30. august 2012

Nu er det tid til at opgradere - Adobe CS6

Ud over Adobe Prelude, er CS6 pakkens helt store nyhed indtil nu farvestyringsprogrammet Speedgrade, som
oprindelig stammer fra IRIDAS. Adobe købte dele af IRIDAS i september 2011. Derfor har der ikke været meget tid til at give Speedgrade Adobe-klæder på. Apple gjorde det samme, da Color blev en del af Apples Final Cut Studio.

AfterEffects er derimod stadigvæk sin egen. Applikationens kode er kraftigt omskrevet i forhold til den forrige version og er ligesom resten af Creative Suite blevet optimeret i forhold til 64 bit systemer, hvilket betyder meget for ydeevnen. Dels kan applikationerne udnytte mere RAM, de overfører også mere data ad gangen og kan regne med større præcision i forhold til 32 bit programmer. Apple Final Cut 7 er for eksempel ren 32 bit, hvilket er et klart
handikap i forhold til Adobe Creative Suites hurtige 64 bit.

Dertil kan Adobe Creative Suite bruge CPU’en i understøttede grafikkort til yderligere at accelere videofunktioner. Alt sammen noget der betyder, at Creative Suite 6 opleves som hurtig og responsiv i daglig brug.

Adobe Speedgrade  
Og lige daglig brug er nok ikke der, hvor de fleste brugere af Creative Suite 6 vil møde Speedgrade. Både Premiere Pro og AfterEffects har glimrende farvekorrektionsmuligheder, som rækker meget langt i de fleste tilfælde. Der er også massevis af plug-ins til disse to programmer, der kan hjælpe en med farvestyring. Det er for eksempel plug-ins som Red Giant Magic Bullet. Det betyder, at det mest vil være de mere kreativt interesserede, der giver sig til at kigge nærmere på Speedgrade. Applikationen er en klart professionel farve-styring, hvor der kan arbejdes med
masker og justeringslag. Dertil kan applikationen håndtere 3D-materiale.

Samtidigt kan det mærkes, at applikationen er helt ny i Creative Suite. Det betyder i dette tilfælde, at brugerfladen er meget anderledes end resten af Creative Suite, og at integrationen mellem Speedgrade og resten af suitens programmer ikke er helt så teflonbehandlet, som Adobes normalt gør det. Programmet er oprindelig designet til at stå alene og ikke være en del af en suite. Det har derfor helt egne konventioner, egen konfiguration og egen mediehåndtering.

De fleste vil derfor opleve, at Speedgrade kræver en del indsats af brugeren for rigtig at komme i gang med programmet. Heldigvis har Adobe gjort meget ud af at introduktion i form af introduktions- og undervisningsvideoer på Adobe’s hjemmeside. Det anbefales kraftigt at bruge disse muligheder for at komme i gang med applikationen. Samtidigt skal man have en rimelig forståelse for farvesætning for at kunne udnytte programmet maksimalt. Som i Apples hedengangne Color er der ingen redningsfunktioner indbygget. Roder man sig ud i noget farvesnask, er der kun en selv til at redde det igen. Programmet har ingen autofunktioner, der lige hjælper en på vej.

Dertil er Speedgrade godt nok integreret i Creative Suite 6, idet man kan sende en sekvens eller en hel produktion til programmet direkte fra tidslinien i Adobe Premiere Pro, men der er ikke en måde til at gå tilbage til tidslinjen i Premiere Pro, som ved de andre programmer i Creative Suite, hvor man kan hoppe frem og tilbage mellem applikationerne uden videre. Derfor skal Speedgrade ligge til sidst i ens workflow, med mindre man bare vil korrigere specifikke sekvenser. Den anden metode til at få en produktion ind i Speedgrade er at eksportere en EDL-fil med klippene i den aktuelle produktion. Man skal være klar over, at Speedgrade ikke har samme renderingsmekanik som Premiere Pro. Det betyder, at man ikke skal blande medier med forskellige framerates og formater, når der skal farvesættes i Speedgrade.

Når ens mediefiler er landet i Speedgrade ser man noget nyt ved tidslinien. Der er nemlig mere end en enkelt tidslinjemarkør. Det betyder, at man for eksempel kan sætte en markør i flere klip og sammenligne farverne. Har ens computer hestekræfter nok afspilles alle klippene i realtid. Det bruges ved flerkamera optagelser, hvor denne mulighed for flere markører gør det muligt at matche  optagelser fra flere kameraer rent farvemæssigt.

Ud over at lægge justeringslag over hele eller dele af tidslinien kan der justeres sekundært. Det betyder, at man udvælger en speciel farve, som man behandler separat. Det kunne være hudtoner eller andet, som kræver speciel opmærksomhed.

Der er også mulighed for at maskere bestemte områder og farvesætte dem specielt. Speedgrade har mulighed for en tracking funktion, sådan at masken kan følge det afmaskede objekt. Endelig er der mulighed for billedeffekter og for at gemme ens farvesætninger. Der kommer også nogle forskellige farvesætnings presets med i programmet for eksempel ”day for night”. Alt i alt er Speedgrade en glimrende, men krævende indgang til professionel farvesætning.

Adobe AfterEffects
Vi har altid ment, at animations- og effektprogrammet AfterEffects er et af de tre programmer, som vi ville tage med til en øde ø, hvis vi kun måtte vælge tre programmer i computeren. Og den nye version bekræfter kun dette valg.

CS6-version er blevet kraftigt opdateret under den virtuelle motorhjelm for at kunne klare dagens krav om stadigt mere komplekse AfterEffects-projekter. Det betyder, at hele cachestyringen er blevet kraftigt optimeret. Normalt kræver realtids- previews, at AfterEffects opbygger dette som en RAM-cache. Tilsvarende har man skulle vente, når et projekt bliver åbnet, idet After Effects har skulle opdatere diverse arbejdscaches på disken. Men disse
ventetider har Adobe gjort noget ved. Den nye ”Global Performance Cache” er en blanding af RAM og disk cache med tilføjelsen af et ny renderingssystem. Denne nyhed i AfterEffects betyder, at man kan åbne et projekt og lade al cachingen foregå som et baggrundsjob, mens man arbejder videre på et andet projekt. Dertil er renderingen nu intelligent, så det kun er ændringer i et projekt, som renderes i forbindelse med RAM previews. Endelig er AfterEffects rigtig god til at bevare cachefilerne. Når man åbner et projekt, kigger After-Effects efter om der er nogle relevante filer i den globale cache og genbruger disse.

Alle disse tiltag betyder, at AfterEffect CS6 i denne udgave er hurtigere at arbejde med end den forrige version. Gevinstens størrelse afhænger af kompleksiten af ens projekter, men for de rigtig tunge brugere kan forbedringen af ydeevne i CS6 alene være grund nok til at opgradere. Her er det også en rigtig god ide at supplere med indkøb af et ekstern SSD-drev til cachefiler. Det vil give et ekstra hastighedsløft.

Rent funktionsmæssigt er programmet primært blevet forbedret på 3D siden. Her er der kommet 3D raytracing. Det betyder, at 3D objekter nu kan skygge for hinanden og reflektere andre objekter. Der er kommet transparens og meget mere. De gamle 3D-funktioner nu kaldet Classic Render er bevaret. Det skyldes dels kompabilitet med gamle projekter, men også performance. Den nye raytracing kræver nemlig utrolig mange hestekræfter af maskinen. Har den et grafikkort, der understøtter NVIDIA OptiX, kan dette grafikort bruges til at nedbringe ventetiderne for renderingen. Den nye Raytracing giver virkelig flotte resultater, men vi havde ingen problemer med at lægge en iMac 3 GHz ned totalt og aldeles ved hjælp af raytracing. En anden 3D nyhed er muligheden for at placere 3D objekter i ens 2D video. Kombineret med en ny og forbedret tracking kan det bruges til lige at putte et logo på et højhus i ens optagelser.

    Mens vi er ved logoer, så er der kommet en forbedret Illustrator import i programmet. Der har længe været intelligent import af Photoshopfiler, og denne intelligens er nu udvidet til Illustrator. En illustratorfil kan importeres komplet med alle lag. Disse lag kan nu redigeres i AfterEffects. Derved spares et hop tilbage i Illustrator, hvis ens grafik lige skal ændres. Det er super smart til logoer og mere fancy titelsekvenser. Af andre forbedringer kan nævnes mulighed for at definere variabel bløde overgang (feathering) for masker. Man kan bestemme blødheden for hvert punkt i maskens kant, hvilket giver mindre synlige masker i billederne.  

Der er også kommet lidt ekstra godbidder til DSLR-folket. Muligheden for at rette op på Rolling Shutter-billedskævheder er helt ny. Denne funktioner virker fint, og tilbyder manuel kontrol, hvilket Final Cut Pro X for eksempel ikke gør.

Adobe After Effects CS6 er alt i alt en solid opgradering, hvor forbedringerne i forhold til performance kan mærkes med det samme. Og de nye 3D muligheder er både spændende og nyttige.

Konklusion
Med denne version af Creative Suite er der meget få argumenter tilbage for at holde fast i Apples hedengangne Final Cut Studio 2. Dels bliver den ikke opdateret, dels kommer der aldrig cloud-muligheder i Apples gamle 32 bit software.

I dag er der samme (og flere) muligheder i CS6, som der var i Apples software. Der er, ud over videoredigering, lydbehandling og animationer, nu også farvestyring i form af Speedgrade. Dette program har mere eller mindre samme muligheder som Apples hedengangne Color – og er ligeså besværlig at sætte sig ind i som Appleapplikationen. Ud over at programmerne matcher i de to pakker, så har Adobe også Photoshop og Illustrator med i sin suite, sammen med en flok af hjælpeprogrammer som Prelude, Acrobat og Bridge. Så der er meget mere at hente hos Adobe, selv om prisen også er derefter.

Hele Adobes pakke indeholder muligheder for cloud (netværksbaserede) løsninger. Dels er der en betalingsmodel for ekstra applikationer, dels er der Adobe-services som netværksservices. Det giver ekstra muligheder, som Apple bare ikke tilbyder.    

Om man skal skifte fra Apple afhænger af ens behov. Drejer behovet sig primært om redigering uden integration til grafik-programmer eller ekstern lydredigering er Apples Final Cut X et langt billigere alternativ, mens AVID melder sig i det segment, hvor der er tale om komplekse workflows. Men Adobe har i dag et modent produkt i form af CS6, som bør få alle Apple Final Cut Studio-brugere til at tage i det mindste et seriøst kig. Og som en sidebemærkning, bør AVID-brugere med et simpelt workflow også tage et besøg i Creative Suite, der her kan være et priseffektivt alternativ.

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her