X serien af Subwoofere

Af Jens Walther, 6. februar 2020

Legendarisk højttalerlyd

Der er ikke mange højttalerproducenter i verden, der kan namedroppe blandt brugerne med så meget vægt og god samvittighed som M&K Sound. Højttalerfirmaet har ikoniske modeller, som igennem de seneste mere end 45 århar leveret lyden i alle de store Hollywood studier. Her mixes der lyd til de blockbuster-film, som du fryder dig over i biografens mørke. Miller og Kreisel højttalere er så tæt forbundet med Hollywood, at de færreste kan forestille sig, at firmaet er dansk og med hovedkontor i Karlslunde. 

M&K Sound har dog ikke altid har været et dansk firma. Det er startet i 70’erne af netop Miller og Kreisel; et par ingeniører i Californien, som udviklede højttalere specielt med henblik på at mixe filmlyd. De blev mere eller mindre sat i gang af George Lukas (producer af de legendariske Star Wars film), som havde brug for bedre kontrol over lydsiden, når bl.a. Star Wars filmene blev mixet. M&K Sound udviklede i 70’erne verdens første subwoofer, og den dag i dag kræver højttalere fra M&K Sound en subwoofer for at levere den lyd, man forbinder med Miller og Kreisel (med et par enkelte undtagelser). 

Ligesom filmlyd har udviklet sig meget igennem de sidste 30 år, sådan har produkterne fra M&K Sound fulgt med. De fleste af højttalerne er THX certificeret, en standard, som er et resultat af de lydmæssige fremskridt, der skete med biograflyden i 80’erne og 90’erne. I 2007 gik det dog galt for det oprindelige amerikanske firma; det gik konkurs pga. en række forkerte beslutninger. 

På danske hænder

M&K Sound brugte dengang eksklusivt specialudviklede danske Peerless enheder i deres højttalere, så der var en stærk tilknytning til Danmark. Per Becher havde som iværksætter og forretningsmand et blik for, at der i M&K Sound var en kundebase og en produktportefølje, som var værd at investere i. Fra konkursboet opkøbte han sammen med andre investorer i 2007 de intellektuelle rettigheder til navn og produkter. M&K Sound var nu et dansk brand, men i en årrække blev der ikke skiltet meget med det; i første omgang valgte man at fortsætte med de mest populære modeller med de samme produktnavne og med de samme Peerless enheder i højttalerne.

Ejer og CEO i firmaet Per Becher fortæller: ”Min tilgang til det var en forretningsmæssig tilgang, jeg havde ikke før beskæftiget mig med lyd og elektronik. Det var en stor positiv overraskelse for mig at opleve en så stor loyalitet fra distributørerne og brugerne til det her brand. Efter vi havde overtaget og startede produktionen op, forbedrede vi vores icon højttaler - S150 modellen - med nye komponenter og valgte at producere med nye high-performance tweeters og woofers, og der var en vis nervøsitet blandt vores professionelle brugere, som var vant til en bestemt lydprofil fra højttaleren. Den store lakmusprøve var, da Disney-studierne, som har en del studier med M&K Sound 7.1 systemer, lavede en forsigtig bestilling på et sæt af de nye S150, fremstillet i vores regi. Der gik tre måneder, hvor vi ikke hørte fra dem, men så bestilte de nye højttalere til alle studierne, fordi de havde erfaret, at de nye højttalere var markant bedre på en række punkter.”

Da Peerless senere valgte at flytte produktionen af højttalerenheder fra Danmark til Kina, tog M&K Sound et andet, radikalt valg. Deres nye topmodel, S300, som kom på markedet i 2013, har enheder fra danske Scan Speak, og i de efterfølgende år kom der løbende opdaterede udgaver af stort set alle deres højttalermodeller, nu med Scan Speak enheder.

CEO Per Becher foran en raekke produkter 1 2CEO Per Becher foran en række produkter.

Outsourcing og samarbejde

Da M&K Sound blev et dansk brand, blev det fra start af besluttet at outsource så meget som muligt. Det ses også på kontoret i Karlslunde; her er ikke produktions- og udviklingsfaciliteter. Når en ny model skal udvikles, så sammensættes et hold af gode hjerner og ører til at udføre arbejdet, og specielle højttalerenheder og delefiltre bliver udviklet i samarbejde med Scan Speak.

Højttalerkabinetterne til S300 Serien er en speciel sandwich konstruktion, hvor der er et 2-3 mm asfalt lag imellem to MDF-plader. Dæmpningsgraden bliver pga. asfalten meget højere i forhold til tykkelsen. Kabinetterne fremstilles i Kina, men højttalerne samles og kvalitetstjekkes hos Scan Speak.

LÆS OGSÅ: Alt hvad der har med AV at gøre...

Lydprofil

De typiske kunder for M&K Sound højttalere er de professionelle brugere, som arbejder med musik, lyd og tale til billede, i særdeleshed mixbiografer til filmlyd. I Danmark bruger bl.a. DR, Nordisk Film og Mainstream M&K sound højttalere, men som Per Becher fortæller, så er det ikke nok at have de professionelle som kunder. Så de talrigeste kunder er faktisk konsumerbrugere, som gerne vil have 5.1- 7.1 eller Dolby Atmos uovertruffen lyd i deres eksklusive hjemmebiografer. 

De klassiske M&K Sound modeller har nogle særlige karakteristika. Kombinationen af to basenheder over hinanden med de tre stakkede diskantenheder findes både på S150, S300 og den aktive studiemonitor MPS2520P. En anden specialitet er deres Tripole højttalere, som bruges som bag- og sidehøjttalere i et surround system. Her er diskanterne monteret på de skrå sideflader på kabinettet, og det giver en mere diffus spredning af lyden, som netop er velegnet til baghøjttalerne. Alle modeller fra M&K Sound er i lukkede kasser, så ingen ”snyd” med basfrekvenserne fra basrefleks rør. Det kan M&K Sound også tillade sig, for tophøjttalerne kræver et ”samarbejde” med en subwoofer. Subwooferne er også i lukkede kabinetter, og topmodellerne her bruger et push/pull system med to aktive basenheder, som hjælper med at flytte luft. 

Tredimensionelt!!

Du besøger ikke en højttalerproducent uden at lytte intensivt, og således også hos M&K Sound. I kælderen på kontoret er der en velvoksen biograf og en velkontrolleret akustik. Her fik vi både en overbevisende demo på effektiv filmlyd med en velkontrolleret og fast bund og en eksemplarisk udnyttelse af 7.1 teknologien. Derefter en musikalsk oplevelse med en velproduceret liveoptagelse, hvor undertegnede i særlig grad var imponeret af det, vi kalder soundstage; en præcis, eksemplarisk og nøgtern definition af de forskellige instrumenters placering i lydbilledet i det tredimensionelle plan.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2020 - LÆS MAGASINET HER

ProAV Digital

Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Blixens
  • RoboSpot
  • M&K Sound
  • Historiefortælling
  • AI

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her