GCAM6456

Af Birgit Waltenburg, 11. august 2016

NAB 2016

NAB 2016 havde over 100.000 deltagere, som havde taget turen til Las Vegas fra Asien, Europa, Afrika og USA. Sidste år var der kun få stande, der tog Virtual Reality alvorligt; i 2016 er VR en mærkbar trend med lanceringer fra Nokia, Adobe, Teradek og Kodak. Desuden sker der meget spændende inden for High Dynamic Range, hvilket på fremragende vis blev demonstreret af Canon og Sony, og som afspejles i stigningen af 4K-investeringer. Det store og interessante er stadig den strategiske vægt, som en række aktører lægger på IP.

På NAB 2015 var IP også et tema, men Monitors indtryk efter dialog med en række centrale brancheaktører er, at vi nu står over for et strategisk vejskift i form af IPTV. Om den aktuelle situation medfører, at branchen går over til IP som løsningen til filoverførsel i 2020 er endnu uvist. Jesper Gawell som er Chief Marketing Officer hos Chyron Hego vil i hvert fald have os til at tro dette. Han præsenterede sammen med Johan Apel, som er chef for Chyron Hego, en vision hvor branchens investeringer nu skal flyttes fra vedligeholdelse af gamle teknologiske infrastrukturer til at bruge IP- og IT-løsninger som en måde til at opnå effektivitet og problemfri mediestrømme fra flest mulige platforme. Udsendelse fra en til mange er ved at dø ud, så det at kunne have systemer til effektiv distribution af alt indhold til alle platforme er fremtiden. Så nemt det lyder i salgstalen, men inden vi når så langt, står branchen over for en lang kamp om IP-standardisering.

IP-protokoller

I USA har Evertz haft en mere central plads på markedet end i Europa og Asien. Evertz har med tiden nu fremhævet deres egne løsninger til IP-kontribution og standarder i SDVN og ASPEN-initiativet. SDVN står for Software Defined Networking Video og er en Evertz-udviklet arkitektur til brug af 10 Gbps Ethernet som en transportør til overførsel af film i SD/HD, Ultra HD 4K og 8K. Princippet går ud på, at Evertz sælger dig en løsning med routere og kontrolsystemer, som gør det muligt at rigge din tv-stationen til video via IP. ASPEN Community blev lanceret af en række teknologileverandører sidste år på NAB2015 med blandt andet Evertz i førersædet. Målet har været at skabe en IP-centreret verden, der bruger MPEG2-TS-standarden til at flytte ukomprimeret Ultra HD/3G/HD/SD. ASPEN Community har fået følgeskab af en række centrale markedsaktører som ChyronHego, AJA, Cinegy, Ross, New Tek, Rohde & Schwarz og Vizrt. Du kan læse mere på: www.aspen-community.com

Krig i rosernes lejr

Udadtil blev NAB2016 markedsført som stedet, hvor de store aktører på markedet forenes om en fælles protokol for IPTV. En fælles standard for IP-protokol er stadig ikke afklaret, så vejen frem for IPTV er et noget uoverskueligt landskab. Sony har nemlig nu markedsført deres egen løsning til IP-bidrag, Network Media Interface (NMI). En løsning, som Sony
allerede på NAB2015 fortalte, ville give TV-stationer en IP-klar løsning til filflytning via SMPTE 2022-6. Udfordringen er, at det ikke hjælper en TV-station at have en fantastisk IP-infrastruktur internt. I stedet handler udfordringen om, hvordan man skal snakke med resten af verden. Branchens behov er, med andre ord, at få indført et fælles økosystem for IP-strømme.

Konkurrenten AIMS

AIMS er det initiativ som Grass Valley, Avid, Imagine Communication, Snell og Panasonic har støttet. På NAB2016 meddelte Sony, at de vil slutte sig til AIMS-initiativet, mens Grass Valley på sin side sagde, at de ville sørge for at integrere Sonys Network Media Interface i AIMS. Hvis du er forvirret, begynder det nu at blive mere enkelt; næsten som i en amerikansk valgkamp, hvor man står med to forskellige alliancer: ASPEN og AIMS. Nogle aktører, f.eks. Snell, forsøger at spille på begge hold, andre aktører forholder sig tøvende, mens primært Sony, Grass Valley og Evertz har forsøgt at tage kontrol over det videre forløb, mens de har talt om, at alle nu er nødt til at blive enige. Efter NAB2016 er valgalternativerne færre, og SMPTE-konferencen som er stedet for sådant standardiseringsarbejde arbejder på sagen, men det kan tage nogle år, før branchen er nået til fuld enighed. Imens hævder en række mindre aktører, at det ikke er så interessant at se på den overordnede infrastruktur for IPTV. Spørgsmålet er, hvad man skal gøre med IP her og nu, hvordan det kan forenkle filstrømmen fra én enhed til en anden. NewTek er et af de selskaber som siger, at de har skabt en ”broadcast bridge”, og deres NDI-løsning er i 2016 blevet branchens største økosystem af filstrømme. Ifølge NewTek inde-
holder deres NDI-løsning også muligheden for, at den kan integreres med andre løsninger som SVDN og ASPEN. Det centrale spørgsmål er nu, hvordan man skaber IP-protokoller, der er fremtidsrettede, og hvordan man kan integrere video-codecs i løsningerne. Vi lover, at Monitor følger sagen, mens IP-debatten fortsætter.

Er VR fremtiden?

Hvor sidste års NAB var dronernes erobring af markedet, var VR mere markant til stede i 2016. Hvor Monitor i 2015 fandt en stand hist og her, der fokuserede på VR-løsninger og produkter, var det helt anderledes på årets messe. Chefen for den tyske tv-station Arte Tyskland og Arte/ZDF, Wolfgang Bergmann, har tidligere udtalt, at VR har et stort potentiale, men for tiden lider det under mangel på kvalitetsindhold. Bergmann er en af de få, som rent faktisk investerer i VR-indhold i dag.

”Min frygt er, at VR er en hype, der sker en teknisk udvikling og foretages store investeringer på verdensplan, og der vil komme flere løsninger, siger han. Vi befinder os på et tidligt stadium, hvor vi vil have tid til at tænke, eksperimentere, lære og afprøve disse nye værktøjer,” siger Bergmann.

Forskning udført af Future Consulting i USA viser, at det indhold, som folk ønsker at se, er VR-film og spil. 39 % af forbrugerne er interesserede i at opleve film, 38 % i spil og 26 % i at opleve sport i VR. Facebook og YouTube annoncerede allerede sidste år støtte til 360-graders video, og vi ser allerede, at nogle videospil anvender denne teknologi. Netflix og Hulu kunne på NAB2016 fortælle, at de ønsker at udvikle apps, der vil give brugerne en chance for at udforske virtuelt indhold.

Lige før NAB2016 var Monitor med til lanceringen af Adobes redigeringsløsning til VR  i Premiere Pro. Denne løsning giver et ”VR-synsfeltfunktion”, der gør det muligt for klipperen at håndtere importeret sfærisk video sammensyet i en field-of-view-oplevelse. Klipperen får også en oversigt over, hvad publikum ser, når de retter deres VR-blik i en bestemt retning. Ud over dette kommer Premiere Pro med en eksportfunktion, der markerer VR-filen, så VR-videoafspillere som YouTube auto-matisk vil genkende den.

Sony

På dette års NAB2016 præsenterede Sony nye teknologier og arbejdsgange til HD, 4K, high dynamic range, lagring og IP-overførsel. Sony’s stand var udstyret med en række nye modeller og opdateringer af kendte produkter som videokameraer, kameraer, monitorer, switche, lagring, arkivering og trådløs transmission til TV-udsendelser, spillefilmsproduktion, sport, live-events og meget mere.

For Sony handlede NAB2016 om at hæve niveauet sammen med sine kunder. De seneste to år har selskabet vist og leveret en række fremtidsrettede og gennemtænkte løsninger under overskriften ”Beyond Definition”. I år fortsætter Sony strategien, hvor de deler den seneste udvikling med deres partnere og kunder. Udviklingen er koncentreret omkring områderne billede, IP og workflow, og alt dette er baseret på Sony’s arv som en fornyer af teknologi, leverandør af løsninger og strategisk samarbejdspartner, der strækker sig længere end det traditionelle forhold mellem leverandør og kunde, fortæller Sony i sin markedsføring.

På NAB fremhævede Sony den omfattende og voksende portefølje af kameraer, hvor 4K er tilgængelig på alle niveauer; fra full-frame-kameraer med udskiftelige objektiver og kompakte professionelle videokameraer til high-frame rate, high dynamic range studie- og filmkameraer. Monitor talte med Claus Pfeifer, som er ansvarlig for Sony’s broadcast produkter, og han kunne melde om voksende interesse for deres studiekameraer og enklere ENG-kameraer. Hos Sony er man overbevist om, at 4K vil være en fremtidig broadcast standard og ser IPTV som et centralt virkemiddel til udrulningen af dette.

Kameraer og videokameraer

Sonys nye HDC-4800 kamerasystem kombinerer 4K med mulighed for forbedret high frame rate 8x i 4K og op til 16x i Full HD. Det kombineres med muligheden for HD cut-out og zoom, eller live sports- og eventproduktion. HDC-4800 kan suppleres med BPU-4800, som er en baseband-processorenhed med mulighed for en replay-server som i et netværk skaber et komplet 4K live ultra-high speed produktionsworkflow.

HDC-4800 bruger en ny Super 35mm 4K CMOS-sensor og bredt farverum (BT.2020 og BT.709). Det understøtter PL mount-optik og muliggør optagelse i høj opløsning med klare og skarpe billeder ved live-sport. HDR-understøttelse er under udvikling og vil snart blive præsenteret.

Sony introducerede også verdens første 4K XDCAM skulderbårne videokamera - PXW-Z450. Det kan optage 4K-billeder (3840 x 2160) med en ny 2/3” Exmor CMOS-sensor. Video-kameraet har en exceptionel vægtbalance, lavt strømforbrug og fremragende netværksfunktioner.

Panasonic

Martin Snedevig fra Panasonic fremviste deres nye VariCam LT. For dem der endnu ikke er bekendt med kameraet, blev det lanceret tilbage i februar. Kameraet repræsenterer et mere kompakt kamerahus i et Super35 4K kameradesign. Trods det faktum, at det har den samme sensor og farvedynamik som VariCam 35, er VariCam LT lidt anderledes og langt mere håndteringsvenligt for en fotograf ud fra en ergonomisk synsvinkel. Kameraet giver dig 4K, op til 60 billeder i sekundet (hvor Vari-Cam 35 går op til 120fps), men i 2K slowmotion er det blevet opgraderet til at kunne mestre 240fps på LT. VariCam LT har også en VariCam Dual Native ISO-funktion (800 og 5000), som udgangspunkt gør det muligt for kameraer at optage ekstremt mørke locations uden elektronisk billedstøj. Det er værd at tjekke de fantastiske natoptagelser, som kan findes online. Monitor fik mulighed for at prøve kameraet på messen. Det ligger godt på skulderen og virker ok at arbejde med.

Blackmagic Design

Dette er det første NAB, hvor vi ikke får præsenteret noget nyt kamera fra Blackmagic Design. Selskabet nøler dog ikke med at indføre innovation på andre områder. Salgsdirektør Simon Westland vil gerne fremvise deres nye 4K-skærm, der kan også være en diskoptager. Den har 7 tommer skærm med indbygget HDMI og SDI og Dual SD-optager og kommer til at koste $895. Selskabet præsenterede også en løsning til kopiering af SD-kort. Ifølge Simon Westland ser flere og flere virksomheder et marked i at kopiere og sælge SD-kort. Med Blackmagic SD-duplikatorer kan man indlæse og formatere alle 25 kort fra frontpanelet på samme tid. Det betyder, at man ikke behøver at formatere dem et ad gangen. Ved større arrangementer kan man sammenkoble flere Blackmagic-duplikatorer og kopiere et ubegrænset antal kopier i realtid.

Nyt operativsystem fra URSA

Der kommer en helt ny brugergrænseflade til Ursa-kameraer. Dette operativsystem er skrevet fra bunden, og løsningen indeholder nogle nyttige funktioner f.eks. understøttelse af 17-punkts 3D LUTS, flerbrugerprogrammer, variabel hvidbalancekontrol og et markeringsværktøj til lukker og brændvidde.

KONA fra AJA

KONA IP er den næste generation af AJAs brancheførende KONA-produkter. KONA IP er udformet som en fleksibel
platform, der understøtter iSMPTE 2022-6 IP-indkapslet ukomprimeret 3G SDI, HD-SDI og SD-SDI video, lyd og VANC-data, og via fremtidige firmwareopdateringer og codec-opgraderinger vil AJA også understøtte komprimerede codecs som J2K og avancerede IP-protokoller, herunder VSF TR-04 og TR-03 VSF. Understøttelsen af SMPTE 2022-6 giver ukomprimeret video og lyd med fremtidig understøttelse af andre IP-standarder. Med KONA IP-teknologi er AJA med til at opbygge en platform til IP-tilkoblede workflows. AJA hævder, at de dermed er i gang med at blive IP-klar.

Canon lover 8K

Canon fremlagde deres 8K-vision på NAB 2016. De lancerede et 8K-prototypekamera og viste 8K-video projiceret på store skærme på messen. Ole Bjørn Johnsen, som er film- og video-ansvarlig hos Canon i Skandinavien, viste os også en række andre produkter. Canon lancerer blandt andet en ny kompakt Servo-optik 18-80mm T4.4. På NAB 2016 var prisen sat til $5.225, hvilket er en respektabel pris, men dog kun en brøkdel af prisen på Canons andre EF-servozoomobjektiver, der hurtigt kommer til at koste mere end $30.000. Ole Bjørn Johnsen kunne også fremvise et nyt netværkskamera fra Canon til den nette sum af 4.600 euro. Kameraet er strippet ned, så det stort set kun kommer med chip-set og forskellige udgange.

LAWO revolutionerer strategi

LAWO havde premiere på V__matrix, en softwaredefineret IP Routing og processorplatform og R  LAY, en virtuel radiomixer på NAB2016. Begge produkter blev modtaget med stor opmærksomhed. V__matrix er en softwaredefineret IP routing og procesplatform. V__matrix leverer en fuldstændig virtualiseret infrastruktur i realtid, der giver mulighed for at vælge, hvilken slags serverfunktion, hardwaren skal levere. Man får altså en softwaredefineret anvendelse af hardwareopsætningen, hvilket giver større fleksibilitet til at bruge serverne.

V__matrix er udelukkende baseret på åbne standarder og understøtter AIMS’ IP-strategi. En anden fordel ved V__matrix er, at man kan bruge VSM (Virtual Studio Mastering) som er et uafhængigt kontrolsystem, der integrerer en række tredjepartsenheder og dermed IP og SDI-udstyr, herunder kontrol over forskellige grænseflader, som kan tilpasses til specifikke arbejdsgange.

Avid

Avid introducerede den nye Avid Nexis, en softwaredefineret lagringsplatform udviklet til lagring og håndtering af medier. Kevin Usher fra Avid siger, at Nexis muliggør fuldt virtualiseret lagring, så man kan justere lagerkapaciteten på et projekt uden at afbryde arbejdsgangen.

Avid Nexis drives af Avids Media Central Platform og leverer lagerplads til Avid-baserede og tredjeparts workflows som Adobe. Nexis giver kunderne mulighed for at tune systemet dynamisk for at sikre, at højt prioriteret workflow altid har de fornødne kapacitets-, ydelses- og databeskyttelseniveauer. Denne evne gør det muligt for diskene at reagere hurtigt på ændringer, justere ydelses- og beskyttelsesniveauer, så de altid modsvarer behovene til et projekt på alle trin i arbejdsprocessen. Nexis leveres med kapacitet fra 20 TB til over 1,4 PB i ét enkelt system. Kristian Rose Bøeck og Nicolaj Steffensen fra In-Site, der sælger systemløsninger til Avid, ser spændende nye muligheder med Avid Nexis.

- Avid har en gennemprøvet teknologi til medielagring og infrastruktur til flerbrugere, så nu får alle typer af redigeringsløsninger mulighed for at anvende denne teknologi.

Phonak

På NAB2016 introducerede Phonak deres Roger Earpiece, som er en diskret modtager, der placeres direkte i øregangen og som er designet til at blive brugt i tv- og filmstudier over hele verden. Løsningen tilbyder diskret og forståelig lyd, hvilket er yderst vigtigt for eksempelvis en studievært under direkte udsendelser. Den lille øresnegl er formet til at sidde komfortabelt i øregangen og være usynlig for tv-kameraerne.

Takket være den integrerede modtager og batteri, er der ikke behov for kabler eller belt-packs, hvilket gør Roger Earpiece helt diskret. Og med en frekvens på 100 Hz-7 kHz og lydtryksniveau på op til 100 dB, giver øresneglen et helt nyt klarhedsniveau for in-ear-lydenheder. Phonak bruger proprietær teknologi i det licensfri 2,4 GHz-bånd, med adaptiv frekvens-hop for at undgå interferens.

Wisycom

Wisycom viste på NAB2016 en løsning til RF over fiber, med signalforstærkning af radiosignalet via en optisk bredbåndsforbindelse på op til fire RF-kanaler kombineret i én enkelt fiber takket være CWDM-teknologi. Løsningen er udviklet til at give plads til fleksible modulkonfigurationer takket være et bundkort, der kan forsynes med op til 4 plug-in-boards. Torben Aalykke fra Nordic Pro Audio er Wisycoms distributør i Danmark. Han fortalte også om Wisycoms nye bodypack transmitter MTP41S, som er en perfekt løsning til trådløs overførsel af vokaloptagelser. Løsningen er testet på turnéer og har fået gode anmeldelser fra både bands og lydteknikkere.

Sammenfatning

På NAB2015 var der markant fokus på næste generation af broadcast teknologi, hvad der var vejen væk fra SDI. I år er det tydeligt, at vi står over for en skillevej i forhold til at erstatte SDI med IP.  Men hvordan man skal komme frem til standarder for hele branchen er fortsat usikkert.

Broadcast branchen virkede mere optimistisk på NAB2016 end tidligere år; det bliver spænnende at se, om vi også vil se denne tendens på IBC 2016 i Amsterdam til September.

Artiklen er fra Monitor Juli-August 2016

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her