27. marts 2014

Guide til 4K produktioner

Vi kan godt garantere, at dette års NAB bliver et stort, langt 4K marketingsbrøl. Vi har kigget lidt på 4K i praksis og set nærmere på, hvad UHD egentlig betyder for en produktion.

 

I modsætning til det sidste store marketingbrøl, hvor 3D bare var fremtiden for branchen, er 4K en meget mere håndterlig teknologi. Her er ingen briller, lidt mystiske standarder og rige muligheder for at gøre ens seere søsyge. I stedet har man almindelige skærmteknologier, velkendt teknik og mulighed for flotte billeder.
    

Men det kræver, at man har et overblik over UHD (Ultra HD) både teknisk og produktionsmæssigt. Og det er lige præcis hvad denne artikel går ud på.

Standarder
Al video med større opløsning end HD benævnes UHD eller UltraHD. Det betyder 4K og 8K video. Den korrekte betegnelse for 4K video er 4K UHD, hvilket er video med en opløsning på 3.840 × 2.160 pixel, firkantede pixels og formatet 16:9. Denne standard kaldes også QuadHD. 4K er en filmstandard og logisk nok det dobbelte af 2K. Her har 4K opløsningen 4.096 x 2.160, firkantede pixels og formatet 17:9 (256:135). Filmstandarden kaldes bare 4K. En digital 4K filmprojektor kan naturligvis begge standarder, men det kan 4K monitorer ikke nødvendigvis. De 256 pixels i højden betyder i dette tilfælde noget. De svarer til 552.960 pixels per billede, som i givet fald ikke skal transmitteres, komprimeres, gemmes eller behandles. Og det betyder en forskel, når der skal håndteres 25 billeder af ca. 8 mega-pixels i sekundet. Husk at UHD ikke er det dobbelte af HD, der er fire gange så mange data, der skal håndteres. Og her hælper alle besparelser. Med mindre at det er livsnødvendigt at køre 4K, må 4K UHD anses for en mere snedig løsning både med hensyn til udstyr og kapacitetsudnyttelse. Den visuelle pris for det er en sort kant foroven og forneden, hvis produktionen vises på en 4K filmprojektor. I det følgende anvender vi betegnelsen 4K for både 4K UHD og 4K.

Pre-production
Det er vigtigt at være bevidst, om det er en HD eller en fuld 4K produktion allerede i planlægningsfasen. Der kan være flere årsager til at ville optage en HD produktion i 4K. Dels ser nedskaleret 4K fantastisk ud, dels kommer der nogle helt nye kreative muligheder ved optagelse i 4K. Det er nemlig muligt at foretage virtuelle pans og zooms i 4K materiale uden kvalitetstab, hvis produktionen ender i HD. Og det betyder noget, når der skal planlægges optagelser. Det kunne for eksempel betyde, at man kunne klare sig med kun at have et enkelt kamera sat til halvtotal ved et interview og så beskære sig til nærbillederne. Derved kan man spare et kamera. Alternativt har man større frihed ved optagelserne, fordi man kan beskære billedet mere.
    

Optager man i 4K for at vise i 4K, er det naturligvis helt som at optage HD. Rent planlægningsmæssigt skal man være klar over, at 4K kameraer er sjældne, og det kan derfor være svært at finde et leje-kamera til givne optagelser. Nogle kameraer, som eksempelvis Sony FS700, kræver en ekstern recorder for at kunne optage i 4K. Det skal også med i overvejelserne. Dertil er der optagemedierne. 4K er ualmindelig forslugent. Et 64 GB hukommelseskort rummer omkring 15 minuters 4K optagelser i 4K UHD. Og hukommelseskortene skal kunne klare skrivning med over 100 MB i sekundet. Det betyder, at de er dyre og sjældne. Et 64 GB XQD kort til 4K koster i nærheden af 2.200 kroner i øjeblikket. Og bemærk, at XQD, SDXC og andre hukommelseskort kommer i flere udgaver med forskellige skrivehastigheder. Det skal for eksempel være XQD S-series hukommelseskort, der bruges i en Sony Z100, ellers kan kameraet ikke gemme 4K video korrekt. Det er vigtigt at have styr på hukommelseskort på forhånd, da disse specielle kort ikke er helt nemme at få fat i. Står man på location og skal bruge flere kort, er det ikke bare at gå ned i den lokale elektronikbutik og tage ned fra hylderne. Og siden at hukommelseskortene både er dyre, og der skal bruges mange af dem, så kan
budgettet her hurtigt blive stramt.
    

Endelig skal der planlægges med en 4K monitor til check af optagelserne, eller man skal være rigtig disciplineret med at checke fokus i kameraet. Vi oplever, at det er svært at checke 100% skarphed på en HD monitor ved 4K.
    

Planlægger man at bruge et kamera, som Sony Z100, skal der muligvis ekstra lys med, da 4K kameraer med små sensorer ikke er så lysfølsomme som HD-kameraer. Det har noget at gøre med at små billedpunkter på en 4K sensor ikke fanger så meget lys som store billedpunkter gør på en HD-sensor. Ved Z100 er lystabet i forhold til et HD-kamera cirka to blænder, hvilket kan betyde noget, hvis produktionen kræver mange indendørsoptagelser.
    

4K kameraer med større sensorer, som Sony FS700R, F5/F55, Canon C500 og Blackmagic Design 4K Cinema Camera har ikke samme problemer med lysfølsomhed, som de små håndholdte kameraer. Her er der til gengæld en optik-udfordring. Ved HD kan optikkerne slippe lidt lettere fra unoder i forhold til 4K, hvor den ekstra opløsning i billedet tydeligt vil vise optikkens kvaliteter – eller mangel på samme. Derfor kan man ikke på forhånd regne med, at ens yndlingsoptikker til HD optagelser også er geniale til 4K. Det er simpelthen nødvendigt at teste de valgte optikker på det aktuelle kamera i den aktuelle opsætning, sådan at man ikke bliver grusomt skuffet på optagelserne - eller værre endnu ved redigeringen.
 
Optagelse
I modsætning til 3D er der ikke nogen specielt mystik ved 4K optagelser. Hvor 3D krævede, at man satte sig ind i diverse forhold om stereo-skopisk syn er der ikke nogen specielle ting ved 4K. Det er i stedet nogle af de klassiske dyder, som kræver speciel opmærksomhed. 4K oplevelsen – hvis der er en sådan, bygger på mikrokontrast.
    

Det specielle 4K ”pop”, som kan give et næstent tredimensionelt look til optagelserne bygger på skarphed i billedet. Der er lidt af det samme ved 1080HD i ukomprimeret udgave, men den forøgede detaljerigdom i 4K billeder giver en oplevelse af, at skarpe områder i billederne virkelig står frem.
    

Det er jo fint, hvis man har ramt skarpheden korrekt, men rigtig skidt hvis man ikke har gjort det. Skarphed har noget at gøre med kontrastovergange - ikke opløsning. Jo mere brat en kontrastovergang er, jo skarpere opfatter vi den.
    

Man skal derfor virkelig checke skarphed ved optagelser i 4K. Problemet er ikke det uskarpe, det er alt det, som er næsten skarpt, men burde være helt i fokus. Det er ikke bare at slå Focus Peaking til og checke med et halvt øje med et 4K kamera. Har kameraet en funktion til 1:1 pixel monitering som fokus redskab, skal denne funktion bruges flittigt. Alternativt kan det være en god idé med en 4K monitor til hjælp ved optagelserne.
    

En anden ting, som skal bruges flittigt, er indikatoren for resterende tid på hukommelseskortet. De helt gamle 16 mm fotografer, hvor en spole varede 3 minutter vil føle sig hjemme. Nu er der ca. 15 minutter at rutte med til 4K optagelser på et 64 GB hukommelseskort. Er man vant til at skyde rimeligt meget materiale i et lidt frit forløb, så skal den klassiske stramme optagedisciplin tilbage igen. Det er naturligvis et problem, som løser sig selv, efterhånden som hukommelseskortene bliver billigere og større. Men indtil da, er det nødvendigt at have den begrænsede optagetid i baghovedet.

Post production
I post er den vigtigste besked, at 4K fylder og det endda rigtig, rigtig meget. Vær forberedt på, at alt fylder fire gange mere i diskplads. Og 4K fylder ikke alene på diskene, men kræver også mere plads i computerens interne hukommelse. Og data skal til/fra disken til computeren. Her er FireWire i den langsomme ende. Det er minimum USB3 og helst Thunderbolt, som er forbindelsestyper, der er hurtige nok til at kunne håndtere datastrømmene fra HD.
    

Endelig strækkes beregningskapaciteten ved anvendelse af filtre og effekter, idet der skal beregnes på billeder, der er fire gange større end normal 1080HD. Tricket er her, at anvende de såkaldte Proxy-media, hvis ens computer får 4K åndenød. Proxymedier er videoversioner af ens original media med lav opløsning og høj komprimeringsgrad. De bruges så til al redigering, hvor de ægte 4K medier så bruges ved slutrenderingen. Det tager så uhyggelig lang tid i 4K. Igen er det en snedig ting at teste ens set-up, inden man kaster sig ud i en 4K produktion. Anvender man plugins til enten redigering eller 3D/effekt-program, kan der være specielle versioner til 4K. Det koster ofte ekstra. Og bruger man farvestyring som DaVinci Resolve, så håndterer gratisversionen ikke 4K.
    

Er det en fuld 4K produktion, er en 4K monitor et vigtigt redskab til at checke specielt skarphed i produktionen. Et retina-display for en Mac kan også bruges i en snæver vending, selv om det ikke helt har opløsning nok.
    

Så er der naturligvis distribution af produktionen. Både Vimeo og YouTube understøtter 4K, hvis produktionen ikke skal i biografen, hvor 4K er en mulighed i en DCP (Digital Cimema Pack). Endelig er der arkiveringen, hvor der i øjeblikket mangler billige arkiveringsmedier til 4K. Løse harddiske er nok den løsning med det bedste pris/kvalitetetforhold, med alle de ulemper, som mekanisk magnetiske medier giver.
    

Men der er ingen tvivl om, at 4K ser godt ud, nu skal vi bare have det til at være praktisk.

 

 

Af: JOS Svendsen
 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her