ibc2019 panasonic booth

Af JOS Svendsen, 8. oktober 2020

IBC 2020 – Messen der forsvandt i skyen

2020 er året, hvor branchens største messer blev til online events. Vi har klikket nærmere på online-versionen af IBC, hvor den rigtige udgave skulle have fyldt RAI centret i Amsterdam midt i september. 

Normalt er der omkring 60.000 besøgende på IBC i Amsterdam midt i september, hvor ca. 1.700 udstillere normalt udfolder sig. Sådan blev det ikke i år. COVID-19 aflyste alle større branchebegivenheder fra NAB og ned.  

Nu er der ingen i branchen, som har haft planer for følgerne af en pandemi. Og IBC aflyste først i maj måned, så der har været meget lidt tid til at finde på noget andet. IBC’s løsning var at flytte alt online – selv 4K velgørenhedsløbet. 

Reaktionerne i branchen har været blandet. Nogle valgte at holde egne online events som Sony og Canon gjorde, mens andre har valgt at blive i IBC’s online univers.
Interessant nok fastholdt IBC store dele af konferenceprogrammet i form af Corona-venlig streaming og senere Video-On-Demand på IBC’s websted.

Vi har klikket og set på indlæggene.

Generelle trends

Alt hvad der overhoveder kan forbindes med remote workflows, er naturligvis hot for IBC. Det er dog begrænset, hvor meget produktudvikling, der kan ske i løbet af den, trods alt, korte tid pandemien har varet. Derfor er det meget eksisterende teknologier og produkter, der er i fokus hos IBC. 

Specielt er alle former for IP-baserede workflows i front. Det lynhurtige 5G mobile datanetværk er en af de teknologier, der blev fremhævet. Her havde danske TV 2 et indlæg, da netop TV 2 er langt fremme med remote løsninger. 

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

”TV 2 har i år været en del af IBC’s 5G Remote Production Accelerator showcase, hvor vi sammen med internationale kolleger har afsøgt og demonstreret nogle af de mange muligheder, 5G giver i medieproduktion. De mange nye muligheder med 5G er vi godt i gang med at teste af,” siger Morten Brandstrup, Produktionsteknisk chef, Nyhederne TV2.

Fordelen ved 5G i mediesammenhæng er, at der er meget lettere mulighed for at kunne transmittere de store datastrømme, der generes ved videoproduktion. Dertil giver de små forsinkelser i 5G mulighed for at styre produktionsudstyr, som lamper og remotekameraer i tæt på realtid, hvilket åbner for remote serviceydelser. Og båndbredden i 5G data er endda så stor, at man kan sende et videosignal retur i samme transmissionsstrøm. 

Det giver muligheder for nye typer af enheder. En switch til 5G ville være ganske lille og mest bestå af stik. Der er jo ikke nogen grund til at sætte knapper på enheden, hvis den alligevel skal fjernbetjenes. Et eksempel på dette er Grass Valleys nyeste enheder, der primært er designet til remote anvendelse. 

En anden trend på dette års IBC er cloudbaserede produktionsflow. Når man arbejder sammen på flere forskellige lokationer og skal dele data, er cloudteknologier den eneste praktiske måde at gøre det på. Det kunne f.eks. være, at alle optagelser blev uploaded til Cloud-storage, hvorefter de forskellige faser af postproduktionen også skete med filer placeret her. Det bedste eksempel på et sådan workflow er Adobe Creative Cloud.

Et cloud-baseret workflow åbner også for brug af kunstig intelligens til automatisering af funktioner som eksempelvis indeksering af indhold. En teknologi, TV-stationer som AlJazeera og hjemlige TV 2, allerede anvender. 

Snakken om kunstig intelligens brugt i mediesammenhæng til optimering bliver stadig højere på IBC. Der er tilmed kommet nye anvendelser til, som overvågning af billedkvalitet for streaming kunder. Her lærer overvågningssystemet, hvornår billedkvaliteten dykker, og brugerne dermed bliver utilfredse. Med den viden kan man optimere streamingsystemet og holde kunderne til.

En tidligere trend, der ellers altid har været oppe på IBC, er 8K. Her er der meget tavst. Det skyldes, at De Olympiske Lege blev aflyst i år. Denne begivenhed skulle ellers have været den store introduktion af 8K TV. Men det får vente til 2021.

Kameraer

Traditionelt er NAB stedet, hvor nye kameraer annonceres, hvorefter de så dukker op på IBC nogle måneder senere. Sådan er det ikke i år, hvor annonceringerne sker drypvis. Canon nåede at annoncere EOS R5 og R6, hvor R5 kan optage 8K. Og der kom et EOS C70 cinema kamera lige efter IBC, Panasonic kom med S5, en krympet udgave af S1 systemkameraet. Og Sony kom med den længe ventede A7 S III og et mindre fullframe kamera A7c, beregnet specielt til Youtube-folket. 

Blackmagic Design overaskede alle med et 12K Ursa Mini Pro kamera. Ideen med 8K og 12K er, at man kan optage med høj opløsning for senere at beskære til det HD-udsnit, man har brug for. Man kan eksempelvis zoome 6 gange i 12K billede uden kvalitetstab, hvis man leverer i 1080HD. Der er vist ingen, som forestiller sig, at 12K bliver et leveringsformat.

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

Remotekameraerne fortsætter deres fremmarch. Nu er der kameraer i diskret design, som ikke ligner et overvågningskamera. Netværksteknologien NDI, der gør det nemt at forbinde kameraer og switche over IP-netværk, er endelig begyndt at røre på sig. Dermed er der håb forude om, at man ikke behøver at være computerekspert for at få et IP-netværk til AV-brug op at stå. 

Optikfabrikanterne er fokuserede på optikker, der dækker full-frame sensorer som dem i Sony FX9 eller Canon C500 Mrk II. Siden fabrikanterne alligevel er i gang med at opdatere optikkerne er normen, at de bliver 8K kompatible.

Lys og lyd

Fjernkontrol er også nøgleordet her. Hvis man har et IP-baseret workflow skal lyset naturligvis også kunne kontrolleres. En anden tendens, som næppe kommer bag på nogen er RGB-lys. De bliver kraftigere og kraftigere. Studielys både til TV-studier og streamingsetup er også klart på IBC-hitlisten. Find mere info om dette i vores artikel – Lys til streaming på side XX - hvor ideen er at lange lyskilder er smarte. 

En interessant udvikling på lydsiden er fokus på ekstra lange boom-poles. Der er nu flere 6,4 meter lange boompoles på markedet for at kunne holde corona-sikker afstand til lydkilden.

Konklusion

Det var en interessant oplevelse at se den digitale udgave af IBC. Det er helt klart ikke en løsning bare at flytte alt online. VI må håbe, at 2021-udgaven af IBC får længere tid til innovation. Om denne udgave igen bliver online afhænger naturligvis af, hvor Corona-ramte vi bliver i 2021 – og der er vores krystalkugle noget uklar.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2020

ProAV Digital

Forside 920 web

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kvinderne bag biites
  • Canon C70
  • Holmegaard Værk
  • Karosserifabrikken
  • Virtuelt studie

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her