Biites kvinder

Af Michael Fahlgren, 10. december 2020

Ny distributionskanal for branded content

En streaming tjeneste for branded entertainment. Hvor man som besøgende ikke konstant afbrydes af reklamer, men hvor afsenderen ”får lov” til at bringe sit budskab i fuld længde, hvad enten denne er på 2 eller 75 minutter – og hvor den gennemsnitlige besøgende bliver på sitet i over fem minutter. Lyder det som enhver markedsføringschefs drøm? Det er faktisk en realitet – og endda en realitet med meget stor succes.

”Vi bidrager positivt til viden ind i virksomhedens markedsføringsmix. Vi er en platform, der tænker som et medie, og dermed giver vi brands og virksomheder mulighed for at få indblik i både de kreative produktioner og nye indsigter omkring deres målgruppe, gennem de lange digitale filmformater, der her er tale om. Det er gratis at se film på biites.com, hvorfor vi befinder os i et lidt pudsigt skel, hvor det faktisk kun er andre public service-udbydere, som er gratis tilgængelige og ikke har reklameafbrydelser før, under eller efter en video. Det belønner seerne os med, ved at bruge rigtig lang tid på vores site, og den viden, og de data der ligger bag, har en utrolig høj værdi for virksomhederne,” forklarer Helle Jabiri Falck, som er Kommerciel Direktør for Biites’ og én af de to grundlæggere. 

Løfter mange led i værdikæden

En video distributionsvirksomhed som Biites, der ganske vist endnu er blandt de første af sin art i verden, kan på mange måder være medvirkende til at løfte mange led i værdikæden.

 

Læs ProAV Magasinet December 2020 her

 

”Både tekstforfattere, filmproducenter, digitalbureauer, reklame- og mediabureauer og mange andre, bliver løftet, fordi branded entertainment er en disciplin, hvor mange samarbejder om at skabe indholdet. Vi arbejder med måder, hvorpå vi kan stille vores viden til rådighed for de mennesker, som på forskellig vis arbejder med at producere film, således at de får adgang til den viden, vi har opsamlet siden starten for tre år siden,” uddyber Biites’ anden grundlægger Nina Nørgaard Jacobsen, der til dagligt arbejder som virksomhedens adm. direktør. 

Vedholdenhed skaber værdi

Som filmproducent står man ofte overfor det dilemma, at en given scene måske er blevet lidt for lang, ikke helt giver mening i den store sammenhæng eller på anden måde kan få seerne til at hoppe videre. Men hvilke scener handler det om? Og hvordan finder man i det hele taget ud af, hvad der virker på hvilke segmenter? På grund af Biites’ koncept – og den kendsgerning at seernes adfærd her generelt er langt mere vedholdende end på mange andre medier – er der mulighed for at høste data, der netop giver svar på denne type af spørgsmål. Og det er guld værd for ethvert brand – og ikke mindst deres produktionspartnere.

”Vi deler meget gerne ud af vores indsamlede viden, således at filmen måske kan klippes om, eller man kan bruge den viden, der indsamles, når den næste film skal planlægges,”påpeger Nina Nørgaard Jacobsen. 

Reguleringer banede vejen

At brands og virksomhederne bag altid har ønsket sig muligheden for at dele ud af deres gode historier som en helt naturlig del af deres reklame- og markedsføringsmix, og helst gennem en TV-partner, er gammel vin på gamle flasker – for sådan har det altid været. Desværre er distributionsmulighederne dog nærmest ikke-eksisterende på grund af de restriktioner og reguleringer, som myndighederne gennem lovgivning og tid har pålagt de traditionelle medier.

”Der manglede simpelthen en platform, som var skræddersyet til de længere formater – og som kunne præsentere dem på en brugervenlig måde! Og det var baggrunden for etableringen af Biites ApS.
En platform, som kan tage alle de gode historier fra virksomheder, brands og organisationer og få dem ud at leve på en måde, hvor de ikke skal tilpasse sig mediets redaktionelle begrænsninger, og hvor virksomhederne åbent og stolt står ved deres historier og ikke skal prøve at få dem til at passe ind i et annonceformat, men kan få lov til at fortælle historien som det brand man nu engang er,” fortæller Helle Jabiri Falck og tilføjer: ”da alt indhold på Biites er skabt af virksomheder eller organisationer, er det ikke noget vi prøver at nedtone – tværtimod. En af de store styrker ved Branded Entertainment er netop, at virksomhederne er stolte over deres programmer.”

Sociale medier kan noget andet

Umiddelbart ville mange nok mene, at de forskellige sociale medier er i stand til at udfylde rollen som platform for branded entertainment, og der ligger da også uhyggeligt mange kortere videoklip rundt omkring på nettet, som brugerne flittigt deler.

”Men de lange formater lider på sociale medier – og får ikke den attention, som de fortjener, da brugeradfærden er meget scroll baseret – og hurtigt videre til den næste post. De sociale medier er gode til at komme ud med et budskab og råbe højt, men de er ikke særligt gode til at skabe fordybelse til den gode historie og skabe et godt forhold til lytteren eller seeren, hvor man virkeligt kan dykke ned i og sætte ord og følelser på en fortælling. Da jeg mødte Helle talte vi om, at hvis man blandede det bedste fra YouTube med det bedste fra Netflix – og samtidig fjernede alle forstyrrende reklamer, kunne man så ikke skabe en platform, hvor både seere og historiefortællere (udgivere) kunne mødes i et fredeligt og stilrent univers, og connecte på en helt ny måde. Virksomhederne har så mange gode historier at byde på – og mange af dem er produceret på samme høje niveau, som almindelige TV-programmer. Se bare filmene på Biites fra Jaguar, Carlsberg, Visit South Africa, Beuate Pacifique og mange andre. Det er baggrunden for tilblivelsen af Biites, og det har så taget os et par år at få det helt rigtige koncept på plads,” siger Nina Nørgaard Jacobsen.

Råder over meget store datamængder

Efter tre års drift har Biites i dag indsamlet meget store mængder af data og viden om, hvilke mennesker der ser virksomhedsproduceret underholdning samt hvilke formater der fungerer godt - og i hvilke sammenhænge.

 

Læs ProAV Magasinet December 2020 her

 

”Det er ikke nødvendigvis de største virksomheder, som laver de bedste film. Det falder direkte tilbage på god gammeldags journalistik og historiefortælling. Dem, der fortæller den bedste historie, har helt klart nemmest ved at nå ud til seerne – og får deres opmærksomhed i længst tid. Programmer som ligner noget, man kan genkende fra TV, såsom miniserier, realityshows, dokumentarfilm og små scriptede spillefilm klarer sig bedst – og på Biites siger vi ”jo længere jo bedre”. Der er noget med formen, den klassiske historiefortællingsform, som virkelig passer godt ind i denne type af branded entertainment – og klassiske greb fra TV-verdenen som en hovedperson, en skurk, en helt, store følelser, en mission mv. – fungerer bare virkelig godt. Og en af vores tidlige findings er, at en god voice over, som kan sætte scenen, afstemme forventningen med seeren og sikre en god cliffhanger til resten af filmen – er klart noget, som sikrer endnu højere involvering og time spent. Vi håber, at man i Danmark kommer til at se mange flere virksomheder, organisationer og brands, der begynder at arbejde med denne form for historiefortælling som en del af deres branding strategi,” slutter Helle Jabiri Falck.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2020

ProAV Digital

ProAV2 Forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Videoredaktion
  • AVID Carbon
  • Mikrofon til tasken
  • Midas Heritage
  • Morten Raarup
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her