Peteer Albretchsen i sit eget studie

Peter Albrechtsen på arbejde i sit studie.

Af Jens Walther, 6. juli 2020

Lyddesign i krigens skygge

Peter Albrechtsen er en prisvindende dansk lyddesigner, som i 2019 har arbejdet på lyddesignet på dokumentarfilmen ”The Cave”. Det resulterede i en dokumentarfilm med et ekstraordinært budskab og med en imponerende lydside, som i den grad er med til at cementere budskabet for seeren.

Denne snak med lyddesigner Peter Albrechtsen starter med en tur i biografen. Big Bio i Nordhavn har Dolby Atmos, bløde stole og godt med benplads til publikum. Trods de fine omstændigheder var det dog ikke en behagelig bio-oplevelse, som aftenen bød på. Dokumentarfilmen ”The Cave”, som er optaget gennem længere tid i et underjordisk hospital i Al Ghouta, en belejret bydel i Damaskus, Syrien, var en vedkommende, men forfærdende filmoplevelse på det menneskelige plan. Vi følger børnelægen Amani Ballour, som også leder hospitalet, hverdagen for de læger og personale, som trods forældet udstyr, sammenstyrtede bygninger og krigens gru, gør en stor indsats for at hjælpe den indespærrede befolkning i bydelen. Dokumentarfilmen er instrueret af Feras Fayyad, og filmen var i 2020 indstillet til en Oscar i dokumentarfilm genren. Filmen er støtter af Det Danske Filminstitut, hele klipningen og efterarbejdet er i høj grad lavet i Danmark, og Peter Albrechtsen har været lyddesigner på filmen. Filmen er mixet i Dolby Atmos.

Lyddesignet var en yderst vigtig del af filmoplevelsen, og Peter starter med at fortælle om samarbejdet med instruktør Feras Fayyad.

 

Læs ProAV Magasinet Juni/Juli 2020 her

 

”Feras fortalte til vores første møde, at hans intention var, at publikum skulle være tilstede sammen med de medvirkende i ”The Cave”; ikke bare betragte dem udefra, men derimod være midt inde i det hele, en meget fysisk, sanselig oplevelse. Derfor ville han mixe filmen i Dolby Atmos, så man kunne høre lyden af krigen oppefra, fra højttalerne i loftet. Publikum skulle være helt omgivet af lyd, når de var nede under jorden.”

Proces

Siden Peter Albrechtsen blev færdig med sin uddannelse på Filmskolen i 2001, har han arbejdet på et stort antal af både fiktions- og dokumentarfilm. Han ynder, i særlig grad på fiktionsfilm, at være meget tidlig inde i processen, gerne allerede på manuskriptplan. 

”Jo mere, du kan skrive lyden ind i et manuskript, jo mere organisk og naturligt bliver det; og jo nemmere bliver det faktisk også at lave lyddesign. Så er lyden ikke en eftertanke, men en integreret del af historien.”

I tilfældet med ”The Cave” var det en helt anden agenda, fordi optagelserne foregik gennem tre år i Syrien; først da filmen skulle til at klippes, blev Peter involveret. Filmen er optaget med simple, håndholdte kameraer, og lyden kommer fra de indbyggede mikrofoner fra kameraerne, så der var et meget stort efterarbejde med at få renset al dialog. Her kunne Peter trække på sit langvarige og gode samarbejde med den tyske lydmixer Lars Ginzel, som rensede dialogen, og Peter har også været i Tyrkiet og lave voiceover og enkelte ekstra dialogoptagelser med børnelægen Amani Ballour. 

”Den dialog lød bare så dårlig, så jeg vidste fra start af, at Lars skulle på for at træffe nogle beslutninger og for at rense den dialog, så den kom til at lyde bare nogenlunde. Der er jo værktøjer såsom Izotope støjreduktions software, som er genialt; men som du også kan komme til at bruge for meget, så dialogen ikke bliver naturlig. Lars vidste helt præcist, hvor langt han kunne gå med at rense lyden, uden at ødelægge noget.”

Indsamling og samarbejde

”Du opbygger jo hele lydsiden i sådan en dokumentar. Alt udover dialogen er jo skabt efterfølgende. Derfor researcher jeg rigtig meget på, hvordan de forskellige ting lyder, som optræder i billedet. Hvordan lyder det dernede under jorden, hvordan lyder maskiner og udstyr på hospitalet, hvordan lyder flyvemaskinerne, som kaster bomber. For hver film, jeg laver, vil jeg gerne have, at så mange lyde som muligt er unikke og lavet specifikt til filmen.”

Instruktøren havde gennem filmoptagelserne opbygget en liste over våben, fly, udstyr og lignende, og med den i hånden kunne Peter kaste sig ud i detektivarbejdet omkring at finde eller optage disse lyde. Her er netværket mellem lyddesignere virkelig blevet utroligt stærkt, og Peter fik bl.a. kontakt til et par russere, som har optaget alle de fly, som det russiske militær bruger. Og en lyddesigner, som havde specialiseret sig i at optage gamle hospitalslyde, lo-fi udstyr, som netop bliver brugt i hospitalet under jorden i ”The Cave”. 

 

Læs ProAV Magasinet Juni/Juli 2020 her

 

”Via de sociale netværk er der blandt lyddesignere opstået et helt lydsamfund, hvor vi udveksler lyde. Det betyder, at det er nemmere at finde unikke, helt specifikke og eksotiske lyde. Jeg samarbejder også med to andre, som hjælper mig på stort set alle projekter. Det er Mikkel Nielsen, som er rigtig god til at optage lydeffekter og som også hjælper mig med lydeditering. Og en finsk Foley artist, Heikki Kossi, som er helt sindssyg dygtig.”

Mix

Hele arbejdsprocessen på ”The Cave” har for Peter taget cirka fire måneder, men alt i alt har hele lydholdet arbejdet på filmen i et år. Det er langt mere tid end på en normal dokumentarfilm. Under produktionen arbejder Peter i sit eget studie i 7.1 format, men han arbejder ofte i lag, som er forholdsvis lette at omstille til Dolby Atmos. Atmos er blevet mixet dels i Lyngby Filmstudier og dels i Skywalker Ranch i Californien, ca. to uger i hvert studie. 

Peter kan ikke lade være med at reflektere over, at han under sin uddannelse på Filmskolen arbejdede med tre lydspor, men i de fleste filmproduktioner i dag sidder han meget ofte med over 450 lydspor. 

”Det er, hvad der er sket på bare 20 år. Teknologien har udviklet sig fuldstændig vildt. Nogle scener i ”The Cave” er dog meget minimalistiske i lyden; jeg holder af at have nogle scener i en film, som bare er helt stille; den tomhed, som opstår, giver et stærkt udtryk. Derefter går filmen videre til den næste krigsscene med fuldt lydtryk. Den form for dynamik er noget, jeg altid leder efter i mine film.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Juni/Juli 2020

ProAV Digital

Forside teaser 5 20 NET2

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Live Streaming
  • Peter Albrechtsen
  • Canon 1DX
  • The Cube
  • NowTek

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her