ProFox4 2

Af Jens Walther, 30. september 2019

Gode tider for ungt udlejningsfirma

Profox i Aalborg har på ret kort tid markeret sig som en vigtig spiller på det danske rental marked. Firmaet har kun lige haft 10 års jubilæum, men sidder om sommeren godt og grundigt på mange festivaler suppleret med konferencer og messer i vinterhalvåret. En forøget fokus på installering og salg af mobilscener har også styrket firmaet.

ProAV Magasinets tur rundt til de danske rental firmaer er kommet til Aalborg og Profox, som ligger i forstaden Svenstrup bare 10 km fra centrum. På adressen ligger to firmaer, rental firmaet Profox og mobilscene salg og udlejning UniStage. Parkeringspladsen på adressen er stoppet med lastbiler, sættevogne og mobilscener, og på lageret er der heftig aktivitet, fordi der er ved at blive tømt lastbiler med grej til to store festivaler, som Profox har været totalleverandør på i den netop overståede weekend. Vi møder Mikkel Rodkjær og Martin Krogfelt, henholdsvis salgschef og projektchef, og begge en del af den gruppe på fire personer, som ejer de to firmaer.

Den fulde pakke

Firmaet er etableret i 2007, men har afgjort intensiveret aktiviteterne siden 2014, som både Mikkel og Martin betegner som et vigtigt år, hvor de ligesom tog handsken i den anden hånd, og i høj grad professionaliserede firmaet; både med nyt grej, men i høj grad også med mandskab og indstilling. Her blev det bl.a. besluttet, at firmaet skal kunne levere hele pakken til arrangementet, dvs. mand skal også kunne levere sceneudstyr, kraner, truss, AV-udstyr, LED skærme ud over det oplagte som lyd og lys.

Mikkel Rodkjær vurderer at for at have et sundt firma inden for rental, så skal man selv kunne levere 80% af det grej, som lejes ud. Og det føler han, at Profox har nået. I sommerens spidsbelastninger kan det dog ikke undgås, at der både skal hyres freelancere, lejes grej ind fra andre rental firmaer og lejes ekstra biler; det er vilkårene i rental branchen. Ligesom Profox i høj grad også lejer udstyr og scener ud til andre udlejningsfirmaer.

Tre afdelinger 

Salg og udlejning af mobilscener er en vigtig afdeling af firmaet, og det er lagt over i det selvstændige firma, UniStage. Det er sket af helt oplagte, professionelle grunde for ikke at lave miskmask mellem sceneudlejningen, som i høj grad har rygrad i udlejning til andre rental firmaer og Profox, der i reglen har arrangøren som kunde. Der er syv mobilscener i udlejningen fra 25 til 160 kvm, og en stor pakke af tilbehør, som kan tilvælges til hver enkelt scene. Desuden er der salg af mobilscener fra franske Alfastage og tyske Kultur.

Se video nedenfor

 

En nyere afdeling i Profox beskæftiger sig med AV-installation, og her nævnes kunder med projekter såsom arenaer, sportshaller, formidlingshuse og erhvervslivet med deres behov. I øjeblikket er installationsdelen ca. 20% af omsætningen, men salget går godt, så der er udsigter til, at andelen bliver større de næste år. Profox har fem mand, som sidder dedikeret på installationsafdelingen, og samlet er der 16 fuldtidsansatte i firmaet, så resten af medarbejderne er i udlejningen. I begge dele af firmaet er der i spidsbelastningerne selvfølgelig brug for freelancere, men der bliver sørger for, at der altid er en projektleder med fra firmaet. Derfor er der blandt de ansatte også en overvægt af projektledere. Mikkel Rodkjær fortæller:

”Det vigtigste i vores optik er den mand, som skal styre hele projektet. En tekniker til at stå bag eksempelvis lyd- eller lyspult kan hyres ind, men projektlederen er vigtig. Han betyder, at kunden føler sig guidet og tryg. Der vil stort set altid opstå noget, hvor projektlederen skal kunne reagere hurtigt og effektivt. Måske har kunden glemt at bestille en ting, og i det tilfælde skal det bare løses. For os gælder det om at have en langvarig relation med kunden. Det der med at lave et job med en kunde, som man tjener stygt på og så farvel og tak: …det er ikke vores filosofi.”

Grej ikke i første række

Profox har taget den i rental branchen radikale beslutning ikke at gå med en af de tre store A-brands inden for højttalersystemer, men har valgt tyske Coda, hvorfra de har omkring 300 line array kasser. Coda er ved at blive mere udbredt i rental, og flere firmaer i det jyske kan supplere, hvis lageret hos Profox skulle løbe tør. Desuden har de også en god aftale med DPA Soundco, som har endnu flere Coda højttalere end Profox.

Martin Krogfelt beretter: ”Vi havde så travlt med i starten som lille ny virksomhed at have de rigtige ting på hylden. Efter en del år i branchen og de senere år på en lidt højere klinge, må vi konstatere, at det er ikke det, det handler om. Kunden er i grunden ret ligeglad med, hvad der står på højttaleren eller lampen. Selvfølgelig er der rent tekniske krav, der skal opfyldes, men det handler meget mere om de folk og det mandskab, som udfører opgaven. De er i højere grad end udstyret garant for den gode lyd og det flotte show.” 

Nye lokaler

En tur rundt på lageret viser styr på tingene, men også et akut behov for mere plads. I øjeblikket har Profox en lidt irregulær hal på 1200 kvm, men der er bedre tider på vej for firmaet i det nordjyske. De har netop investeret i en hal på 4000 kvm kun 500 meter væk fra det gamle sted. Hallen skal selvfølgelig ombygges til deres behov, men hallen med de fire ramper og læsseporte glæder både Mikkel og Martin sig til at tage i brug i det kommende forår. Jo, det går fint hos Profox i Aalborg!!

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her