/D konvertere. Binaural teknikken er en effektiv måde at lave 3D audio på, fordi mikrofonerne opfanger lyden på helt samme måde som vores øre. Det betyder, at mikrofonerne enten skal placeres i vores øre (som med AMBEO Smart) eller placeres i et dummy head, som er en replika af vores hoved og øre. Til binaural bruges omni mikrofoner og for at få den fulde 3D oplevelse, skal binaural optagelser aflyttes med hovedtelefoner. Et problem, som dog er mindre i vore dage, hvor meget lyd allerede aflyttes via hovedtelefoner. Og slet ikke noget problem i forhold til VR, hvor brugeren er nødsaget til at bruge hovedtelefoner.

Vi beder Veronique Larcher om at forklare, om der er forskel i 3D oplevelsen mellem optagelser lavet med VR mikrofonen og med Ambeo Smart headset, og hvad der adskiller de to teknikker.

”Begge teknikker har den største effekt, når de bliver lyttet i hovedtelefoner; og lytteren vil i begge tilfælde opfatte lyden som binaural. Med native binaural, som bliver optaget med et dummyhead eller AMBEO Smart headset, vil den tredimensionelle lyd blive opfanget perfekt. Hvis der optages med en simplificeret soundfield model, som med ambisonic, og der derefter i sidste ende konverteres til binaural, så vil man også få en akkurat soundfield præsentation. Den store forskel ligger i, hvad der kan gøres med lyden, efter den er optaget. Her vil optagelser lavet med native binaural teknik være statiske, den tredimensionelle præsentation kan ikke ændres efter optagelse. Derimod kan optagelser lavet med ambisonic teknik, dvs. vores VR mikrofon, være dynamiske; de kan redigeres og ændres efter optagelse. Og frem for alt kan de følge den headtracking, som er så betydningsfuld for VR oplevelse. Det betyder, at både billedet og lyden vil flytte sig dynamisk, alt efter hvor VR brugeren bevæger hovedet hen. Ambisonic ser ud til at være det rette og accepterede format for lyd til VR. Formatet er veldokumenteret, og der er i øjeblikket et pres fra brugerne for at få produkter med anden og tredje ordens ambisonic for at opnå en større spektral nøjagtighed”.

…som ringe i vandet

Anvendelsen af 3D audio behøver ikke at begrænse sig til kun at være en lyttermæssig oplevelse, når man har Virtual Reality brillerne på. Veronique Larcher fortæller også om nogle helt nye tiltag, som AMBEO afdelingen hos Sennheiser har været med til at sætte i søen og som peger imod en større anvendelse af 3D audio. Moods er et internationalt kendt jazz spillested i Zurich, som igennem længere tid har livestreamet deres koncerter med billede og lyd. Det gøres for at nå et større publikum, end der kan være tilstede i jazzklubben. Nogle af disse koncerter bliver nu streamet i AMBEO 3D audio format.

”Jazzklubben Moods gør dette for at give dem, der lytter på streaming optagelsen, den bedste og mest autentiske lytteoplevelse af koncerten; lidt som du selv var tilstede i klubben. Koncertstedet har en Neumann KU100 dummy head placeret forholdsvis tæt på scenen. Denne binaural mikrofon er hovedkilden for den streaming optagelse, som distribueres ud på nettet, hvis der spilles akustisk på scenen. Hvis instrumenterne er forstærket, så mixes dummy head mikrofonen med spot mikrofoner, som behandles med et stykke software, en binaural panner, som sørger for at bevare den samlede oplevelsen af 3D audio.”

Streamingen fra jazzklubben giver lytteren en tredimensionel lydoplevelse, hvis koncerten lyttes med hovedtelefoner. Netop hovedtelefoner ser ud som at være påkrævet for at få en 3D oplevelse af lyden, men vi spørger ind til, om Sennheiser også eksperimenterer med højttalere for at give lytteren den tredimensionelle lyd. Veronique fortæller, at der ikke bliver udviklet på højttalere, der på enkel vis kan afspille 3D audio. De har dog eksperimenteret med et system, der bliver lyttet på af de besøgende på den Pink Floyd udstilling, der i øjeblikket bliver vist i London, og som åbner til januar i Rom.

”Vi har været partnere omkring at lave nogle AMBEO 3D remix for et højttalersystem til denne Pink Floyd udstilling. Dette er lavet uden at bruge binaural eller ambisonic audio, men ved hjælp af panning og mix af lyden ud i et system af 25 højttalere. Disse højttalere er placeret som en dome over publikum, netop fordi højdeplanet er så vigtigt for os i 3D audio.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2018

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her