Henrik retter pa Sony cam i Politijagt

Af Carsten Legaard, 25. juni 2019

Hele Danmarks Mr. GoPro

TV-fotograf Henrik Rivold er i den lykkelige situation, at hans navn er forholdsvis ukendt i den brede befolkning, hvorimod hans optagelser med GoPro, Phantom og andre små kameraer er på alles nethinder.

Henrik Rivold er blevet hele Danmarks mr. GoPro. De fleste kender ikke navnet, og de ville heller ikke genkende Henrik på gaden. Men de fleste har set indtil flere afsnit af Politijagten eller Familien på Bryggen igennem hans linse – fangede du den?

Andre tv-segmenter har mødt Henriks optagelser fra løjperne; både dem fra det lille action-kamera spændt fast på løberen eller skiene og dem fra dronen højt oppe. Eller de lækre alpine billeder fra TV2 Skivejret.

Blandt kolleger er Henrik Rivold manden, der involverede GoPro i Taxa Quiz allerede fra version 1, hvor billederne var håbløst grynede og perspektivforvrængede. Og han er manden, der stadig insisterer på, at hvilket som helst værktøj kan bruges, hvis det vel at mærke gavner historiefortællingen og allervigtigst, hvis det ikke sinker produktionen! 

I dag skal det også handle om actionkameraer i hele viften af størrelser og formkurver, men først skal vi lige hilse på manden bag.

Hvad kan jeg blive?

Henrik Rivold er ligesom de fleste unge af firsergenerationen dybt i tvivl om, hvad han skal med liv, da han i 1993 er færdig med folkeskolen – Ålholmskolen i Hillerød. Han tager derfor et højskoleophold, og det bliver Idrætshøjskolen i Aarhus. Et af valgfagene er fotografi, og det passer Henrik meget godt; han har kort forinden arvet sin fars gamle Nikon spejlreflekskamera.

Efter højskolen gennemgår han i tankerne sine muligheder, og han drømmer om at blive fotograf, men ”fornuften” sejrer. Det bliver et job som revisionsassistent og sideløbende økonomistudier på Handelshøjskolen.

Fotografdrømmen slipper ikke helt sit tag i Henrik, og da han på et tidspunkt får et bud om at komme med på holdet, der skal filme Metallica på Roskilde, vågner drømmen helt til live igen. Det bliver en brat opvågnen, for selvom Henrik har færdiggjort alle sine opgaver før tid, så får han ikke lov af arbejdsgiveren til at holde fri for at tage på Roskilde.

”Fra det øjeblik vidste jeg, at jeg skulle være alt andet end revisor. Jeg bed smerten i mig og færdiggjorde første del, men så snart det var gjort, afleverede jeg min opsigelse,” fortæller Henrik Rivold. 

Nørde igennem i Viborg

To af Henriks venner boede i Odense, hvor de arbejdede for STV. Da de hørte, at Henrik var ”imellem jobs”, tilbød de ham at være med til at dele både opgaverne for STV og den lille delelejlighed i Odense.

”Jeg boede der og deltog i arbejdet i et halvt år, så længtes jeg tilbage til København. Og nærmest i selvsamme øjeblik ringer Liselotte fra Danske Spil og tilbyder mig at blive voksenlærling på deres TV-produktioner suppleret med skoleophold i Viborg (The Animation Workshop).”

Henrik havde fundet sin vej ind.

”I Viborg sker der ikke en skid om aftenerne, så der er rigtig god tid til at nørde igennem og bearbejde det, vi har lært i dagtimerne. Dér lærte vi simpelt hen at lave godt TV,” mindes Henrik med varme i stemmen.

En uge på NAB = et semester

Efter praktikperioder med fuld knald på var det dejligt at komme tilbage til et Viborg, hvor man – igen – kunne nørde igennem. Efter skolen har Henrik Rivold haft et par ture til NAB med deltagelse på clinics, hvor man på en uge ”kan lære hvad der svarer til et helt semester, hvis man ellers hører godt efter.”

”Jeg lærte blandt andet om rigtig filhåndtering i FCPX på et tidspunkt, hvor de fleste rodede rundt i det og lavede mange fejl. Det har sparet mig for rigtig mange ærgrelser. Når man på en god dag afleverer 2-300 gigabytes fra op til fem GoPro’s plus et mastercam, så skal det bare spille. Hvis ikke materialet er godt struktureret, kan du bruge hele dage ekstra på at synce op,” siger Henrik.

Fra cykelstyr til tv-produktion

Henrik brugte ligesom de fleste andre GoPro i sin private sport, der var mountainbiking. Men herfra gled det stille og roligt over i pro-opgaver.

”Jeg kendte tilfældigvis en, der arbejdede hos importøren af GoPro, og vi fik sat en aftale op, så jeg fik det lidt billigere, fordi jeg gik til kanten med de små kameraer. Jeg solgte også rigtig mange GoPro’s den vej rundt, når kolleger ringede og spurgte: Hey, hvordan har du lige skudt den vinkel?”

En dag var det Taxa Quizzen, der var i røret, og de spurgte Henrik, om han ville rigge taxaen.

”Det var sgu nok i virkeligheden mit gennembrud,” siger han og ser et øjeblik eftertænksom ud.

Udfordringen var at få fast strøm på de små kameraer og at få dem koblet op på en form for monitorering, så man kunne handle, hvis et kamera slog fra eller løb tør.

”I starten var det jo helt primitivt: Køre en time, stoppe det hele, offloade og formatere kort, starte det hele igen,” mindes Henrik.
”Det var s’gu pionerarbejde.” 

Pionerarbejde

Henrik og kolleger har undervejs ikke bare siddet og ventet på, at GoPro’s ikke altid så hurtige udviklingsafdeling skulle komme med løsningerne. 

”I mit og kollegernes arbejde med Politijagt er looping det vigtigste nye, der er sket i GoPros verden. Og så vores egen hjemmelavede wiring, som betød, at vi kunne have strøm til 8-9 timer ud i en køre.”

En af de mere ekstreme udfordringer var en undervandsoptagelse med GoPro for Aftenshowet.

”Den kørte vi hjem med gaffa-tape og en lang stang.”

Undervands GoPro i Aftenshowet 8161Undervands GoPro i Aftenshowet.

Jo, Rivolds GoPro’er har set lidt af hvert. Udvendig montering på racerbil eller fly hører nærmest til i hverdagskategorien. I den lidt mere farverige ende har enkelte kameraer været monteret på ryggen af en slange og på hovedet af en ko.

Holder gerne lidt igen

En af de lektier, som Henrik har taget med fra de første år med GoPros, og en som han til stadighed vender tilbage til, er: ”Hvert kamera, du tilføjer til en times produktion, er en times ekstra arbejde.”

Når et produktionsselskab ringer og pitcher en idé, som involverer brugen af 30 GoPro’s, så lyder det venligt, men bestemt i Henriks ende:
”Hør lige her, har I tænkt på, om I kan håndtere 30 timers ekstra materiale?”

Så sker det ofte, at de vender tilbage med en ny og mere konservativ plan.

Henrik har ligefrem sat det på formel: 1 kamera = 1 time ekstra arbejde + materiale + post.

”På Politijagt i USA tilføjede vi to kameraer til det set-up, vi havde med hjemmefra. Det kom til at tage halvanden time ekstra per optagelse. Offload af et 64GB kort tager altså 40 minutter. Det kan vi ikke ændre på.”

En anden vigtig lektie for Henrik Rivold er, at man ikke skal binde sig op på en bestemt måde at gøre tingene på:

Det er resultatet der tæller

”Vi skal altid huske at spørge, om kan vi gøre det anderledes og komme hurtigere til et bedre resultat.”

På en stor serieproduktion med mange forskellige kameratyper kan det for eksempel hurtigt blive problematisk, hvis produktionsselskabet på forhånd har lagt sig fast på at køre Interlaced:

”GoPro, dronekameraet og iPhones optager progressivt, så det ændrer ret meget ved en række forudsætninger. Skal man så ud at lede efter andre kameraer, eller skal man vælge en protokol, der passer til de kameraer, der er på settet? Jeg har faktisk prøvet begge dele,” siger Henrik.

Så er der også lige det med fagstoltheden. Selvom GoPro benyttes intensivt i mange TV-produktioner, så er det stadig et konsumerkamera, og det kommer langt fra altid med i rulleteksterne.

De lange serier

”Det sværeste på et fast program som Familien på Bryggen er at forny sig, men det synes jeg faktisk vi har været gode til. Noget af det bedste jeg ved, er den lille ændring med de store konsekvenser. På Bryggen gik vi på et tidspunkt fra altid at optage statiske billeder til at fotografere med stabiliseringsprogram slået til. Det er bare et tryk på en knap, men det giver nogle helt anderledes flydende billeder.”

”Der er kæmpe fordele i at kende sine rutiner og sit værktøj, men på et tidspunkt løber man træt i rutinen, og så skal man helst spørge sig selv: Hvad kan jeg gøre anderledes lige nu,” siger Henrik.

Fremtiden for tv-reportage

Henrik Rivold hører ikke til dem, der tror, at de små kameraer kommer til at betyde døden for følgebiler, dollies og helikoptere: 

”Hver ting til sin tid. Men action- og dronekameraerne har hævet barren for, hvor meget vi kan være kreative med små midler.”

Henrik tror, at den klassiske tilrettelægger-fotograf-duo er på vej tilbage, mens brugen af VJ’s bliver skåret lidt ned. Han er også ret sikker på, at duoen sikrer den bedste historiefortælling.

”Samtidig tror jeg, at det bliver skudt på mindre kameraer end tidligere. Igen ud fra vægtningen: Er det det gode udstyr eller den godt fortalte historie?”

Henriks reportage-sæt

Henriks eget foretrukne reportage-kamera var i lang tid et Panasonic DVX-200. Det er for nylig blevet afløst af Sonys halvtomme-sensor PXW-Z280 4K 3-CMOS camcorder, som er en modereret udgave af det ældre PMW-200, og som faktisk er Rivolds fortjeneste.

Den danske fotograf har nemlig igennem længere tid arbejdet på at overbevise Sony om, at PMW-200 burde opgraderes med fire lydindgange og ny sensor. Sony har lyttet, og Henrik Rivold har kvitteret med at sende sin Panasonic DVX-200 på pension.

Igen – det handler ikke om, hvilket navn, der står på værktøjet. Det handler om, hvad man kan bruge værktøjet til.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Juni/Juli 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her