Frame Hele holdet

Af Michael Vogelius, 2. marts 2017

Motion grafik i højeste gear

General Motors, TV 2 og TV3 og senest også Jaguar - Frame skyder også selv mindre filmoptagelser, men når der skal castes til store produktioner, så trækker man på freelancers. Alt inden for motion grafik produktion bliver dog udviklet i huset. Det er deres erfaring, at almindelige reklamefilm ofte bliver produceret ud fra samme forløb med en briefing, casting, optagelse og redigering og grading. Her er udvikling af motion grafik mere individuel, alt efter om det er 2D eller 3D, tegnefilm eller cell animation. Frame har stor erfaring med hele processen og kan rådgive bureauer og kunder om mulighederne. Dele af animationen kan være mere enkle at udvikle og omvendt. Den viden har de fleste reklamebureauer ikke.

Frame blev stiftet af Thomas Bay, og efter tre år kom Anders Schroder ind i firmaet. Thomas startede sin karriere på University of Toronto, hvor han arbejdede med 3D i programmet Alias på SGI maskiner. Uddannelsen fandtes ikke i Danmark, så han valgte at tage den i udlandet. Efter denne uddannelse fik han job hos ITE (Interactive Television Entertainments), hvor de udviklede interaktive spil til TV. Thomas’ rolle var design og animation i 3D.

Dernæst blev han ansat som ansvarlig motion designer på TV3 Sporten, hvor han var ansvarlig for den grafiske indpakning til alverdens sports programmer.

Da Frame hurtigt voksede sig større, trak Thomas sig tilbage fra at designe og animere til at være executive producer på deres projekter samt have kundekontakten.

Anders Schroder arbejdede i Los Angeles, da han blev kontaktet af Thomas for en opgave, og de kunne med det samme mærke, at kemien passede og blev enige om at gå i partnerskab og løfte Frame yderligere. Anders har i flere omgange arbejdet meget i udlandet på store projekter og har en anden tilgang til visioner og tekniske muligheder i Motion grafik med sig.

Thomas har kontrol med salg og økonomi, og Anders er den kreative. Frame består i dag af 11 medarbejdere og arbejder primært med motion grafik og filmproduktion. Det er oftest Frame, der instruerer grafikken og sætter deres præg på produktionen.

Tidligere trak Frame på en del udenlandske medarbejdere, da det var en udfordring at få nok højtuddannede danskere. Det danske vejr og det generelle udgiftniveau gjorde det svært at fastholde folk. Los Angeles er bare federe, som Anders sagde.

Men én undtagelse er Motion designere fra Sverige. De arbejder alle steder, Anders mødte dem bl.a. i Los Angeles og her i Danmark. De har en anden mentalitet og ser mere mod verden i stedet for kun at se på vores egen lille andedam.

Uddannelsen og mentaliteten er ved at ændre sig i Danmark, og nettet har sikkert sin del af æren for, at de unge bliver påvirket af verden uden for, og det har betydet, at Frame i dag mest består af medarbejdere fra Danmark.

Arbejdet med nye kunder kommer meget via netværk og ved aktivt at pitche på nye opgaver især i udlandet. Thomas Bay har igennem årene fået et stort netværk på de danske kanaler som TV 2 og TV3. Frames erfaring med opgaver er ret entydige, hvis man gør et godt job i Danmark, så vil kunden med stor sandsynlighed kontakte en igen. Mens kunderne i udlandet altid vil tjekke andre leverandører, så man ikke går glip af en god idé, så kræver det, at man til næsten alle opgaver skal lave en pitch. Udgifterne til at udvikle de nye ideer og produktionerne bliver i nogen grad honoreret af kunden, lidt som man ser det i arkitektbranchen, når nye byggerier kommer i udbud.

Her kan du se en reklamefilm for Jaguar, som Frame har arbejdet på

Platformen Frame udvikler på

Der er flest PC’ere og enkelte iMacs på kontoret. Efter Apple udviklede “skraldespanden”, som Anders udtrykte det, så gav den nye Mac Pro i 2014 ikke mange muligheder for at udvide maskinen med større grafikkort og RAM. Men især Apple’s valg af AMD grafikkort istedet for Nvidia, resulterede i, at Frame skiftede fra Mac til PC platformen. Noget Anders og jeg selv begræder en del.

Apples skifte fra Nvidia til AMD grafikkort har betydet, at motion branchen er gået fra Apple til PC. Mange designere savner den intuitive platform fra Mac, men 3D rendering kræver mere, end Apple kan levere. Det virker som om, Apple helt har glemt den professionelle branche. (De sidste rygter fortæller, at Apple nu kommer med nye pro maskiner. Men efter tre år med den sidste Mac pro, så skal det gå stærkt med nyhederne, hvis de vil holde fast i det segment).

Anders udtaler, at designere som udgangspunkt er æstetikere og har det svært med det grimme Windows styresystem. De er vant til det stabile og flotte OSX styresystem og har haft det svært i overgangen. Men alle har brug for den rå GPU processor kraft. Vi følger op på udviklingen her i Monitor.

I dag bruger Frame en intern renderfarm, der er spækket med Nvidia grafikkort. De har prøvet med eksterne renderfarms, men var ikke imponeret over driftsikkerheden og havde ofte udfordringer med at renderfarmen manglede et plugin. Så renderingen er inhouse i dag.

Frame arbejder primært i Cinema 4D. Det var det mest intuitive 3D software. Til Character animation bruger de Maya.

Derudover arbejder de primært i After Effects. Frame oplever alt for ofte, at programmer bliver lanceret med fejl og alvorlige mangler, som kan stoppe en produktion, så de arbejder aldrig med de nyeste udgaver af programmet. Det virker som om, Adobe har mere fokus på at få nye vilde funktioner lagt ind i programmet end at sikre, at grundlæggende funktioner virker og er stabile.

Hele branchen arbejder primært i After Effects, så det er vitalt, at Adobe holder fokus på produktionen og ikke kun på nye funktioner.

Frame bruger ikke så mange plugins i After Effects men Trapcode suiten er brugt hele vejen rundt.

Til Cinema 4D bruger Frame en mængde plugins som X Particle og TurbulenceFD og andre.

Softwaren er dog kun et værktøj - det er den gode idé, der skal bære et projekt. De egenskaber, Anders og Thomas lægger vægt på hos de ansatte, er, at de skal kunne deres After Effects og Cinema 4D, men for at udvikle en god animation kræver det kendskab til alle de traditionelle filmiske fortælle kunstner, animations principper plus en musikalsk fornemmelse og rytme.

Flere af drengene har også deres eget speciale inden for f.eks. karakter animation, teknik - og ja, det er drenge. Både her og i udlandet er det næsten kun drenge, der arbejder med motion design. Det er også min erfaring, når jeg afholder After Effects kurser, at der kun møder drenge op. Så hermed en opfordring til alle piger til at deltage i legen.

Men en disciplin, Frame har outsourcet, er selve design delen. De oplevede ofte, at den enkelte designer ikke kunne rumme de mangeartede opgaver til de mange forskellige typer virksomheder, de arbejder med. Så her bruger de en serie af designere fra hele verden. Motion grafik er en holdsport med en designer til at sætte retningen og gruppen til at eksekvere opgaven samlet.

Selve kontoret er opbygget ret åbent, så alle kan komme rundt og medvirke til at løse opgaven. Design til TV kræver, at der skæres ind til benet, så der er ikke er støj på kommunikationen, og budskabet kan gå rent ind.

Anders har tidligere oplevet i USA, at procesen er mere topstyret, og den kreative chef har det sidste ord; her er det gruppen, der bærer opgaven igennem, og det kræver mere involvering af den enkelte medarbejder.

Artiklen er fra Monitor Pro Februar 2017

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her