Dronefotografer

Af Carsten Legaard, 2. januar 2017

Know-how er vigtigste gear

Brødrene Esben og Rune Mygind Mikkelsen er de mest efterspurgte dronefotografer i Danmark. De har fløjet med drone fra før nogen kunne stave til DJI Phantom, bygger selv det meste af deres udstyr og kan lidt mere end de fleste, når det gælder om at forhandle med kommuner, ministerier, politi og luftfartsmyndigheder.

En typisk hændelse i dronefotografens liv: Der kommer bestilling på en droneoptagelse af en bondegård på Fyn. Kunden fortæller, at gården ligger for enden af en 300 meter lang markvej langt væk fra alt.

Dronefotografen slår rutinemæssigt beliggenheden op i Google Maps, og så viser det sig, at gården ligger klods op ad H. C. Andersen lufthavnen.

Her kan ingen få en drone i luften. Med mindre man hedder Esben eller Rune Mygind Mikkelsen og ejer et af de ældste og mest anvendte dronefotograf-firmaer i Danmark, Openhouse.

”Vi fik lufthavnen til at lukke landingsbanen i en time, så vi kunne få vores optagelse i hus,” fortæller de to brødre, som vi har sat stævne til artikelserien What’s in your Bag?

Vokset op i branchen

OpenHouse er godkendt af Trafikstyrelsen i 1-B-& 2 kategorien, og Esben og Rune Mygind Mikkelsen har begge en solid baggrund i film- og tv-branchen. Esben er uddannet i DR Drama som tv-tekniker, og Rune har gennem 10 år været tonemester i DR Drama. Deres baggrund fra branchen gør, at næsten alt kan lade sig gøre, men også at ting som sikkerhed, kvalitet og overholdelse af love og regler ikke er til forhandling.

De to brødre voksede op ved Gade-vang tæt på Grib Skov og tæt på en fodboldbane. De delte med deres far en barnlig interesse for at bygge, reparere og køre med fjernstyrede biler, både og svævefly.

”Selvom jeg nok mest var den, der smadrede tingene,” siger storebror Esben med et skævt smil. ”Det gjorde dog ikke så meget. Jeg kunne altid give vraget til Rune, så var det repareret og køreklar næste morgen.”

Esben startede som runner på DRs Rejseholdet under den fri ungdomsuddannelse. Rune gik på HTX i Hillerød. En af producerne spurgte Esben, om der fandtes en til af hans slags. Det kunne Esben svare ja til …

Runner på Rejseholdet

Esben fik overtalt sin bror til at droppe ud af skolen. Efter tiden på Rejseholdet fik Esben elevplads i DR Drama, og Rune blev lærling hos tonemester Peter Andersen. Siden har Rune været tonemester på produktioner som Pagten, Sporløs, Arvingerne og Sommer. I DR-tiden har han opbygget en solid viden om HF-teknik.

Esben stoppede i DR Drama i 2007 efter et halvt år som færdiguddannet. Han begyndte på freelance basis at lave tv som fokuspuller for steadicam-fotografer som Kristian Appel, Torben Meldgaard og andre. Han var blandt andet tilknyttet Aftenshowet i syv år på den post.

Rune stoppede i DR i 2013, fortæller han: ”Der var for mange optagelser, hvor jeg skulle skaffe en afløser, fordi der var bud efter os til droneopgaver. Så valgte jeg at taget springet og satse fuldt ud på dronerne sammen med Esben. Jeg kan huske den svimlende følelse af at gå fra fast månedsløn til at have noget udstyr i luften, som kan falde ned og koste dig en hel månedsløn eller mere.”

Kæntrede horisonter

De nu voksne drenges drone-flyvninger var begyndt et par år tidligere, længe før nogen havde hørt om GoPro og DJI Phantom. Rune var faldet over en drone til salg i Den Blå Avis og var vild med tanken om at flyve med noget, der havde fire propeller.

Drengene fortæller: ”Vi fik vores drone i luften og begyndte at lave vores første skioptagelser i Skt. Anton i en påskeferie. Vi kom hjem og viste optagelserne til gud og hver mand. Når vi ser på optagelserne i dag, er det rystet, og horisonten kæntrer. Det er helt forfærdeligt. Nordisk Film svarede da også, at de var interesserede, men at optagelserne skulle være i en bedre kvalitet. Så købte vi en opticopter og en bedre gimbal og blev gradvist bedre til at styre den.”

Fornemmelse for mord

Brødrenes første rigtige job blev syv afsnit af Fornemmelse for mord på Kanal 5. ”Dronen skulle lave gerningsmandens synsvinkel, så det var en spændende opgave. Derfra begyndte det at gribe om sig med opgaver,” fortæller Esben.

Efter 2013 er det gået stærkt med udbredelsen af drone-optagelser, og ikke bare inden for film og tv. Ejendoms-mæglerne, der var blandt de første til at tage 3d-fotografering i brug, har også taget drone-fotograferingen til sig, og herfra har det bredt sig til mange andre slags reklamer.

Når brødrene får en opgave, planlægger de turen på Google Maps. ”Vi har fået opbygget et tillidsforhold, så kunden kan sende os i marken med en håndfuld adresser, uden at de behøver stå ved siden af. Så kommer vi hjem med de optagelser, kunden skal bruge. Vi skal også sørge for, at opgaverne løses inden for lovens rammer. Når dronen ikke kan komme helt tæt på, bruger vi tele, og så er opgaven alligevel løst.”

”Vi står altid to mennesker derude – en styrer dronen, og en styrer kameraet. Der er fysiske grænser for, hvor én person kan styre. Det er det samme som med steadicam-fotografen og hans
fokuspuller.”

Går ikke ned på udstyr

Brødrene Mygind Mikkelsen har indrettet deres egen OB-vogn i et folkevognsrugbrød, der er fyldt til randen med udstyr. Kostbart udstyr. ”Vi har fra starten valgt mainstream-produkter som GoPro og DJI Phantom fra. Det er ikke godt nok til tv-stationerne, sagde vi til os selv. Det var måske ikke helt tilfældet i starten, men med tiden har det holdt stik. Det valg har også kostet os sindssygt mange penge.”

”Vi er opdraget med, at det skal være det rigtige udstyr. Derfor har vi brugt komponenter fra de helt store spillere på markedet; tyske, amerikanske og japanske. Det har været dyrt for os at være firstmovers på kvalitetsudstyr, men det har så også betydet, at vi har kunnet sende live fra dronen under TV2 på Tour.” ”Vi er blevet kendte på, at vi går all in. Vi får snart et P1-kamera op at flyve med CSU-styring, og vi er i gang med at bygge en drone som kan holde et Alexa-kamera i luften.”

Hvad siger de andre i branchen, når I kommer ud på optagelserne med Jeres udstyr?

”Ikke så meget, faktisk. Der spiller det nok en rolle, at vi er inde i branchen i forvejen.”

”Det kan sammenlignes med, da de første steadicams kom ind på sættene. Dengang var der meget hype over det, men siden har det fundet en naturligt leje. Lige nu er der meget hype omkring droneoptagelser. Du kan ikke lave en Ramasjang eller en Jørgen Leth uden at der indgår drone-optagelser. Når hypen lægger sig lidt, er vi nok nogle få, som er landet sikkert. De vinkler, som kun dronen kan lave, er kommet for at blive.”

Æder 70 procent af indtjening

”Udstyr i vores niveau koster 300.000. Køber vi sådan noget, så skal vi nå at tjene de penge ind på et år, for det er omtrent den tid, der går, før det er outdatet. Sidste år afskrev vi 680.000 bare på udstyr. Næsten 70 procent af vores indtjening går til udstyr. Derfor har vi valgt at bygge vore egne droner. Det er ganske vist også store beløb, men så kan vi skifte enkelte komponenter ud hen ad vejen.”

”Vi vil ikke sige til en kunde, at en ting ikke kan lade sig gøre. Men vi holder os inden for det sikkerhedsmæssigt forsvarlige og lovlige. Vi flyver aldrig på steder, hvor vi ikke må. I de tilfælde må et teleobjektiv gøre arbejdet.”

”For eksempel lavede vi Dronningens Slotte. At få lov til at flyve på Amalienborg er ikke enkelt. Vi skulle forhandle med både slotsstyrelse, politi og kommune samt tjekkes af PET. Sådan noget kan kun lade sig gøre, når man kæmper nok for det og tager de nødvendige møder. ”

”Den del af arbejdet har vi selv stået for. Men efterhånden er vi kommet ud på den anden side. Når der i dag kommer et tysk filmhold til København, så siger Københavns Kommune til dem, at det er de her drenge (Esben og Rune, red.) de skal bruge.”

Know-how er alt

En del af brødrenes know-how er at vide, hvor meget der skal spærres af, hvor længe, hvad det koster, og hvem der kan gøre det. Sådan noget skal jo ind i budgettet, så det ikke rammer kunden som en uforudset udgift.

”Ved en opgave på tre timer kan der sagtens være en hel dags arbejde med at skrive ansøgninger og forberede optagelserne.” Esben og Rune styrer kamera og drone via tablet. ”Alt er sat op, så vi kan styre zoom, fokus og blænde. Vi har blændehjul på servo både på Sony og Blackmagic kameraerne. Autofokus og -blænde er no go for os. Vi har en optik med powerzoom, Sony 2835.”

Mindre erfarne fotografer har dobbelt så meget flyvning på den samme optagelse. Brødrene har også stor fordel af, at de er netop dét – brødre: ”Meget af kommunikationen kan foregå uden ord. Det er bare et blik, så véd den anden, hvad det betyder.”

Her er de med med dronerne:

  • Dronningens slotte
  • X-faktor
  • Vejen til Rio
  • Toppen af poppen
  • ”Kærlighed og andre katastrofer” spillefilm
  • TV2 på tur
  • Talent
  • Visit Denmark
  • Danmarksindsamlingen
  • Reklamer for Velux, BMW, Carlsberg, B&O, Novo Nordisk, YouSee, Hørkram m.fl.

ProAV Digital

Forside 9 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • AV-distributør
  • Farver på videolyset
  • Naturlig lyd
  • Troels AS
  • Cineoptikker

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her