Morten Frank Nebelong og William Dion i Gastanken

Morten Frank Nebelong, chef lydtekniker på Østerbro Teater og William Dion, Salgschef Soundware Danmark.

Af Jens Walther, 6. april 2021

Intercom på Østerbro teater

Østerbro Teater består af tre scener, Østre Gasværk, Republique og Revolver, hvor der væsentligt bliver lavet musikteater i gasværket, mere traditionel teater på Republique og events og mere eksperimenterende teater på Revolver. Intercom har selvfølgelig en vigtig funktion blandt det teknisk personale på de tre teatre, og Østerbro Teater har netop investeret i et fuldt Clear-Com system, så alle teatre benytter samme Intercom.

I den smukke Østre Gasværk sal mødes vi med Morten Frank Nebelong, som er chef lydtekniker på Østerbro Teater og William Dion fra Soundware, som er en del af Danmon Group A/S, der har Clear-Com importen i Danmark. Clear-Com FreeSpeak II systemet blev indkøbt til Østre Gasværk allerede i 2017, men her i vinteren er der købt systemer, så de to andre scener under Østerbro Teater også benytter samme system. 

Intercom systemet

Clear-Com FreeSpeak II er et base system, et lidt mere enkelt system end et Clear-Com matrix baseret system, som de eksempelvis har i Skuespilhuset. Systemet kan indkøbes til frekvenserne i 1,9 GHz eller 2,4 GHz området. I Danmark, hvor der er rovdrift på frekvenserne i 2,4 GHz (Mobil, BlueTooth og WiFi), vælges stort set altid FreeSpeak systemer i 1,9 GHz (DECT frekvenserne). Det giver en stabil dækning og en ret ukompliceret opsætning.

 

Læs ProAV Magasinet April 2021 her

 

Østre Gasværk har 1.9 GHz basestation med tre antenner, og hver antenne kan tilsluttes fem beltpacks. En beltpack bruger et kort øjeblik to antennekanaler, når en bruger går fra én antennedækning ind i en anden, og derfor skal der altid være en vis margen i et sådant system. Her på Østre Gasværk har de 11 beltpacks, tre antenner og en basestation, mens de på Revolver og Republique har en basestation, en antenne og 5 beltpacks. Antallet af mulige beltpacks på et FreeSpeak II system afhænger af to ting: dels antallet af antenner, som hver giver adgang til 5 beltpacks og dels en licens, som indkøbes og lægges ind i basestationen. Her har Østre Gasværk licens til i alt 25 beltpacks, mens de to mindre scener hver har licens til 5 beltpacks.

Morten Frank Nebelong fortæller: ”Vi har været vildt glade for systemet her i Østre Gasværk, fordi det er robust og stabilt, og der er fin dækning i hele tanken. Og samtidig rækker det også over til vores administrationsbygning og forhuset. Vi har tre antennesystemer, og de sidder fordelt oppe for enden af trappen her i tanken. I perioder har Revolver og Republique lånt vores system til deres store tilfredshed, men nu har de fået deres helt egne systemer. Det er smart for os at have samme system på alle tre scener, så kan vi mixe og matche, alt efter hvilket behov der er til de enkelte forestillinger på scenerne. Det har også stor betydning både for mig og også for resten af personalet, at du ikke skal sætte dig ind i forskellige systemer, men derimod har samme funktionalitet og betjening på alle scenerne. Jeg programmerer systemerne, og her bliver også sparet tid ved, at det er samme system. Og jeg kan bruge erfaringerne fra Østre Gasværk, hvor vi har haft Clear-Com Freespeak i længere tid, til at få maksimalt udbytte på Revolver og Republique.”

Programmering og muligheder

FreeSpeak II rackenheden er placeret nede i kælderen på Østre Gasværk, hvor alt central kabelføring har udgangspunkt. Base-enheden er spækket med I/O, der er bl.a. både 2-wire og 4-wire (4 af hver), program ind, netværksporte og selvfølgelig udgange til to antenner. Ønskes tre antenner som på Østre Gasværk, så skal den ene antenneudgang møde en splitter, inden der fordeles ud til antennerne. Antenneforbindelserne ligger på en proprietær Cat 5 forbindelse, og her kan trækkes op til 800 meter ledning til antennerne, hvis der er behov for det.

Programmering af systemet kan enten foregå via en browserbaseret software eller direkte via de fire displays med tilhørende soft-knapper, som sidder på fronten af baseenheden. William Dion fortæller, at mange af brugerne foretrækker at programmere de mindre ændringer på enheden, fordi det giver en enkel og ukompliceret tilgang. 

Beltpack

Beltpacks er de enheder, som det tekniske personale møder i dagligdagen, og her har Clear-Com lagt mange unikke funktioner ind, som er yderst brugbare. Beltpacken er robust og med gummibeklædning, så den ikke smutter ud af fingrene. Den er udstyret med en batteripack, som kan klare 18 timers brug, men den kan også strømforsynes via tre AA batterier.

 

Læs ProAV Magasinet April 2021 her

 

Enheden har to store og to mindre trykknapper til kald og samtale i programmerede grupper, og hver beltpack kan være helt individuelle omkring, hvem der kaldes med disse knapper. Morten fortæller, at han ofte har scenen (og forestillingsleder) liggende på A-knappen, mens B-knappen bruges til den gruppe, som teknikeren er en del af. Belysningsmesteren kan eksempelvis kalde sine spottere på B-knappen, mens FOH-lydteknikeren bruger samme B-knap til at tale til sine folk, eksempelvis den tekniker, som tager sig af de trådløse mikrofoner. De store A- og B-knapper har hver sit ”håndhjul” på siden af beltpacken, som kan programmeres til eksempelvis at styre lydstyrken på de to kanaler, mens lydstyrken på C- og D-knapperne f.eks. kan styres fra menuen og det lille display. 

FOH-lydteknikeren kan jo ikke have headset på under afvikling, men her kan Intercom kald også indikeres med en blinkende lampe eller med vibrator, så man mærker kaldet i beltet. Beltpacken har også små, men unikke detaljer som indbygget lommelygte funktion (handy bag en mørk scene!) og en mini-jack indgang, hvor der kan tilsluttes andre lydgengivere. 

Ekspertise

Clear-Com har en lang tradition inden for Intercom, og den gode dækning og robuste kvalitet betyder, at det er det foretrukne system på de danske teatre. Intercom er livsnerven i hele kommunikationen under afvikling, og driftsikkerhed er derfor altafgørende. William fortæller afslutningsvis, at der er Intercom systemer fra Clear-Com på bl.a. Ålborg Teater, Odense Teater, Det Ny Teater, Aarhus Teater, Skuespil Huset, Operaen og nu også på de tre scener under Østerbro Teater.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2021

ProAV Digital

Forside 3 21 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Sony FX3
  • Nyt firma
  • Intercom på teater
  • Eksercerhuset
  • Telepromptere
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her