16. november 2012

Interview med John Meyer

John Meyer og Meyer Sound var bl.a. de første, som kom med det trapezformede højttalerkabinet, en standard, som næsten er indbegrebet på PA-højttaleren. Ligeledes var Meyer Sound også de første, der kom med en fremadfokuserede subwoofer, den såkaldte cardioid sub, som stor set alle PA-producenterne har i produktsortimentet i dag. På det seneste er Meyer Sound blevet store inden for digital audio, og deres Galileo højttaler/forstærker styring og deres D’Mitri distributionssystem nyder stor anseelse. Den seneste nyhed er Constellation, som er et digitalt akustikstyringssystem. Med Constellation er det muligt på få øjeblikke at ændre akustikken i form af efterklangstid og refleksion i det rum eller den koncertsal, som elektronikken er installeret i.

    

Meyer Sound ligger i Berkeley i Californien, og det er et af de firmaer i USA, som har flest folk ansat i deres udviklingsafdeling (i forhold til deres samlede størrelse). Firmaet er startet af John Meyer og hans kone Helen Meyer i 1979, og begge er med på seminaret her i Danmark. Aftenen før seminaret fik Monitor lejlighed til at lave et kort interview med John Meyer.


Digital distribution af lyd er en vigtig teknik i vore dage, både i PA verdenen og i forbrugerverdenen. Hvordan har det indflydelse på lydkvaliteten?     

”De fleste folk, som arbejder med digital lyd, er ikke interesseret i kvalitetslyd. De er mere interesseret i at få beskåret og komprimeret lyden, at få flere kanaler og så meget lyd ned på så lille plads som muligt. Når vi hos Meyer Sound arbejder med digital lyd, så har vi en anden agenda. Lydkvaliteten er det vigtigste, og så må datamængden og computerressourcerne indrettes efter det. DSP behandling af digital audio, især hvis vi taler omkring datareduktion, kan være meget destruktiv over for lydkvaliteten, specielt af musik. Men hvis man behandler digital lyd ordentligt, så lyder den godt, og den har samtidig mange fordele frem for analog lyd, især med hensyn til kontrol, distribution og arkivering.

    

I forhold til andre brancher, som bruger netværk og digital distribution, så er audioindustrien en meget lille spiller. Det er derfor vigtigt, at vi holder vores lydkvalitet parameter højt i forhold til de folk, som ved noget om netværk, og som vi samarbejder med. Dataingeniørerne inden for netværk arbejder efter andre kvalitetsbegreber og lytter ikke på samme måde, som vi gør. At lyden kommer igennem uden skrat og udfald, er nok for dem. Netværksdistribution af digital lyd bliver vigtigere og vigtigere for vores branche, og her vil lydkvaliteten blive ladt i stikken, hvis vi ikke selv er innovative og udvikler netværk, som er gode til at håndtere digital audio.”


Den nye AVB protokol, vil den ikke tage hånd omkring de problemer, som du nævner her?

”Det vil den, og Meyer Sound har også store forhåbninger til denne standard. Derfor har vi også været med i udviklingen og supporteret standarden lige fra begyndelsen. Det er en smule skuffende at se, at en del firmaer står på sidelinjen og ser på, at AVB standarden bliver færdigudviklet; i stedet for at deltage aktivt i udviklingen af den standard, som vil kommer alle i branchen til gode.”


Hvordan har tingene ændret sig i forhold til, da du startede i branchen?

”Publikum, som kommer til koncerter og shows i vore dage har meget lidt tålmodighed, og det må branchen forholde sig til. Hvis et system bryder ned, så sidder publikum ikke en halv time og venter på, at det bliver lavet. To minutters nedbrud, derefter er publikum på vej væk, de er vrede og vil have deres penge tilbage. Derfor arbejder vi en del med dobbelt sikkerhed og redundans i Meyer Sound, og vi har lige hyret eksperter på det felt.

    

Jeg tror på, at for audioindustrien vil det være fremtiden at have analog backup i stedet for talrige computersystemer, som kan tage over, hvis et system bryder ned. Selvfølgelig vil vi miste en del kontrolmuligheder, når systemet skifter fra digital til analog backup, men showet kan gennemføres uden stop, og så må man søge efter fejlen i det digitale system efter showet. Alvorlige fejl sker heldigvis meget, meget sjældent, men problemet er jo, at de ikke må ske. Et nedbrud under f.eks. åbningsceremonien til OL vil jo være en katastrofe!!”

 

Constellation systemet er en af de seneste nyheder hos Meyer Sound. Kan du fortælle lidt omkring systemet?


”Dette system kan bruges i mange forskellige sammenhænge. Bl.a. har vi installeret det på en restaurant i Berkeley, hvor vi har etableret zoner omkring hvert bord på restauranten. Herved kan folk tale sammen uden at råbe, de kan ikke høre bordet lige ved siden af, men til gengæld kan de høre køkkenet for at skabe den rigtige stemning. Men det oplagte er selvfølgelig at bruge Constellation i koncertsale til akustikstyring. Inden vi lancerede systemet, brugte vi mange penge og lang tid på at analysere de bedst lydende koncertsale over hele verden. Men de steder, som har installeret Constellation, er ikke interesseret i at lyde som operaen i Milano eller lignende. De vil lyde som dem selv og blot have bedre kontrol over akustikken, så koncertsalen kan udføre flere funktioner og være mere fleksibel. Omkring 50 koncertsale over hele verden har nu installeret Constellation og langt flere vil komme i fremtiden. Koncertsale har svært ved at opretholde deres eksistens, hvis akustikken kun kan håndtere en slags musik.”

Jeg betragter Meyer Sound som et højttalerfirma, men forløbelig har vi kun snakket om digital audio og netværk. Hvornår er fokus skiftet?

”Man kan ikke sige, at fokus er skiftet, men vi har længe været gode til at lave vellydende højttalere. Udvikling af nye højttalersystemer fortsætter selvfølgelig ufortrødent, og vi har et rigtig godt team i den afdeling. For ca. 10 år siden, da Meyer Sound opkøbet LCS, et firma inden for digital audio, blev den digitale afdeling af firmaet udvidet kraftigt, og de senere år har vi brugt meget tid og mange penge på at udvikle nye digitale systemer. I 80’erne startede vi udviklingen af målesystemet SIM, og vi var overbevist om, allerede inden vi opkøbte LCS, at digital audio og lyddistribution gennem netværk ville blive fremtiden.”


Nutidens PA-systemer er komplicerede og svære at indstille korrekt, medmindre teknikerne er veluddannede. Vil vi i fremtiden se PA systemer, som i højere grad selv analyserer akustik og omgivelser, og på den måde er selvkonfigurerende?

”Det er en problematik, vi er meget fokuseret på, og i øjeblikket bygger vi på analyzer systemer, som er en helt del smartere. Da vi lavede SIM målesystemet i 80’erne, lavede vi lydanalyser baseret på langsomme computere. I vore dage kan vi tillade at bruge hundrede af gigaflops til udregningerne, og derfor kan vi få hurtige resultater, større målenøjagtighed samtidig med, at vi kan analyserer flere parametre. Men vi har ikke til hensigt at gøre teknikeren overflødig. Systemerne skal fortælle, at der er noget galt, og derudfra give en mulighed for at korrigere, men teknikeren skal tage beslutningen. Der vil gå nogen tid, inden disse nye analyseringsprocesser bliver implementeret i vores systemer, men jeg vil tro, at det sker inden for et par år.”

Meyer Sound laver en del seminarer på verdensplan og bruger mange ressourcer på at uddanne brugerne. Det må være dyrt at gennemføre?

”Det er dyrt, og det er svært at kræve penge for disse seminarer, men f.eks. med vores Constellation system er det lykkedes os at få brugerne til at forstå nødvendigheden af disse kurser og samtidig have en forståelse for, at det koster penge at deltage. Men på trods af, at vores seminarer er dyre at gennemføre, så er det en vigtig del af vores firmaprofil og nødvendigt for brugerne, så vi har ikke tænkt os at skære ned her.”

    

Mens John Meyer har det ene ben på vej ind i en taxi, takker vi for interviewet og ser frem til det daglange seminar dagen efter i konservatoriets festsal.

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her