2V4A0181 hele flokken

Af Carsten Legaard, 2. januar 2017

Moderne workflow hos Nordisk Film TV

Usmidige faggrænser og ulidelige ventetider er fortid hos Nordisk Film TV, der hen over sommeren har indkørt Avid Interplay og et moderne workflow. Faggrænserne er der stadig, men nu handler de mere om, at enhver kan gøre det, som han eller hun er bedst til, siger produktionsfolkene.

Nordisk Film TV, der blandt andet producerer tre og en halv times GO’ sendeflade dagligt, har hen over foråret og sommeren indkørt nyt produktionssystem; Avid’s nye inteligente workflow-system, Avid Interplay. De 80 licenser er leveret af In-Site, der også står for træningen af godt 60 medarbejdere hos Nordisk Film TV.

For lidt over et år siden oprettede Nordisk Film TV en ny funktion, som de navngav struktur- og workflowchef. Stillingen blev besat med Charlotte Borg, der indtil da var produktions- og redaktionschef ved DR.

Forud gik en grundig og fire måneder lang analyseproces ved ”MindYourBusiness”. Processen ledte frem til en række beslutninger om effektivisering af workflowet i samarbejde med leverandøren gennem mange år, In-Site.

Vi forsøger her at tegne et billede af det nye workflow. Til det får vi hjælp af In-Sites Nicolaj Steffensen og Kristian Rose Boeck. Fra Nordisk Film TV struktur- og workflowchef Charlotte Borg, tv-instruktør og superbruger Sidsel Seitzberg Maltesen samt dennes kollega Tomas Klok.

”Vi arbejdede analogt”

“Nordisk Film TV har brugt rigtig mange ressourcer i det led, hvor fotografen kommer hjem med sit materiale frem til det punkt, hvor journalisten afleverer til skærm,” fortæller Charlotte Borg.

“I analysearbejdet fandt vi meget, som vi kunne gøre smartere og bedre. Vi måtte se i øjnene, at vi har arbejdet videre i en analog form, selvom vi lever i en digital tidsalder. Vi har ikke fulgt med i backend.”

“Et af de mål, vi opstillede var, at det skulle være nemt at arbejde på tværs af faggrænser og på tværs af teknik. De helt små, nemme ting behøver vi ikke at have en klipper til. Journalister skal selv kunne lave deres eget materiale, som man har gjort det i mange år i nyhedsmiljøet.”

Nicolaj Steffensen: “Nordisk Film TV ville også gerne have muligheden for at bruge Premiere og andre programmer i systemet. Det var et af kravene til os som leverandør.”

”Avid har rykket sig som firma og er blevet betydelig mere åben. Tredjeparts udviklere laver nogle små nøgler, så Adobe-programmerne og andre kan bruges i et Avid-miljø. Du har de samme søgeværktøjer, du ingester og loader på samme måde, men dine klippeværktøjer kan være noget andet.”

Charlotte Borg: “Det er vigtigt, at man som bruger ikke skal om programmere eller arbejde med en ukendt platform. Det må ikke være systemet, der hæmmer brugeren. Skal vi være en moderne virksomhed, skal vi have alle slags mennesketyper ind at arbejde for os.”

På vej i skyen

Tilbuddet fra In-Site til Nordisk Film omfatter en cloud-løsning, men den ligger en etape længere fremme. Nu skal virksomheden først have infrastrukturen landet, så kommer cloud-løsningen i næste step.

Kristian Rose Boeck: “Serverne står fysisk i serverrum hos Nordisk Film TV, men det er muligt at sidde med en iPad og kigge tingene igennem.

Nicolaj Steffensen: “Der er også en vis fornuft i, at tingene lige bliver bundfældet. I denne fase har vi haft 60 medarbejdere på kursus i Avid Interplay og det nye workflow”.

“Men jeg kan også sidde derhjemme og sende materiale ind. Det er fedt,” indskyder Sidsel Seitzberg Maltesen.

Charlotte Borg: “Nogle af studieværterne vil gerne kunne sidde i bilen ind til Hovedbanen og se indslag igennem. Det næste bliver, at man kan sidde, hvor som helst og se materialet i realtime inden udsendelsen.”

Nicolaj Steffensen: “Men det er samme teknologi, som ligger bag. Når du sidder hjemme og ser materialet igennem, får du streamet den originale fil direkte fra serveren. Alt bliver opdateret i realtime.”

Fra work til flow

Men hvordan er det nye workflow så for journalisterne og fotograferne og instruktørerne? Sidsel Seitzberg Maltesen, TV-instruktør, er superbruger og har været projektleder på indkøringen: “Når vi har været på optagelse, ingester vi materialet hjemme på redaktionen. Når materialet så er indlæst, sync’er det automatisk op med folderstrukturen, og her kan journalisterne nemt finde det. Den journalist, der har historien, kan råklippe. Kommer der en ny opgave ind over, kan journalisten enten lade det ligge, til han eller hun er tilbage, eller en kollega kan tage over og fortsætte, hvor den anden slap.”

Charlotte Borg: “Når fotografen har afleveret, kan journalisten selv sidde og lave det færdigt. Tidligere var arbejdsgangen, at fotografen kom med optagelserne og afleverede til klipper, hvorefter klipperen åbnede, og en journalist skulle forholde sig til materialet. Det var et ufatteligt tidsspilde …”

Sidsel Seitzberg Maltesen: I det workflow ventede man hele tiden på nogle andre. Nu har man sit materiale med det samme.”

“Vi får materiale ind flere steder fra, men det dukker op, hvor det skal. Vi har fået meget mere hands-on. Det gør en kæmpe forskel, at man kan udrette så meget selv fra egen arbejdsstation. Uden behov for at sætte sig ind i noget teknisk.”

Benefits

Fra sin chefstol kan Charlotte Borg se en mulighed for, at effektiviseringsgevinsten ikke bare ryger ind på bundlinjen, men at noget af den allokeres til stærkere indhold: ”Vi står noget mere frit nu og kan gå ind og kigge på, hvor vi synes, at vi får mest værdi for pengene.”

Sidsel Seitzberg Maltesen: ”Før havde vi nogle meget dygtige drenge til at sidde og lave VO og bruge hele dage på det. Nu går de dygtige drenge ud og optager materialet, mens journalisterne sidder og laver VO.”

- Er det også en tendens hos Jer, at der kommer klip fra flere forskellige kameratyper og codecs?

Charlotte Borg: ”Vi er ikke begrænset af, om vi vil bruge 16 gopro’s til et program eller et Canon C300. Det ville ikke fungere, hvis vi var bundet til en bestemt formattype.”

Nicolaj Steffensen: “Det kan godt være, at der kommer 150 forskellige formater ind, men i Avid Interplay streamlines alt til to husformater, som alle ved, hvordan man håndterer. Nordisk Film TV er blandt de største produktionshuse. I et hus af den størrelse er man nødt til at gøre det på den måde. Hele forarbejdet har været grundigt. Træning og kurser nøje planlagt og udrullet i fornuftigt tempo.”

Charlotte Borg: ”Jeg kommer fra DR og ved, at man ikke indfører et nyt system overnight. Vi har mødt en stor velvilje fra In-Site; de har stået til rådighed for os og ofte gjort lidt ekstra.”

“Man kunne tro, at der ville være store udfordringer for medarbejderne. Dér havde jeg frygtet større negativ feedback, end der faktisk har været. Folk har lyst til at agere med teknikken. Det føles mere naturligt at sidde med materialet selv end at finde en i huset, som kan hjælpe en. I GO’ regi er det bare helt naturligt for journalisterne og fotograferne. Vi er havnet præcis dér, hvor jeg gerne ville hen.”

Work smarter

Sidsel Seitzberg Maltesen fortæller: “Før var det rent hokuspokus for journalisterne, hvordan billederne kom ind i fjernsynet. Det er blevet totalt gennemsigtigt for dem. Nu har de hele historien, og de laver det hele. Det er meget naturligt for dem.”

Tiden er din egen

Tomas Klok er ligeledes tv-instruktør og superbruger. Hans dom lyder: “Tidligere havde klipperne deres eget lukkede område. Redaktionen havde ikke rigtig noget. Man skulle altid ned i en klippesuite for at redigere.

I dag ankommer alt materialet igennem intelligent ingest. Man skal ikke selv have fingre i materialet. Materialet kommer fra forskellige ender af landet og ender i en folder, så man kan tilgå alt fra sin computer, se det igennem og lave en hurtig nedredigering. I de fleste tilfælde kan man lave det færdigt og i realiteten bare sende det til afvikling. Uden en klipper ind over.”

“Vi kan nu lave ting færdige i Adobe-programmerne, uden at det skal igennem en klippesuite. Man er ikke afhængig af andres tid. Man kan gøre tingene, når man selv har tid, og disponere over dagen.”

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her