Lydoptagelse iphone

Af Jens Walther, 27. februar 2019

Lydoptagelse med iPhone

I denne artikel tager vi det overordnede blik over, hvordan god lydoptagelse kan foretages med en mobiltelefon, og hvordan de optagelser bliver så gode som muligt. Kvaliteten højnes dels ved hjælp af eksterne mikrofoner og udstyr, men også vha. simple teknikker, som vil give en mere vellydende optagelse. Udgangspunktet her er Apples iPhone, men mange af de foreslåede teknikker og udstyr kan overføres direkte til brugere af Android. 

Hvorfor overhovedet optage med en mobiltelefon, når der er så mange smarte håndholdte fieldrecordere, som har lydoptagelse som sin primære funktion. Jo, svaret er lige for, og det samme, som nævnes, når mobiltelefonen bliver diskuteret som kamera og videooptager. Fordi den er lige der i lommen. I denne artikel vil vi dog også komme ind på eksterne mikrofoner, evt. med indbygget forforstærker. Når udstyret hober sig op, så bliver den direkte og ukomplicerede tilgang med en mobiltelefon noget udvandet som argument. Så kunne man lige så godt have taget den ekstra fieldrecorder med, når udstyret alligevel skulle pakkes. Derfor er den pragmatiske indgangsvinkel i denne artikel, at udstyret til lydoptagelsen skal kunne være i lommen og være let og hurtigt at pakke ud og bruge.

Apps

I AppStore vælter det selvfølgelig med apps, der kan optage lyd. Så det kan være svært at overskue og finde de bedste. Her nævnes nogle stykker, som undertegnede har god erfaring med, og som kan nogle af de funktioner, som er nødvendige for en velfungerende optagelse.

Voice Record Pro er en gratis app, med lidt reklamer i bunden af billedet. Reklamerne kan forsvinde, hvis man betaler lidt. Ellers ingen forskel mellem den købte og den gratis. Den kan optage i PCM eller bitreducerede formater, har samplerate op til 96Khz og bit dybde op til 32. Og frem for alt kan man vælge, hvilken mikrofon, som skal være den primære (læs senere). Under optagelse eller afspilning kan der ses forskellige metre, ligesom man kan få et waveform billede af det indspillede. Både under record og play kan der registreres bookmarks, og hele optagelse kan indeholde metadata med bl.a. indtastede noter omkring optagelsen. Efter indspilning kan optagelsen sendes til en modtager, via mail, SMS, Dropbox, Google Drive osv.

Apogee Metarecorder (ca. 50 kr.) kan bruges med alle mikrofoner, men funktionaliteten øges, hvis app’en bruges med en Apogee eller Sennheiser mikrofon. Her kan den bl.a. tidssynkroniseres via Bluetooth, så flere samtidige optagelser på flere telefoner let kan synkroniseres, når de behov findes. Brugerfladen ser lidt mere moderne ud end Voice Record, men funktionaliteten er stort set ens. 

Flimic Pro (ca. 100 kr.) er måske den mest brugte videooptager på iPhone, men den er også en udmærket lydoptager. Den kan dog ikke nøjes med at optage lyd, så den er mest anvendelig, når der både skal optages video og audio. Den er dog ikke så fleksibel mht. bitrate og samplefrekvens.

Hvis der investeres i visse iPhone mikrofoner fra eksempelvis Shure, så har deres app en funktionalitet, som er direkte relateret til mikrofonen. Så her vil det være fornuftigt at vælge den app frem for de allerede nævnte.

De indbyggede mikrofoner

Hvis vi ser på iPhone fra generation 6s, så er der fire mikrofoner i mobiltelefonen. To sidder i bunden af telefonen, på begge sider af lightning stikket; en sidder bagpå, mellem kamera og flash, og en er indbygget i hørespalten på forsiden, øverst på telefonen. I de nævnte apps kan der vælges, hvilken mikrofon, som skal bruges til optagelsen. 

Mikrofonerne på iPhone har en ”ikke fokuserende” kuglekarakteristik, men alligevel kan skyggevirkning fra selve telefonen have indflydelse på optagelsen. Derfor skal man vælge den mikrofon, som peger mod lydkilden. Hvis der foretages samtidig videooptagelse med telefonen, så er det oplagt at bruge den bagerste mikrofon, som jo vender samme vej som det primære kamera. Hvis telefonen kun bruges som lydoptager, så er det oplagt at bruge den/de nederste mikrofoner, så husk at pege bunden af telefonen mod lydkilden. Refleksioner fra omgivelserne kan påvirke optagelsen, så tænk på, om der er refleksive flader tæt på mikrofonerne og prøv at undgå dem. 

Mikrofonerne i iPhone er ikke dårlige i sin frekvensgang, men der er ofte et indbygget lowcut filter, som på nogle apps er slået fra og på andre er til. Det kan betyde, at optagelserne er lidt tynde i lyden, hvis vi optager lyd med indhold af dybe frekvenser. Til en taleoptagelse er det faktisk en fordel, at der er lowcut på optagelsen. Til gengæld er signal/støj forhold ikke særlig god på de indbyggede mikrofoner, så regn ikke med vidunder optagelser her med lave støjtal. 

Et andet problem med iPhone’s indbyggede mikrofoner er det faktum, at de er med kuglekarakteristik. Det betyder, at hvis mobilen er mere end 30 cm væk fra lydkilden, så blander akustikken sig ret meget i optagelsen og betyder, at lyden bliver fjern og rumlig. Det problem er selvfølgelig størst i rum, som i forvejen har en kedelig, rumlig akustik. 

Brug af eksterne, universelle mikrofoner

Der er en lang række af eksterne mikrofoner, som kan bruges til iPhone. Her findes både mikrofoner med kuglekarakteristik og med supernyre/kølle karakteristik. Faktum er, at enten skal mikrofonen kunne virke med den fra iPhone tilførte strøm, eller også så skal den være lavet med en indbygget strømforsyning/batteri; i reglen en lille boks, som sidder mellem mikrofon og stik.

Mikrofoner, som ikke er lavet til direkte brug med iPhone, har den fordel, at de også kan bruges med DSLR kameraer, field recordere og lignende. Standarden er her, at de forbindes med et minijackstik i en TRS konfiguration (tip/ring/screen). Det duer desværre ikke til en iPhone. For det første er der ikke længere et minijack stik på iPhones, men kun et lightning stik. Så almindelige mikrofoner med TRS minijack kræver to adaptere for at virke med iPhone. Dels en adapter fra Lightning til minijack og desuden en TRS til TRRS adapter, som udnytter den sidste ring på stikket som indgang for mikrofonen. Flere adaptere sat sammen er ikke optimalt, men nødvendigt i denne sammenhæng. Du kan eventuelt sikre stikforbindelserne med gaffa, hvis du vil vide dig mere sikker under optagelsen.

Typiske mikrofoner lægger sig i to kategorier: lavalier/klips/headset mikrofoner med kuglekarakteristik og fokuserende mikrofoner til optagelse på større afstand. De førstnævnte er væsentligt til tale og monteres så tæt på lydkilden som muligt, i reglen klipses den på brystpartiet på den, som skal optages. Flere producenter har været så forudseende, at de kan levere to lavalier mikrofoner i et interviewsæt, som ender i en samleboks med TRS-udgang. Derfra kan de to mikrofoner optages som et samlet monosignal på iPhone. Kølle/supernyre mikrofonerne er beregnet til større afstand til lydkilden, men hvor operatøren flytter mikrofonen mod lydkilden under optagelsen. Disse mikrofoner har fordelen af, at de kan bruges over et bredere og større lyttefelt, men trods deres karakteristik vil lyden virke fjernere end mikrofoner, som sidder tæt på lydkilden. 

Mikrofoner i denne ”iPhone” klasse er ikke så dyre, og derfor er det oplagt at have begge muligheder med i lommen, både lavalier og supernyre mikrofonen, og vælge ud fra, hvad der er bedst (og muligt) i en given optagesituation. Mikrofonerne er typisk af typen electet kondensator, som kræver PiP strøm (PluginPower). iPhone leverer ca. 2,5 V på den ubalancerede, mono mikrofon indgang.

En lang række af producenter laver mikrofoner i denne iPhone/DSLR klasse. Her kan nævnes Røde, Boya, Saramonic, iK MultiMedia, Shure og Sennheiser. 

Brug af eksterne mikrofoner med preamps 

Nogle af de samme producenter laver også mikrofoner til ”direkte” brug med iPhone, enten med TRRS minijack eller med lightning stik. Det betyder, at mikrofonerne i det tilfælde er konfigureret lidt bedre til iPhone indgangen mht. impedans, men samtidig kan de kun bruges med iPhone.

Lidt mere interessant er en række mikrofoner og enheder fra Shure, Sennheiser/Apogee, Boya, DPA Microphones og iK MultiMedia, som ud over mikrofonen også har en indbygget mikrofon forforstærker og en A/D konverter. Det betyder, at de tre kritiske elementer i signalvejen er lagt uden for mobiltelefonen og derfor kan være i langt bedre kvalitet. Disse modeller er selvfølgelig noget dyrere, og i reglen også lidt større end de ”rene” mikrofoner. De kan dog stadig være i lommen, og i kvalitet kan de overgå dedikerede fieldrecordere. Så hvis man vil lave kvalitetsoptagelser, som matcher, hvad man kan i studiet, så er det vejen at gå.

I kommende udgaver af ProAV Magasinet vil vi teste nogle af de mikrofoner, som bruges med iPhone og DSLR kameraer.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2019

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her