Hektisk aktivitet i teknikomradet til Massive Attack

Af Jens Walther, 9. juni 2016

Møde med en lydtekniker

Det engelske ”musik kollektiv” Massive Attack besøgte i februar København og gav koncert i TAP1. Gruppen, som må betegnes som ”Godfathers of triphop”, har bl.a. givet os hits som ”Teardrop” og ”Protection”. Til denne koncert var der 17 musikere på scenen, skiftende vokalister. Med et ret bredt musikalsk og dynamisk spænd er det ikke noget let opgave at mixe dette band live.

Bandets vante lydtekniker Robb Allan er en erfaren herre, som ikke blot fungerer som lydtekniker, men samtidig er hyret af Avid til at designe og udvikle brugerflade på deres nye serie af live mixerpulte. Til denne koncert stod han bag den helt nye S6L pult fra Avid, som er deres helt store flagskib. Inden koncert og lydprøve havde den danske importør, Cyber Farm, fået lov til at invitere en stak af unge lydteknikere til at lytte, se og udspørge Robb om både den nye mixerpult og selve koncertafviklingen.

Et nyt cockpit

Den nye Avid S6L pult er med hensyn til power og muligheder helt oppe i skyerne, hvor kun et fåtal af andre mixerpulte kan følge med. 192 ind og 96 ud (mixbusses) med 24x24 matrix i 96 KHz er ikke for børn. Til dette show stod Robb Allan på den S6L-24D mixerpult, som har tre touchskærme og 24 fadere. Pulten består af flere dele, en kontrolflade med fadere, knapper og touchskærme, en processering enhed, hvor der også kan installeres DSP kort, som tager sig af plug-in håndteringen samt et I/O rack, som befinder sig på scenen. Processering enheden findes i to størrelser; til dette show var det den største, der blev brugt, og her var der monteret to DSP kort. DSP kortene er helt samme teknologi, som findes i Avid’s Pro Tools HDX systemer.

Netop plug-in teknologien og familieskabet med Pro Tools er bl.a. her, hvor Avid S6L skiller sig ud. Den store buket af AXX DSP plug-ins, som er udviklet til Pro Tools, fungerer også her på denne pult; det giver en stor fleksibilitet. De kan bruges både som insert værktøjer og som almindelige send effekter, og på hver I/O kanal kan der indsættes op til fire DSP plugs. Men tag ikke fejl, disse plugs er blot ekstra værktøjer. Pulten er født med de almindelige kanalværktøjer som filtre, EQ, gate og compressor; disse kører på selve core processoren og ikke på DSP kortene.

Den taktile interaktion

Robb Allan fortæller, at på trods af, at selve pulten har en stor og dyb kompleksitet, så har det været hensigten med layout og brugerflade på S6L, at enhver lydtekniker, fremmed for pulten, med en blot fem minutters introduktion skal kunne operere mixerpulten og afvikle en koncert. Det brugerflade design, som Robb Allan har haft stor indflydelse på, er på S6L trådt ud af skyggen fra analoge mixerpulte. Denne pult prøver ikke at ligne en analog pult, men udnytter i større grad de fordele, der er ved en digital pult omkring fleksibilitet og individuel konfiguration.

De 32 encoders udformet som kombinerede dreje- og trykknapper, som sidder i et panel under touchskærmen i hver side af pulten (64 encoders i alt/ 96 på den største brugerflade), er farvekodede med lys; enten automatisk eller efter eget valg. Når en funktion vælges på en kanal eller på touchskærmen, så skifter alle disse encoder knapper til at være betjeningspanel for netop den funktion. Det kan eksempelvis være EQ, dynamik, plug-in eller de op til 96 mix sends til effekter eller medhør for musikere. Så kommunikation mellem brugerflade og bruger er lagt ud i så mange taktile dreje- og trykknapper som muligt, med tydelig farve og indikeret funktion i tekst på de små OLED displays, som sidder lige over hver encoder knap. Hvis det ønskes, så kan alt også betjenes på touchskærmene. På det setup, som Robb havde med til denne afvikling, var der tilsluttet en ekstern touchskærm, hvor GUI for den valgte plug-in blev vist plus nogle af de dybere funktioner omkring scenes og library.

Rob Allan mener, at det uden tvivl er den bedst lydende pult, han har mixet på. En af årsagerne, han nævner, er den nydesignede mikrofonforforstærker, men også dybden i lydbilledet, det tredimensionelle perspektiv, imponerer ham ved hver koncert. Pulten har en dyb integration med Pro Tools; i standardudgaven kan 64 kanaler optages på en ekstern computer, men med yderligere Thunderbolt ekspansion kan alle 192 kanaler optages. Det betyder, at virtuel soundcheck er en integreret del af hele workflowet, hvilket er en stor hjælp på en kompliceret mixopgave som Massive Attack.

Detaljerigdom

Detaljen og absolut kontrol er vigtig for et band som Massive Attack. Den vekslende instrumentering og dynamiske variation betyder, at det er nødvendigt med mange cues og sceneskift, ikke blot på lydsiden men også for lys- og videoafvikling. Derfor er alt, ligesom en broadcast afvikling, lagt op til en master tidskode. Og tidskoden kommer ikke som forventet fra teknikken, men bliver styret og genereret på scenen fra en af de centrale musikere. For lydtekniker Robb Allan betyder det, at der sker en mængde sceneskift i pulten, som han har programmeret ind under den lange preproduktions fase, der naturligvis har været inden turneen. Robb Allan kan derfor undervejs igennem koncerten koncentrere sig om at mixe musikken på faderne, mens funktioner som åben og lukke for kanaler, effektervalg og styring sker automatisk, uden han behøver at tænke på det. På de mest komplekse numre er der op til 15 forskellige sceneskift på mixerpulten.

Tidskoden er en LTC/SMPTE kode, som pulten modtager som et audiosignal. Og den optages selvfølgelig også på Pro Tools systemet, som kører på en ekstern MacBook. Så når et virtuelt soundcheck afspilles fra Pro Tools under lydprøve, så kører koden med, så alle sceneskift på pulten sker ligesom under koncerten. Samme agenda er der også for lys og video, så derfor er det ikke blot et virtuelt lydtjek, der kan foretages inden koncert, men derimod et virtuelt ”showtjek”. Det har også betydet, at musikerne i preproduktionsfasen har kunne stå nede ved lydpulten og både se og kommentere hele showafviklingen, selv om de ikke var på scenen.

Show

Efter mødet med lydtekniker Robb Allan og den nye Avid S6L mixerpult, blev de fremmødte lydteknikere inviteret til at overvære koncerten i en tætpakket TAP1. Akustikken i hallen er ikke den bedste, og selv om Robb Allan fortalte, at han havde mødt langt værre koncertsale, så er akustikken afgørende for en liveproduktion med så meget fokus på de små detaljer i den komplekse musik. Det lydmæssige og musikalske udbytte under koncerten vekslede derfor meget, alt efter hvor man befandt sig hallen. Og sine steder under koncerten tog lys og video så meget fokus, at den næsten gjorde musikken og lyden underordnet. I en koncertsal med stole og mulighed for at se ned på scenen ville oplevelsen have været mere intens og udbyttet større. Men koncerten og mødet med Robb Allan indprentede sig på en positiv måde i hukommelsen og betød, at man gik hjem og genhørte alle de fremragende udgivelser med Massive Attack.

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her