Oestre Gasvaerk teknik

På billedet ses de 6 projektorer, som bruges i forestillingen.

Af Jens Walther, 15. januar 2019

Hektiske dage i den smukke teatersal

Østre Gasværk Teater er midt i produktionen af en ny stor teaterforestilling; en opsætning af Pelle Erobreren, hvor der indgår en række musiknumre. Denne forestilling er den første efter den store ombygning, hvor især loftet er blevet styrket, så der kan hænge lys og lyd i loftkonstruktionen. Teatersalens ombygning og den nye forestilling giver selvfølgelig lyd- og lysdesignerne udfordringer.

Lydudstyret på Østre Gasværk er af ret forskellig oprindelse. PA-anlægget er anskaffet sidste år og nåede at spille en enkelt forestilling, inden det blev pakket ned pga. ombygningen i teatret. Det består af et left, center, right system, med i alt 24 L-Acoustic Kara højttalere, hvor der hænger 8 højttalere i hver af de tre line array søjler. Disse er suppleret med 4 subkasser af typen SB18, som hænger i et centralt bascluster lige over scenen.

Morten Nebelong er lyddesigner og -tekniker på teatret, og han og lysdesigneren Brian Njie har i og for sig den samme tid til prøver som normalt; men udfordringen er, at de står i en ny og renoveret teatersal. Akustikken er væsentlig anderledes, og opbygning og scene med videoprojektering på bagvæggen gør, at lydanlægget ikke kan hænge i den optimale position. Så Morten har i baghovedet, at der nok skal bruges nogle lange aftener, før alt er på plads. Han fortæller:

”PA-anlægget til sang og tale hænger lidt højt og også forholdsvis tæt på publikum. Så det betyder, at de forreste rækker nærmest kommer til at høre lyden oppefra. Så der vil jeg arbejde på, at publikum får første lydbølgefront akustisk fra skuespillerne, og dermed perspektivet og retningen fra disse, mens forstærkningen kommer fra PA-anlægget. Det gør jeg på mixerpulten vha. delay og hass effekten. Bandet, som er placeret i kælderen og som spiller sangnumrene, ønsker jeg forstærket i et fladere perspektiv, så derfor har jeg lejet et par ekstra PA-søjler ind og placeret den længere nede i publikumsperspektiv på bagvæggen. Så her kommer al bandforstærkningen til at foregå.”

PA-anlægget bliver desuden suppleret med delay højttalere, som hænger udvalgte steder, hvor der mangler dækning. Delay højttalerne er X8 fra L-Acoustic. Desuden er der en række små nærfeltshøjttalere af typen 5XT, som står i scenekanten og væsentligt spiller til de første rækker.

”Der bliver også lagt fire point source kasser rundt på galleriet bag publikum. Hver kasse kan styres separat fra pulten, og dem kommer jeg til at bruge til lydeffekter og som ekstra klang; blandt andet når der er korpartier i forestillingen. Og for at bevæge lyden lidt rundt i salen.”

Ny akustik

Selve teaterbygningen er jo den samme, men akustikken i teatret er ændret en del på grund af ombygningen. Morten forklarer.

”Jeg står i en helt anden akustik, fordi den nye opbygning stort set ikke dæmper akustikken. Vi har lavet målinger, og ved 125 Hz er der 5 sekunders efterklang. Det er svært at arbejde med. Så vi er i gang med akustiske tiltag i rummet for at få dæmpet lyden; bl.a. kommer vi til at hænge tæpper og akustikbats under publikumsopbygningen. Bygningen er fredet, så vi må ikke hænge noget i en fast installation på vægge eller loft, men der er mere langsigtede overvejelser omkring dæmpning, som kan hejses op på væggene efter behov. Nu er musikken til Pelle ikke rockbaseret, så i den forestilling må vi spille med på den klang, som er i rummet. Og det skal nok gå.”

Lydafvikling

På den her forestilling er der 24 microports mikrofoner og 8 InEar kanaler oppe at køre trådløst, og til dette bruger teatret det Sennheiser 2000 system, som de har haft i mange år. Der bliver især brugt DPA-4066 mikrofoner på skuespillerne og DPA-4099 på bandet. Morten har en assistent på scenen, som tager sig af alt det trådløse, og som også kan overtage mixerpulten og afviklingen, hvis det bliver nødvendigt. Der bliver mixet på teatrets egen Digico SD8 pult, som Morten er glad for og tryg ved. Den kan de ting, som kræves til en teaterforestilling. Der bliver brugt Q-Lab software til afvikling af lydeffekter og lignende og en Waves server er knyttet op til pulten. Her bliver der bl.a. brugt Dugan automixer, som Morten bruger på alle tale- og sangmikrofoner.

”Vi kører med omnimikrofoner, og her hjælper automixer med at holde et godt headroom, fordi den lukker ned for mikrofonerne, når der ikke tales i dem. Jeg kan næsten skubbe mine fadere til max uden nogen feedback, fordi Dugan automixer hele tiden står og arbejder.”

Lys på Pelle

Brian Njie har været lysdesigner og belysningsmester på teatret i 18 år. På 80% af de forestillinger, han har lavet gennem tiden, vil instruktøren gerne bruge den oprindelige bagvæg fra gasværket som en del af scenografien. Det er oplagt, fordi væggen er så flot, og det er betingelserne på godt og ondt, når man arbejder i så fantastisk et rum som Østre Gasværk. Teatret ejer en lille pakke af konventionelt lys, men ellers bliver lyset lejet ind til hver forestilling. Brian Njie fortæller:

”Der er kun mig i lysafdelingen, og under en produktion har jeg en assistent, så derfor er metoden at leje lysudstyret. Der er ikke kapacitet til, at jeg går og servicerer et stort lysanlæg. Er der udstyr, som ikke virker, så ringer jeg og får det udskiftet.”

Til denne produktion er der lejet lys hos Comtech, og lamperne er stort set alle fra firmaet Robe. Brian har ikke en lysrig, som kan hejses op og ned, lyset hænger i loftet, så derfor er der prioriteret at bruge LED Lamper. Så skal der ikke skiftes pærer og lejes lift ind til det midt i produktionen. Til forestillingen hænger der 50 Par lamper, omkring 40 Robe Spider moving lights og 20 profil lamper af typen Robe DL7S.  

Bagprojektion

På opsætningen af Pelle Erobrere har man valgt at have videoprojektion på bagvæggen som en del af scenografien. Til det er der hyret et videofirma, som designer det under produktionen. Når forestillingerne kører med publikum, vil Brian overtage dette og styre det fra sin Hock4 lysmixer. Til denne videoprojektion sidder der seks kraftige 25 K lumen Epson projektorer, og det skal der selvfølgelig tages hensyn til i hele lysproduktionen. Brian fortæller:  

”Normalt er problemet, at man skal dæmpe scenelyset lidt for at få videoen frem, men i denne forestilling er det lige omvendt; her skal jeg booste noget mere lys, fordi der er så meget lys i videoen.”

Hektiske dage

Frem mod premieren den 25. oktober har hele det tekniske team bag forestillingen nogle lange og arbejdsomme dage i den smukke teatersal. Det bliver en flot og intens oplevelse, der venter teaterpublikummet, når det ombyggede Østre Gasværk Teater genåbner med et brag af en Pelle Erobreren opsætning.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2018

ProAV Digital

Forside 920 web

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kvinderne bag biites
  • Canon C70
  • Holmegaard Værk
  • Karosserifabrikken
  • Virtuelt studie

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her