27. februar 2013

ISE 2013

Årets ISE messe viste Digital Signage i en grad, så man næsten måtte glippe med øjnene. Digital Signage er for alvor kommet for at blive, og selvom det var de store avancerede løsninger, der imponerede mest, så var det bogstaveligt talt de billige, der stjal billedet!

 

ISE messen har gennem nogle år vokset sig til en stor messe, og en som man regner højt i branchen. Den vækster i snit 20%, hvilket må siges at være ret godt i krisetider. I år var der knap 900 udstillere og mere end 44.000 besøgende i hallerne i Rai messecenter. Messen samler branchen, som navnet antyder – Integrated Systems Europe. Det er stadig AV udstyr og integration af disse systemer, der er hovedtemaet. I år var det dog Digital Signage, der bogstaveligt talt stjal billedet. Det er en tendens, der har været stigende de sidste par år. Men i år var det ren bonanza, og man blev nærmest blæst væk i lyd og videowalls i de største af hallerne.
    

Men der er ikke ”blot” tale om en masse displays, der kan se nok så imponerende ud. Man har nu fået intelligente løsninger, som kan bruges af slutbrugerne – lige fra den lille købmand til store kampagner. Og selvom de store og kostbare løsninger var meget interessante, som vi kommer vi ind på lidt senere, så var det faktisk de billige, der var mest interessante set med branchens øjne.

Samsung: Digital Signage går to veje
Samsung er en god repræsentant for denne trend – Digital Signage skal ud til alle.
    

De små handlende, der har prøvet mediet, har ofte opgivet, da det har været for besværligt og for kostbart. Det skal der ændres på nu – den investering, den lille købmand, bageren eller en helt tredje laver, skal kunne svare sig og løsningen være gennemskuelig. Både i teknologi og økonomisk. Det skal være lettere at have et digitalt skilt frem for det håndskrevne med ”dagens tilbud”, eller hvad behovet er.
    

Hos Samsung forklarede Senior Key Account Manager B2B Henrik Lehd trenden ret præcist: ”Digital Signage går to veje. Den ene er, at tingene bliver mere og mere avancerede med touch surface med mere end 50 touch-punkter, kæmpestore skærme og så videre. Det er alt sammen meget spændende, men også dyrt. Det er det marked, som alle sigtede på fra starten af. Men som vi ser det, er det de butikker, der har håndskrevne plakater, der virkelig har brug for digital skiltning. Men denne investering har tidligere været kostbar, og derfor er interessen røget fløjten”. Henrik Lehd fortæller, at man hos Samsung mener, det nu er muligt at gøre Digital Signage rentabelt for den lille butik. Man kan nu vise, at deres Return on Investment er muligt via forskellige løsninger. Det gælder alt fra investering af skærme, til den software der skal håndtere det. ”De skal se, at de kan få deres investering hjem igen, og det, mener vi, er muligt med vores nye system”.

 

Samsungs nye serier af skærme har en ny integreret player som Scala og Signagelive allerede har udviklet et interface til, der gør, at de via netværket kan afvikle indhold direkte på skærmen uden brug af eksterne playere. Den kan både vise HTML5 indhold og afspille filer såsom Powerpoint, Flash og video. Der er allerede mange flere software-firmaer, der er i gang med at udvikle løsninger til denne platform. Det betyder, at en butik eller butikskæde med få skærme ikke skal ud og skifte for eksempel et USB stick med indhold, men kan styre det hele centralt. Man kan sætte systemet op, så det let kan skifte eksempelvis en pris ud på en vare, eller man kan afvikle forskelligt indhold i løbet af dagen helt automatisk. Denne process er erfaringsmæssigt en betydelig omkostning, og det er nu elimineret. ”Faktisk kan man ændre priser fra sin mobiltelefon eller anden device, uanset hvor i verden man befinder sig. Det foregår via en webbaseret browser. Så nu kan vi bevise overfor banker, supermarkeder og mindre forretningsdrivende, at man kan lave Digital Signage, der kan betale sig i forhold til at lave plakater”, forklarer Henrik Lehd.
    

Samsungs system bygger på, at man har integreret en player i skærmen – og herved sparet den eksterne pc. Ønsker man som kunde at udvide, er man i øvrigt ikke ”låst”, men kan udbygge systemet som byggeklodser. Ønskes mere avancerede løsninger, der kræver tungere grafik eller anden hurtigere hardware, kan playeren erstattes af en ekstern pc eller lignende, og derved blive mere avanceret, få en anden type licens og endda tilføre et touch overlay, der kan sættes på de eksisterende skærme.

Digital Signage via HTML    
Sony har en løsning, som minder en del som Samsungs på især ét punkt. Her har man nemlig også monitorer, som har indbygget player – eller rettere: indbygget webbrowser. For her klares al opsætning via HTML. Det vil sige, at man kan bruge alle programmer, som understøtter HTML5. Om det er Dreamweaver, som Sony demonstrerede systemet med eller noget helt tredje, er underordnet. Senere kommer Sony med egen software, som et tilbud til dem, der ønsker det.
    

Systemet er netop lavet, så de mindre forretninger kan være med, og let kan skifte indhold, når det er nødvendigt. Så kan man let have flere reklamer kørende i løbet af dagen – måske som timer, så det skifter automatisk på bestemte tidspunkter. Eller sportsbaren, der vil køre forskellige reklamer. Her kan man i øvrigt tilføje et TV modtager-
modul, så man kan vise live TV samtidig med reklamedelen. Systemet kan udbygges – dog ikke med touch, der kræver nye monitorer. Men man kan sagtens lave videowalls med flere monitorer uden at lave en helt ny investering.

Digital Signage med ny teknologi
Det var så absolut den ”billige” Digital Signage, som var interessant og væsentlig for det danske og skandinaviske marked. Men der var masser af andre løsninger, som gør, at Digital Signage vil blive meget mere synligt og udbredt, end vi ser nu.
    

Samsung kunne vise Magicinfo Videowall 2 – et stykke software, der kan styre alle skærme i en videovægs opsætning i alle størrelser. Man kan altså sætte flere 40” op sammen med en 55” og måske et par 65”. Softwaren formår at kompensere for bl.a. rammestørrelser, og man kan streame indholdet til skærmene som på de billigere løsninger, vi omtalte tidligere. Der er altså tale om en skalerbar platform med uanede muligheder. En af fordelene er den høje opløsning - har man for eksempel et 36 megabit billede, er det reelt muligt at vise det i fuld størrelse, pixel for pixel!
    

En anden nyhed er Samsung UD55C – en skærm med displayport 1,2. Det betyder, at man kan loope 4K content igennem på fire Fuld HD paneler og derved vise billedet/film i fuld 4K opløsning. Generelt var 4K et stort issue på ISE i år – det er tydeligt, at alle gerne vil være med på denne standard. Forståeligt nok, når vi taler om videowalls og andre løsninger med meget store skærme. Med 4K kan man gengive detaljer og tekstur langt bedre end full HD.
 

Samsung viste som LG også transparente skærme. Der er tale om løsninger, hvor man kan vise et produkt – for eksempel en sko i en montre og foran er et transparet panel, der viser de forskellige modeller eller farver. Denne løsning fås også med touch, så kunden selv kan browse rundt i indholdet. Der er tale om en lille model fra Samsung – men flere, herunder LG forventer at komme med teknologien i større størrelser. Hos LG kunne man se en demo af en automat med sodavand, hvor man valgte det, man ønskede at købe på en trykfølsom gennemsigtig skærm. Der er altså tale om løsninger, der fungerer, og nogle er allerede på markedet.
    

LG viste mange forskellige løsninger for Digital Signage – herunder 3D, som i parentes bemærket ikke var en teknologi, der fyldte meget på messen. Men her kunne man se skærme i 21:9 format, interaktive typer, hvor man kunne vælge at se sig selv i et sæt tøj – og skifte mellem modellerne ved at pege med hånden! LG viste også verdens første UDHD 84” display og mange andre high-end løsninger.
    

Blandt mange udstillere var Sharp også på pletten med 4K skærme til Digital Signage, ligesom man også satser på digitale whiteboads, men som monitorer og ikke som en projektorløsning, som de fleste producenter vælger.

AV Huset: LED projektorer med muligheder
På Panasonics stand møder vi Key Account Manager Allan Nicolaisen fra AV-Huset, der viser os projektornyhederne fra Panasonic. ”Der er nye modeller, der især kan bruges til Digital Signage eller andre steder, hvor de skal køre i mange timer eller i døgndrift. Fordelen er, at de er billige i drift og lette at vedligeholde”, forklarer Allan Nicolaisen og fortsætter: ”I miljøer, hvor projektorerne kører dagligt i mange timer, er det vigtigt, at lampen holder længe, og at projektoren kræver et minimum af vedligehold. En projektor baseret på LED teknologi kan være i drift i 20.000 timer uden lampe eller filterskift. Det er således ikke nødvendigt at få en tekniker ud særligt ofte – det sparer både tid og penge for kunden”.
    

Tilslutningen til de nye projektorer kan ske på traditionel vis, men nu også via Digital Link gennem et Cat6 kabel. Panasonic har udviklet en tilslutningsboks, der konverterer HDMI, VGA og videosignaler til Cat6. Digital Link er kompatibelt med Crestron, AMX, TVOne, Extron samt andre udbydere af HDBaseT bokse. Dette er den nye standard, som vi så i mange produkter på årets ISE messe.
    

Til sidst viste Allan os den nye ultra short throw optik til de større projektorer. ”Den kan virkelig få lys igennem – det er en optik, som vi venter os meget af. Det er muligt at lave meget store billeder på ultra kort afstand, og det ved vi erfaringsmæssigt bliver stort inden for museer og teatre, der ofte har dette problem”, forklarer Allan Nicolaisen. Panasonic viste som flere andre også muligheden for at projicere på buede overflader med helt glidende overgang. Det er en teknologi, man ellers kun så i meget store systemer for et år siden – hos udstillere som Lang og lignende. Men i år er der altså flere med billigere systemer, der kan klare det samme!

Shure: Trådløst til møderum
Shure bød på masser af produktnyheder på ISE Messen, og deres highlights var bl.a. Microflex Wireless, et nyt interessant koncept for en trådløs løsning til møderum. SCM820 er en 8 kanals digital mixer med IntelliMix teknologi og netværk via Dante protokol.
    

Med Axient har Shure i den grad lagt sig i højsædet hvad angår teknologisk udvikling af high-end wireless systemer, og dette har resulteret i en TEC Award inden for kategorien ”Wireless Technology”. Den danske importør Matrix Sales kan da også berette, at de første installationer af Axient systemet netop er på trapperne.
    

Shure introducerer også 3 nye trådløse mikrofonsystemer, nemlig PG, SM og Beta Wireless - både analoge og digitale systemer.
    

På messen kunne man klart se at Shure er godt igang med at erobre markedsandele inden for broadcast- og installations-segmentet og ikke mindst med DIS kan tilbyde en meget stærk produkt portefølje.

Canon: Projektorer til specifikke formål
På Canons stand kunne man få demonstreret de efterhånden kendte Xeed projektorer. Disse modeller er ikke brugt bredt men meget specifikt. ”På grund af deres høje farveægthed og detaljerighed er det projektorer, der bruges meget i
eksempelvis medicinalindustrien. Steder hvor der stilles meget høje krav til korrektheden så at sige. Så de bruges bl.a. til simulering af at køre bil, flysimulatorer mv., hvor de er meget egnet og brugt. Det skyldes ikke mindst, at de også har en meget høj kontrast”, forklarer European Product Specialist Alan Dempster. Således bruger man dem også til undervisning i medicinalindustrien. Til diagnosticering benytter man dog stadig speciel kalibrerede monitorer.
    

Canon viste også to nye installationsprojektorer – WX5000 serien, der har 5000 lumens og udskifteligt objektiv. ”Vi laver ikke kæmpe projektorer med 20.000 lumens, men det vil nok komme på et tidspunkt. Vi har en kompakt installationsmodel med meget høj kvalitet op til 6000 lumens som det højeste”, fortæller Alan Dempster, der også fortæller, at Canons formål på ISE i høj grad var at vise, hvad de kan og har af muligheder. ”Ikke at vise en masse nyt udstyr, men i lige så høj grad for at knytte nye bånd til nuværende og kommende distributører”, slutter Alan Dempster.

Neets: Intuitiv styring af lokaler
Neets har igennem en årrække været en førende leverandør af produkter til styring af AV udstyr i klasselokaler, mødelokaler mv. Og det nye er, at man nu har alt fra den helt simple styring til en løsning med grafisk brugerflade på f.eks. en iPad, som endda kan opsættes/layoutes efter kundens specifikke ønsker og behov!
    

Hvis vi starter i ”low end” delen så er en spændende nyhed den nye Quebec II boks, der kan styre et lokale meget enkelt. Sæt blot VGA stik i fra computeren, og lærredet kører automatisk ned, og projektoren starter. Det kan også lade sig gøre med HDMI – boksen vælger selv det sidste input. Quebec II er simpel, men løser mange behov i mindre mødelokaler og klasselokaler, hvor man helst vil undgå den komplicerede fjernbetjening.
    

Netop styring af AV udstyr i klasselokaler og interaktive tavler er det vi er kendt for”, forklarer Ben Lund, der er Nordisk Sales Manager hos Neets og fortsætter: ”Vi har styringer og løsninger til alt, man kan forestille sig. Og hele serien fås både til dansk og europæisk monteringsstandarder”. På messen demonstrerede Ben Lund de mange muligheder, hvor brugeren meget enkelt kan vælge mellem for eksempel en PC1 eller PC2, VGA eller HDMI og så videre via deres produkter, der kan udbygges med audioforstærkere, switche og relæer efter behov. Men den kan udbygges, så man kan styre det hele centralt fra en computer via netværk. ”Så har man en afdeling – måske et fakultet eller en etage, der er gået hjem for dagen, kan man sikre, at alt er slukket. Man kan også overvåge og få besked om lampetider, filterskift på projektorer. Så kan man eventuelt planlægge lampeskift op til en ferie eller lignende, hvor lokalerne er folketomme”, fortæller Ben Lund. Systemet kan også fjernstyre installationerne, så har en underviser f.eks. et problem i et klasseværelse, kan man se, at personen måske har valgt en forkert indgang og dermed hjælpe med at skifte indgang.
    

Med Neets store knowhow i styring af AV udstyr, er de naturligvis også en stor spiller, når talen går på mødelokaler – herunder også videokonference. Og det nye er, at her kan man ikke kun få de normale løsninger, der samler det hele, så det er let og overskueligt for brugeren. Man kan nu også styre det hele via en iPad. Det vil sige, at man med få klik f.eks. kan starte en præsentation eller en videokonference. Man kan få lavet det grafiske layout, som man vil, med logoer og alt man ønsker. Enkel betjening for alle. Monitor fik en demo af systemet – oven i købet et, hvor man har fleksible mødelokaler, der kan splittes op, så man har separat styring af hvert lokale. Det kan foregå med en skillevæg – når den er slået op ved systemet, er der er tale om to lokaler. Når skillevæggen så køres til side, kan systemet styre hele rummet som ét lokale.


CAT og PA i højsædet
Nu står ISE jo ikke for Integrated Systems Europe for ingenting, og integrationen mellem systemer var da også til at få øje på. Især den trend vi så sidste år, hvor flere og flere producenter bevæger sig mod, at alle signaler skal overføres digitalt – ikke mindst via CAT teknologi, som vi også så i Digital Signage monitorer/teknologien. Selv de producenter, der før har været imod at sende lyd og billede via lange CAT kabler, er nu med på vognen. Teknologien med lange kabeltræk kombineret med højkvalitets repeatere er blevet så god, at de fleste mener, at både kvalitet og økonomi hænger godt sammen.
    

Denne trend gælder fra de helt små producenter til de større som Crestron, som var nogle af de meget store udstillere med dette område på messen. For uanset om der er tale om en stor og meget avanceret installation, eller et møderum med videokonference, så er det at have få kabler og en teknologi og tilgængelighed, alle kan finde ud af, naturligvis ønskeligt. Mange udstillere efterlyste da også et behov for en fælles standard på dette område – men det skal vi nok ikke forvente er lige om hjørnet, da de, der har investeret i en teknologi, jo ikke bare giver den fra sig, så at sige.
    

En anden klar trend var bedre PA lyd. Om det så er lyden til banegården, det store stadion eller mindre steder, så skal denne skræddersys, så den matcher omgivelserne. Der skal ikke bare skrues op, der skal justeres i detaljer. Her var de fleste førende producenter fremme med løsninger, der brugte avancerede DSP kredsløb i de (ofte aktive) højttalere, man demonstrerede.

Miljøet er med i integrationen
Uanset om der var tale om Digital Signage, system integration eller PA lyd, så var miljøet i højere grad end tidligere tænkt med ind i løsningerne. Ikke så meget i materialevalg men i strømforbrug. PA systemer, der kan spille højt via få volt eller LED skærme med meget lavt strømforbrug var klare trends overalt. Og med et samfund, hvor vi vil få flere og flere skærme i det offentlige rum – både på gader, i butikker og på arbejdspladser. Ja, så er det en god grund at tænke miljøet med ind. Dels for at have en grøn profil – naturligvis. Men i lige så høj grad for at kompensere på den øgede el-udgift, de mange nye skærme og lydanlæg vil give.

Hvem sagde krise?
ISE vokser sig stadig større, og selvom den ikke er så voluminøs som IBC, er det en messe, vi for alvor skal regne med. Det ved alle, der har været med bare i et par år. Så selvom branchen er i krise – som stort set alle andre brancher, ja, så er der ingen tvivl om, at man med stor flittighed og ikke mindst dygtighed formår at komme med nye løsninger, som giver vækst for mange firmaer. Det er det på grund af den ildhu og dedikation, der er for det, man laver. Og det smittede af hos alle vi besøgte – en glæde og en stolthed over det produkt eller den løsning, man præsenterer. ISE 2013 var med andre ord ”et godt år”.

 

Af: Peter Hyldahl

 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her