Video generel2 480x320

Af JOS Svendsen, 8. december 2016

IBC 2016 - Kameraer

Det var ikke nye kameraer, der prægede dette års IBC: Canon, Sony og Panasonic havde alle annonceret deres nye kameraer lige inden IBC. Annonceringerne ligger enten i den helt lave ende eller oppe i den dyre filmklasse. Canon viste XC15, der er et lille EOS Cinemalignende kamera, med et tomme sensor og en fast optik. Denne efterfølger til XC10 har fået XLR-forbindelser i form af et modul, som sættes i flashskoen. Det var netop et større kritikpunkt for XC10. Dertil har kameraet fået log- og farveprofiler, der gør det specielt velegnet som B-kamera til et større EOS Cinemakamera som C300 Mrk II. Sony og Panasonic havde fået samme idé. Et HD-kamera i den lave ende med indbygget videolys. Panasonic AG-AC1 er et HD-kamera med et videolys, som er beregnet til undervisning, corporate video og andre anvendelser, hvor pris er en vigtig parameter. Sony HXR-NX5R har samme koncept, men med flere egenskaber og en lidt højere pris. Nok taler vi meget om 4K, men det er langt fra alle, som har brug for den ekstra opløsning eller har mulighed for at udnytte mulighederne i et 4K workflow. Det betyder også, at der absolut er gang i markedet for enkle switche og andre infrastruktur komponenter, hvor der ikke er brug for de mere avancerede funktioner. Panasonic kommer med flere 4K kameramodeller i den lave ende i løbet af efteråret, mens Sony holder en pause for nye annonceringer efter et meget aktivt forår. Det er simpelthen et spørgsmål for Sony om, at forhandlerkanalen skal kunne følge med, lød beskeden på IBC. Fælles for alle de nye kameraer er muligheden for netværksforbindelser i form af indbygget WiFI og/eller Bluetooth.

Situationen i den høje ende er lidt mere speget. Panasonic annoncerede tidligt i september VariCam Pure, der er et VariCam 35 kamerahoved sambygget med en RAW recorder. Resultatet er muligheden for at optage ukomprimeret 4K RAW video, hvor RAW betyder, at videoen lagres direkte fra sensoren. Panasonic fremhæver, at det er ukomprimeret RAW-video, da flere andre high-end kameraer komprimerer RAW-video, der er særdeles pladskrævende. Men Panasonic går efter den rene vare med Pure-modellen. En anden fabrikant, der er interesseret i segmentet, hvor Arri og RED Camera ellers er enerådende, er Canon. Cinema EOS C700 er oppe mod RED Amira, Panasonic Varicam LT, Sony F55/F5, der alle er veletablerede på markedet. Canon angiver, at deres nye 4,5K sensor kan klare mere end op til 15 blænders dynamic range og optage internt i 4K50P med XF-AVC 10 bit. Kameraet kan også optage med ProRes i 4K 10 bit 422HQ eller 2K i ProRes 4444 12 bit. Der er også annonceret en ekstern recorder, der kan klare 4,5K RAW med op til 100 billeder i sekundet. Kameraet kan fås med både Canon EF- og PL-fatning.

Der er også gang i studiekameraerne. Panasonic har således fyldt huller i deres sortiment, sådan at der nu er en komplet serie af Panasonic studiekameraer komplet med kamerakontrolenheder og alt det andet studietilbehør. Her var Sony gået lidt i en anden retning med en lille kameracontroller, RM-30BP, der kan kontrollere op til tre Sony-kameraer via LANC. Enheden kan tilmed sikre, at de tre kameraer er opsat på samme måde, sådan at man let kan lave studieopsætninger med for eksempel tre NX5 kameraer.

Mens vi er ved det med fjernbetjening, så var remote kameraer hot på IBC. Både Panasonic og Sony havde annonceringer her. Begge fabrikanter har fokus på bedre optikker og højere lysfølsomhed, idet netop remote kameraer bliver brugt i mange sammenhæng: fra events, konferencer til studiebrug. Den mest interessante nyhed var klart et remote kamera fra Sony, som bygger på det populære X70 4K kamera. BRC-H800 kameraet skulle ifølge Sony have samme billedkvalitet som X70.

Artiklen er bragt i Monitor Oktober 2016

ProAV Digital

ProAV2 Forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Videoredaktion
  • AVID Carbon
  • Mikrofon til tasken
  • Midas Heritage
  • Morten Raarup
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her