Mainstream mixbiograf

Hans Møller på arbejde i mixbiografen.

Af Jens Walther, 21. februar 2018

Nyt højttalersystem til mixbiografen hos Mainstream

Mainstream er velkendt som det filmlydstudie i Danmark, der sætter standarden. Studiet har netop haft 25 års jubilæum, og hvad er mere oplagt end at forære sig selv det ultimative mix højttalersystem til en af de tre mixbiografer. Og systemet er tilmed konfigureret i den noget aparte “standard” 7.2. Vi tager en snak med Mainstream ejerne Eddie Simonsen og Hans Møller.

Mainstream studierne ligger i Filmbyen i Avedøre, men de har også et studie i Trollhättan i Sverige. Når du går ned af den centrale gang i Mainstream med de 11 studier på hver side, så viser de mange filmplakater et udpluk af de film, hvor studiet i Filmbyen har gjort deres til, at lyden er i top. Og der kan hilses og sige, at der er mange plakater på den gang. Referencerne er ikke til at tage fejl af hos Mainstream, men successen har ikke spoleret den tilgang, som både Eddie Simonsen og Hans Møller har til jobbet. De elsker jobbet og har en stor tilfredsstillelse i at lave den gode lyd på danske og udenlandske spillefilm og TV-produktioner.

Filmbyen

Den første udgave af Mainstream blev startet på Ryesgade af Christian Skeel som det første digitale lydstudie i Danmark, men hurtigt kom de nuværende ejere Hans Møller og Eddie Simonsen til. Og opgaverne og faciliteterne voksede hurtig i løbet af 90’erne.

Hans Møller fortæller: ”Vi er jo ikke Zentropa’s lydstudie, som mange tror, men vi har samarbejdet meget med dem, og vi er vokset op sammen med dem gennem 90’erne, hvor de blev store med Dogme filmene, Riget og alt det der. Og på et tidspunkt var det bare for småt på Ryesgade, og vi måtte se os om efter en anden lokalitet. Nimbus Film var kommet til, så der var mange af de filmselskaber, vi samarbejdede med, som gerne ville rykke ud på den gamle kaserne i Avedøre og lave filmbyen. Og så rykkede vi med i år 2000. Vi skulle bygge det hele fra scratch, og tilmed skiftede vi også arbejds platform fra Waveframe til Pro Tools. Det var et megamove for os; men det var det tidspunkt, hvor der virkelig var knald på filmbranchen, så vi havde sindssygt meget at lave. Og det var jo en gave, fordi vi så kunne lave det ryk og investere så meget.”

Mainstream ligger i en af de værkstedsbygninger, som hørte til den gamle Avedøre kaserne. I deres bygning er der tidligere blevet repareret kampvogne, og bygningerne har været nemme at ombygge til studier, fordi de er solidt bygget, der er god lofthøjde, og der er ingen umiddelbare naboer, som kan blive generet.

Veldimensioneret

Et højttaleranlæg i en mixbiograf skal i høj grad minde om systemer, som er gængs i biograferne, men samtidig også have monitor og lytte kvaliteter, så det er muligt at mixe på det. Derfor befinder vi os et sted mellem et surround studie monitor system og et lille PA-anlæg. De dybe frekvenser har fået meget fokus i moderne biograflyd, så derfor er der også velvoksne subwoofere i mixbiograf højttalersystemer. Og netop det faktum var også en medvirkende årsag til, at Mainstream følte et behov for at få et nyt højttaleranlæg i mixbiografen. Både surround højttalerne og subwooferne føltes utilstrækkelige i det gamle system.

Eddie Simonsen fortæller: ”Vi har jo orienteret os på markedet og lyttet på andre systemer. Egentlig er vi ret glade for det system, som sidder i vores anden mixbiograf; det er EAW, og det er lidt blødt i hornhøjttaleren. Men efter at have lyttet på Meyer Sound var der ingen tvivl, også selv om det i realiteten mindst er dobbelt så dyrt som andre systemer. Den største oplevelse ved det nye system er det faktum, at det stort set kører lineært uden equalisering her i vores mixbiograf. Vi har hævet ganske lidt i toppen, fordi højttalerne sidder bag lærredet, og det er stort set det. Og det har vi ikke oplevet før med noget andet højttalersystem.”

Beslutningen om at købe Meyer Sound til mixbiografen blev taget her i foråret i samarbejde med importøren Nordic Pro Audio. Når beslutningen er taget, går der en proces i gang. En erfaren medarbejder fra Meyer Sound europæiske afdeling kommer op, lytter på rummet og foretager målinger. Og ud fra disse bliver anlægget dimensioneret til rummet. Eddie og Hans blev derefter inviteret ned i en mixbiograf i Berlin, som minder lidt om deres, og her kunne de høre et lignende anlæg. Og her blev de i den grad overbevist om, at de have foretaget det rigtige valg.

Bag lærredet sidder der tre Meyer Sound Ascheron S højttalere, ligesom der sidder fire subwoofere med 2x18 tommer højttalere af modellen X800. Til surround sidder der ti HMS-10 højttalere, tre i hver side og fire på bagvæggen. Surround højttalerne er suppleret med to X400 subwoofere, så anlægget består af i alt 19 højttalere, så systemet er i hvert fald ikke underdimensioneret. De tre L-C-R højttalere bag lærredet er flush monteret af akustiske hensyn, dvs., at højttaleren sidder inde i væggen, og frontpladen er i niveau med væggen.

Systemet blev installeret i september, og Hans fortæller, at han meget snart går i gang med en stor svensk dokumentar, og det bliver den første færdige produktion, som bliver mixet på det nye højttaler system. Og han glæder sig voldsomt til at mixe sin første spillefilm på systemet.

”Det headroom og den definition, alt hvad du sidder og gør ved materialet, det fornemmer du ekstremt præcist. Du tager hurtigere de rigtige beslutninger, når du sidder på et højttaleranlæg som dette. Vi er stolte af vores sted, og vi er glade for at kunne lave det ryk, men der er ikke kommet nogle kunder og bedt os om at skifte til Meyer Sound højttalere. Vi håber selvfølgelig på, at vores skift til et Meyer Sound system signalerer, at vi gerne vil kvalitet. Det er jo det ypperste, der findes på markedet.”

En halv Atmos

Immersive sound, som er en viderebygning på 5.1 surround, og som i højere grad prøver at være ægte 3D lyd, findes i flere forskellige konkurrerende formater; DTS-X, Auro 3D og Dolby Atmos. Immersive sound har stor betydning for biograflyd, men der er flere producenter, som forsøger at lave kompakte systemer, der kan installeres i hjemmet, til hjemmebiografen. Netflix er netop begyndt at streame film med Dolby Atmos lyd. I Hollywood bliver der lavet mange film med Dolby Atmos, og det betyder, at mange biografer herhjemme har installeret et Dolby Atmos lydanlæg.

Men kun få danske og europæiske film bliver mixet i Dolby Atmos, fordi det er dyrt. Hos Mainstream har de en pragmatisk holdning til Dolby Atmos mix. I alle tre mixbiografer er der gjort klar til at installere et Dolby Atmos system, men det bliver først gjort, når kunderne efterspørger det. I mixbiografen med Meyer Sound lydanlægget vil det kræve 14 ekstra højttalere, og det er en stor udskrivning. Men de har dog udvidet det almindelige 7.1 system ved at have subwoofere på surround kanalerne. Eddie fortæller:

”Vi har lavet en halv Atmos, eller en 7.2, som vi kalder det. Og det giver en kæmpe forskel. Vi snyder jo lidt, fordi vi har fundet ud af, at bas management, dvs. subwoofere på surround kanaler, altid kører ude i alle biograferne med Dolby Atmos lydanlæg. Også selvom filmen ikke er Dolby Atmos kodet. Og det udnytter vi, når vi mixer, og det er også derfor, at der er installeret de ekstra subwoofere på det nye Meyer system.”

Som afslutning på en god dag hos Mainstream får undertegnede lov til at lytte på det nye højttalersystem, og her blev de lovprisninger, som både Hans og Eddie havde givet udtryk for, bekræftet. De har fået optimale mixforhold ude hos Mainstream - det er helt sikkert.

 

Artiklen er fra ProAV - December 2017

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her