Lyd til streaming

Af JOS Svendsen, 17. november 2020

Lyd til streaming – Mini-mikrofoner og lyd-ufoer

Lyden er supervigtig til streaming. Hvis man ikke kan høre, hvad der foregår, er alt tabt. Heldigvis er der hjælp at hente med en speciel mikrofonteknologi. 

Billedet er ikke helt ligegyldigt, men lyden er essentiel til alle typer af online events. Derfor er det vigtigt, at der er helt styr på lyddelen inden man starter. Og god lyd starter med at få mikrofonen så tæt på lydkilden som overhovedet muligt. 

Trådløse mikrofoner er super nyttige, når der kun er en til to personer på ad gangen. 

Med to mikrofoner sat til et kamera er det til at overskue. Så snart der er flere på, begynder tingene at blive komplicerede. Der skal en mixer til, og en person til at tage sig af lyden. Der eksisterer godt nok særlige konference-mixere med indbygget automatik – og de mere tekniske kunne prøve en Røde Podcaster Pro. Men nu begynder det at blive kompliceret.

For det er vigtigt, at alt virker. Siden et online event kører i realtid, er der ikke muligheder for lige at stoppe og fikse noget. Og det er ikke noget, som giver pluspoint hos arrangørerne at skulle stoppe for lige at skifte batterier i en trådløs mikrofon.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

At bruge kablede mikrofoner på stativ er også problematisk, hvis man ikke kan skjule mikrofonerne på en eller anden måde. Man kan naturligvis sætte dem i små bordstativer, hvis det ser nogenlunde ud. De kan ophænges over billedfeltet, men det giver dårlig lyd, hvis der er tale om andet end nær til halvnære kameravinkler, idet mikrofonen ofte kommer mere end den meter væk, som er grænsen for god interviewlyd med normale mikrofoner. Siden kameraet mere eller mindre altid er mere end en meter væk, er kameramikrofoner aldrig en løsning. 

Heldigvis er der en løsning, som alle teaterlydfolk kender, men de færreste videofolk har hørt om. Det er grænseflade-mikrofoner (Boundary Microphones). Det er mikrofoner specielt beregnet til at blive monteret på plane flader. De udnytter fladen til et boost i følsomhed, typisk 6 dB. De er sådan indrettet, at de udnytter både direkte og reflekteret lyd. Og de er helt flade, så de er super nemme at gemme på et bord. Vi hat kigget på to modeller med hver sine specielle egenskaber

DPA BLM4060

Hvis der nogensinde kommer en designkonkurrence for mikrofoner, bør denne mikrofon vinde. Den er i über-scandinavisk UFO-design, med et decideret lækkert indtryk og overtoner af direktionsgang. Den kunne klart indgå i set-uppet til Dronningens nytårstale uden videre. 

Mikrofonen er 10cm i diameter og 1cm tyk. Der anvendes DPA’s egen MikroDot connector, hvor mikrofonen er en del af DPA’s modulsystem. Via adaptere kan man tilslutte sendere til trådløse mikrofoner eller en XLR-adapter, idet der medfølger et 3 meter supertyndt kabel. Der sidder en kondensatorkapsel i BLM4060, så der skal tilføres strøm til mikrofonen. Det kan enten være 48V phantom power eller plugin power fra en sender til trådløse mikrofoner. 

Opsætning kan ikke være nemmere. Mikrofonen er omni-direktional, så den vendes sådan, at ledningen ikke kan ses på billedet. Den stilles så den gennemsnitlige afstand til deltagerne er nogenlunde ens. Det er det. Man dog skal lige fortælle mødedeltagerne, at det er en mikrofon. Der var ingen, der gættede det ved vores teststreaming, men alle var enige om, at den er flot designet.

 

LÆS OGSÅ: Succes med streaming - 3 ting du skal fokusere på

 

Lyden svarer til udseendet. Den er fantastisk klar. DPA har designet mikrofonen med en boost fra 2 kHz, så der er 7 dB boost ved 8 kHz. Det gør, at de overtoner, som bestemmer forståeligheden af tale, bliver fremhævet. Alt tale er tydelig, meget tydelig. Selv mødedeltageren, som er langt væk fra mikrofonen, går klart igennem. Et lavt støjniveau hjælper også her. DPA opgiver dynamikområdet til 100 dB og et signal/støj-forhold på 71 dB. 

Vi havde absolut ingen behov for at justere lyden i den BMD ATEM Mini, vi brugte som streaming-enhed. Og vi fik tilmed ros for lydkvaliteten. Det bliver ikke meget bedre. Anbefales stærkt. 

Audio-Technica Pro 42

Så er vi i den anden ende af prisspektret. Denne Audio-Technica mikrofon er mere klassisk i design end DPA’s UFO, men Pro 42 er lille bitte og kan let gemmes. Den er på størrelse med et XLR-stik. Skulle den komme i billedet, er den absolut til at overse på grund af størrelsen. Mikrofonen har nyrekarakteristik, så den er retningsbestemt. Det retningsbestemte betyder, at man ideelt set skal bruge en mikrofon pr. person, men så retningsbestemt er den altså heller ikke. Så en mikrofon per 2-3 personer, afhængig af deres placering, er fint. Fordelen ved det retningsbestemte er naturligvis, at man kan dæmpe bagfra kommende støj. Det er smart, hvis man er i støjende omgivelser.

Der er et tyndt kabel på hele syv meter med mikrofonen, som er en kondensatormikrofon. Derfor skal den have 48V phantom power. Kablet er fast og kan ikke skiftes. 

I brug er den nem. Ved set-ups med to personer lægger man den på bordet midt imellem dem. Mere besværligt er det ikke. Kablet er lidt mere besværligt at gemme end DPA’s supertynde kabel, men en stribe farvet gaffa kan gøre underværker her. 

Mikrofonen har ikke den engleagtige gengivelse af overtoner som DPA har, ej heller samme højfrekvente boost. Den er mere jævn i tonespektret. Og kan dermed også bruges til optagelse af musikinstrumenter eller sang.

I brug er den god. Fin stemmegengivelse og glimrende undertrykkelse af bordstøj. Til prisen er den et fund og bør være fast tilbehør i lydlommen på enhver kamerataske.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

Konklusion 

Drejer det sig om den ultimative konference/streaming mikrofon, så er DPA’s BLM4060 topkandidat. Det bliver simpelthen ikke tydeligere. Engleagtige overtoner. Men er man bare ude i situationen en gang imellem, er Audio-Technica et super priseffektivt valg. Det bør simpelthen være den mikrofon, man køber efter det trådløse mikrofonsæt. Vær dog forberedt på hovedrysten fra lydfolk, når du fortæller om de nyfundne glæder ved grænseflademikrofoner – det har de vidst længe.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet November 2020

ProAV Digital

Forside8 20 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hybridkamera

  • Kvinder i branchen

  • Damhuskroen

  • Merging Anubis

  • Lyd til streaming

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her