Traekkene monteret ud over publikum

Af Jens Walther, 8. september 2020

Nye træk på Svalegangen

Svalegangen er med sine tre teaterscener en vigtig kulturinstitution i Aarhus og har etableret sig som landets fjerde største teater udenfor hovedstaden. Teateret sætter hvert år tre til fem egne produktioner op, ligesom der er gæstespil fra omrejsende teatre i salene. Teateret har omkring 22.000 gæster om året, og den største af salene med 188 publikumspladser har netop fået nye, moderne træk til bagtæpper, dekorationer og lyssætning.

På teateret møder ProAV Magasinet Morten Birk, som er produktionsleder på teateret og Kenneth Jakobsen fra Atendi, som har vejledt og leveret de nye ETC træk til teateret. Træk er helt essentielle for et velfungerende teater, og før disse nye moderne træk var der manuelt betjente snorretræk med modvægte i teatersalen. Så hvis der skulle flyttes 100 kg, så skulle der hænge en modvægt på 200 kg i den anden ende. Der er således gennem tiderne blevet flyttet rigtig mange kilo rundt i teateret, når nye forestillinger skulle sættes op og afvikles. Det har både været tidskrævende, men også opslidende for personalet på teateret. De tider er heldigvis overstået nu.

Som altid, når nye installationer bliver foretaget på kulturinstitutioner i Aarhus, så har Salling Fonden været ude, her ret bogstaveligt, med en løftestang til kulturlivet; denne gang med en donation på 5 millioner kroner.

Moderne og kompakte træk

Motoriserede træk på et teater betyder ofte, at der er et stort område, hvor alle motorerne er placeret, eller der er en kælder til selvsamme. Det optager meget plads, og gør installationen kompliceret og omkostningstung. ETC, som nok mest er kendt som producent af lamper og lys til show og teater, har gentænkt hele træksystemet og udviklet en kompakt løsning. Deres Prodigy system er en samlet, integreret enhed, hvor motor, wire og træk hænges op i loftet og som derfor ikke kræver megen plads.

 

Læs ProAV Magasinet September 2020 her

 

Motoren er ca.1,2 x 0,4 x 0,4 meter, og ud fra den monteres der en aluminiumskinne i den ønskede længde. I aluminiumsskinnerne hænger wirerne til det rør, som kører op og ned, og hvor der almindeligvis hænges dekorationer, scenografi eller lamper til forestillingen. Prodigy systemet, der er installeret på Svalegangen, kan have en løftehøjde på 15 meter, og der kan løftes 300 kg. Selve installationen er simpel, fordi alt er testet og godkendt fra fabrikken. Systemet hænges i teaterloftet, motoren fødes med strøm, og selve styringen foregår med en enkelt netværksforbindelse, som seriekobles rundt mellem de antal træk, som hele installationen består af.

På Svalegangen er den nye installation udstyret med 12 ETC træk inde over scenen og med 10 træk ud over publikum. Tidligere har der kun været træk på scenen, men Morten Birk fortæller: ”Vi hyrer ofte scenografer ind til vores forestillinger, som udfordrer os og teateret. Så de ønsker nogle gange scenen midt i salen, med publikum siddende rundt omkring denne i 360 grader. Så her kommer trækkene ude i salen virkelig i funktion, ligesom de selvfølgelig også bruges til frontlys.”

Trækkene på scenen sidder så tæt, at motorerne er sat skiftevis i højre og venstre side af scenen for at få plads til det hele. I forhold til de gamle mekaniske træk er der faktisk et træk mindre på scenen i den nye installation, men trækkene er nu placeret korrekt, og derfor meget mere anvendelige.

 

Se video her

 

Styring

Styringen af hele systemet sidder i højre side af scenen og betjenes via en computer touchskærm og nogle trykknapper, som aktiverer, at trækkene kører. Sikkerhedsforanstaltningerne i systemet er selvfølgelig meget højt prioriteret. 

Kenneth fortæller om styringen: ”Netværksstyringen betyder, at du også får information tilbage fra motorenhederne. Du kan f.eks. aflæse belastningen og position, og du får en advarsel, hvis du får en slackline, dvs. en af wirerne bliver slap, fordi den rammer noget på vej ned. Det hele kan styres og observeres på kontrolskærmen, der monitorerer alle træk; og det sker pga. netværkskabel, som er sløjfet rundt. ETC har 40 års erfaring med at lave kontrolsystemer til lys, og den viden og knowhow er selvfølgelig også reflekteret i dette produkt. Et træk er jo i bund og grund ”bare” et rør, som kører op og ned; det, der gjorde udslaget her på teateret omkring at vælge ETC systemet var styringen med preset mulighederne og den intuitive brugerflade.” 

Hvis der går en pære i en lampe eller noget skal repareres eller tilføjes i en ophængningsstang, så er det yderst vigtigt for lysteknikeren, at ophængningen kommer tilbage til fuldstændig samme punkt. På ETC systemet er der selvfølgelig preset for hver enkelt træk eller grupperinger af træk. Det betyder, at ophængningspunktet kan gemmes med en præcision på millimeter niveau. Systemet laver en kontinuerlig log fil, så alle kørsler, belastning osv. altid kan dokumenteres og monitoreres. 

Arbejdsmiljø

De nye ETC-træk er blevet installeret lige omkring årsskiftet, og pga. corona nåede teateret kun én forestilling med de nye træk, inden der blev lukket ned. Teateret er start op igen med visse publikumsbegrænsninger.

 

Læs ProAV Magasinet September 2020 her

 

Et stort incitament for at lave netop denne investering i træk frem for nyt lys eller nyt PA har for teaterets side været hensynet til arbejdsmiljø. De gamle træk var utidssvarende, og flytning af kontravægte var tungt, opslidende og tidskrævende.

Morten beretter: ”For personalet har det betydet, at de simpelthen har det bedre. Og jeg kan allerede nu aflæse det på vores APV (arbejdspladsvurderinger); det betyder meget for personalet, at der ikke er de tunge løft i dagligdagen. I samme ombæring har vi også fået skiftet alle vores gamle podier fra 80’erne, så de nu også er letvægts og håndterlige.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - September 2020

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her