Hawk

Af Carsten Legaard, 16. februar 2017

Mobilt studie til internet-TV

TV-verdenens distributionsmodel er nok under pres, men markedet for tv-produktion kender kun én vej, og den er stejl. Markedet vokser eksplosivt i unge demokratier og oliestater, og web-tv sætter endnu mere skub i den tendens. En af de virksomheder, der er godt med i denne udvikling, er svensk-danske, Best Broadcast Hire eller BBH i daglig tale.

Nye, gunstige betingelser for visse rovfuglearter har ført til, at høgen har etableret sig sikkert i Skandinavien, det østlige Europa og dele af Mellemøsten. Dette er ikke en vildfaren naturreportage. Det er reportagen om høgen i den internationale broadcast-branche, Best Broadcast Hire, og virksomhedens nye hemmelige våben, HAWK.

HAWK er et tv-studie på hjul indrettet i en blanksort og chrome-beslået special bus F550 X fra de amerikanske Ford-fabrikker, indregistreret i Sverige – med registreringsnummer HAWK - og specialindrettet med tv-studie, ob-faciliteter samt 3G og 4G, så der kan transmitteres live til web og de sociale medier.

Monitor Pro kørte en distance med HAWK’en sammen med Best Broadcast Hire CEO Ulrik Samuelsen og salgschef & chef for forretningsudvikling, Miko Keto.

“Grundideen er et studie på hjul, som kan sende live, mens vi kører,” fortæller Ulrik Samuelsen. “HAWK skal lave en type produktioner, som vi kommer til at se meget mere af: eventproduktioner, youtube-streaming og Facebook Live.”

Det rullende studie var i de sidste måneder af 2016 på promotion-tur i Frankrig, Sverige og Danmark, hvor den blandt andet vakte opsigt på forpladsen foran Bella Center ved MonitorExpo 2016.

“Der er gode leads fra den promotion-tur, som vi nu skal følge op på. Og HAWK skal ud at arbejde hen over foråret og sommeren.”

Nye jagtmarker

HAWK er som skabt til de nye tv-tider, der presser sig på fra flere sider. Youtube-generationen venter ikke på primetime i den etablerede tv-branche, men griber selv mikrofon og kamera og uploadede sidste år ifølge en officiel Youtube-statistik 300 timer videocontent - i minuttet! Meget af det producerede fortjener næppe betegnelsen tv, men Youtube-generationen er ligeglad; den har sin egen definition på æstetik, og den hedder relevans.

Og tag ikke fejl. Youtube-generationen er meget mere end den 17-årige, der blogger via webcam om sine seneste sponserede indkøb af tøj og makeup.

Det er også gameren, der tilbringer umenneskeligt mange af døgnets timer i en virtuel spil-verden og da forresten lige transmitterer et screencast med lydeffekter og kommentarspor og det hele, så andre gamere - og fans - kan følge heltens kamp mod imperier og drager.

Det er de tusinde sportsgrene, som du tidligere kun stiftede bekendtskab med hvert fjerde år ved OL. Nu har mange af disse små forbund opbygget deres egne kanaler, som sender hele turneringer på Youtube og har dedikerede seere nok til, at de er interessante som reklameflade. Og vel at mærke en reklameflade, som ikke er begrænset af de regler og restriktioner, som plager de traditionelle tv-kanaler.

Og det er en stor broget skare af mediemoguler, iværksættere, produktionsselskaber, corporate og politiske organisationer, som har fået smag for at sætte mediedagsorden selv.

Internationalt vingefang

Best Broadcast Hire er en ung virksomhed, som blev grundlagt i Stockholm i 2003. Det er så ganske vist to år før Youtube kom til verden. Virksomheden blev stiftet af tidligere nøglemedarbejdere i Egmont udlejningsvirksomheden, Euro Broadcast Hire, EBH. Best Broadcast Hire har specialiseret sig i udlejning af udstyr til broadcast, og i takt med at markedet har ændret sig, er det i stigende grad blevet til udlejning af hele crews og produktionskoncepter og know-how i store pakkeløsninger.

Ledetråden er effektiv tv-produktion uanset budget, og den ledetråd er lige så efterspurgt inden for statslige tv-stationer, som den er i underskoven af produktionsselskaber og i de mange helt nyetablerede tv-selskaber i Østeuropa og Mellemøsten. I dag er BBH en international virksomhed med afdelinger i Skandinavien, Tyskland, Ukraine, Grækenland, Georgien, Dubai og Abu Dhabi. Tilsammen laver BBH og datterselskaber i omegnen af 500 produktioner om året.

“Vi er stadig en ung virksomhed, og vi griber mulighederne, når vi ser dem,” siger Ulrik Samuelsen og fortsætter: “Det er er godt at være spredt på forskellige markeder. Udstyret kan flyttes rundt. Vi har ikke blot knowhow inden for udstyr, vi har også særlig knowhow om produktionsmåder, koncepter, sprog og regioner. Alle kan købe udstyr og leje det ud, men det er ikke alle, der kan tilbyde den knowhow, vi har opsamlet.”

Miko Keto: “I slutningen af 2016 lavede vi EM i Håndbold for damer i Sverige for en fransk tv-station. Det hænger sammen med vores store internationale netværk og record.”

Hvad er jeres opgave i Mellemøsten?

Summits i Mellemøsten og reality i Østeuropa

Ulrik Samuelsen: “Vi laver mange store summits for regeringer og for tv-kanalerne i Dubai og Abu Dhabi. Niveauet er 4 produktioner om ugen dernede, primært sport, event, corporate og government.

Miko Keto: “Det er typisk helhedsløsninger, de efterspørger, så der er én tovholder på produktionen. Kunderne er lige så meget eventbureauer som tv-selskaber. Kvalitetsmæssigt har de store krav, det skal bare være i top. Det har vi været gode til at matche. Government summits får man vel ikke seks år i træk, hvis ikke man leverede et ordentligt produkt første gang.”

Hvordan kom I ind i Ukraine?

Ulrik Samuelsen: “Det var tilfældigheder. Vi var med til at opbygge en tv-station og hjalp dem med Eurovision Song Contest. Vi har hjulpet dem med udstyr og som konsulenter. Kunderne er både det statslige tv og private tv-selskaber. Mange private kanaler. Hver oligark med respekt for sig selv har sin egen tv-kanal.”

Miko Keto: “Østlandene er kommet rigtig godt efter det. I dag adopterer de mange af de programformater, vi andre har set. De kommer ind i samme tv-familie, men måske med lidt mindre budgetter.”

“I øvrigt er danske tv-budgetter heller ikke særligt høje, hvis vi sammenligner med eksempelvis Tyskland og Holland. Til gengæld har vi været rigtigt gode til at få det til at ligne noget, som koster millioner. Østeuropa er et marked, hvor vi kommer til at se vækst, og hvor de er sultne efter velprøvede programformater. Og det stopper ikke ved Østeuropa. Globalt er tv blevet én stor franchise butik. Formater bliver solgt i hele verden.”

“Mange af de formater har vi gjort vores erfaringer med. Vi ved hvilke løsninger, der skal til. I bund og grund kan vi udbyde vores ekspertise til hele verden. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang.”

ProAV Digital

Forside 9 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • AV-distributør
  • Farver på videolyset
  • Naturlig lyd
  • Troels AS
  • Cineoptikker

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her