iStock 000083681221 Full

Af JOS Svendsen, 10. juni 2016

Gode råd til interviewlys

Nogle gange er tid den vigtigste faktor, når der skal sættes lys. Men ved bare at bruge en smule systematik kan man sagtens få resultater, der er OK. Vi sætter fokus på lyssætning på under to minutter.

Der er tre strategier for lyssætning. Det er at forstærke det eksisterende lys, at modificere det eksisterende lys, eller at skabe lyssætningen selv. Den sidste måde er Hollywood-metoden, og den kommer vi ikke nærmere ind på i denne artikel. Det kan se flot ud, men det tager tid – og det var lige præcis ikke det, vi havde mest af.

For at holde tidsforbruget nede taler vi om én og kun én lampe. Ikke meget, når den traditionelle måde at gøre det på er trepunktsbelysning, som kræver tre lamper og god tid.

Vi er også ude i ikke at skulle bruge tid på at finde 220 V til lampen. Dels kan det være svært at finde stikkontakter, og dels kan de være placeret langt væk – specielt udendørs. Så vi er på batteridrevet LED-Lys. Og vi er på den formfaktor, som hedder 1x1.

Navnet kommer af, at lampen er 1 gange 1 fod, altså 30,5 cm gange 30,5 cm. Det betyder nemlig, at der er plads til rigtig mange lysdioder i lampen, hvilket igen betyder høj lysstyrke. Og da man jo ikke nødvendigvis lige ved, hvor et interview skal foregå, så er det vigtigt at have rigeligt output. Jo mere jo bedre. Men her kan det være et kompromis, som gør tilværelsen lidt nemmere.

LED-lamper kommer med fast eller variabel farvetemperatur. De lamper, som har variabel farvetemperatur, har ofte variabel lysstyrke, når farvetemperaturen ændres i forhold til de lamper med fast farvetemperatur. Det skyldes, at lamper med variabel lystemperatur består af 50 procent dagslys LED’er og 50 procent kunstlys LED’er.

Skiftet i farvetemperatur sker ved at variere lysforholdet mellem de to typer af LED’er, idet lysstyrken her ofte varierer, eftersom dagslys LED’er typisk er mere lysstærke end kunstlys LED’er. Men nu er det bare mere praktisk at have variabel farvetemperatur, da man jo ikke kender lysforholdene på forhånd, der hvor ens
interview skal foregå.

Det nødvendige tilbehør

Lampen skal jo også stå på noget. De fleste 1x1 LED-lamper vejer omkring 3-5 kilo med batteri, så de kan med lidt forsigtighed sagtens holdes på et kraftigt stativ til flash. Når vi skriver med forsigtighed, skyldes det, at man skal sikre sig, at stativets ben er slået helt ud, sådan at stativet er så stabilt som muligt. 4 kilo, der kommer ned fra et par meters højde kan være både ødelæggende for den gode stemning under interviewet, men så sandelig også for både personer og inventar.   

Ud over et solidt stativ kan man overveje en softbox til lampen. De fleste 1x1 LED-lamper har en spredning mellem 25 og 75 grader, hvilket kan give en lyskegle, der er lidt svær at få til at fungere i interviewsituationer, hvis man bruger lampen direkte. Der kommer også markerede skygger. Flere fabrikanter tilbyder dog lamper med mælkehvid front, som spreder lyset maksimalt, men en softboks kan være meget nyttig at have med i lystasken, hvis man ikke anvender en af de lamper med mælkehvid front. 

Og det er så lige en anden ting. Dagens 1x1 LED-lamper er rimelig solide, men ikke pansrede. Det betyder, at en taske, som passer til lampen, er en glimrende investering; både til at beskytte ens lampe, men også til det nødvendige tilbehør. Ekstra batterier er for øvrigt altid en god idé. Ganske vist kan alle 1x1 lamper også køre på 220V ekstern strømforsyning, men det er noget bøvlet, så det er sidste udvej.

Fleksibilitet

I brug er en 1x1 ret fleksibel. Der er forskellige måder at gribe opgaven an på. De afhænger alle af det eksisterende lys. Her er det vigtigt at være kreativt. Det kunne jo være muligt at flytte lidt rundt, så det eksisterende lys enten falder bedre eller nemmere på interview-personen.

Der er ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end allerhøjest nødvendigt, og når man har placeringen, er det snedigt at sætte lampen op først, og derefter sætte alt det andet op. Den interviewede vænner sig til lyset, og man kan selv se, hvad man laver, hvis der eksempelvis lige skal sættes trådløse mikrofoner på personen.

Forstærk det eksisterende lys

Denne situation kan variere fra, at der simpelthen ikke er noget lys overhovedet, til det bare lige skal hjælpes lidt. I den første situation har man valget mellem en super mørk baggrund,hvor personen er det mest belyste objekt, eller at flytte personen hen i nærheden af en hvid flade, der kan give lidt reflektioner. Har man et kamera, der er lysfølsomt, og der er bare noget baggrundslys, kan det være en idé at bruge bare lidt direkte lys på personen, sådan at der er en balance mellem baggrund og personen i forgrunden. Der er ingen, som siger, at lampen skal stå på fuld styrke hele tiden. Knappen til farvetemperatur kommer også i spil her. Når man forstærker det eksisterende lys, skal det LED-lys, man bruger, have samme farvetemperatur som det eksisterende lys. Kig på skyggerne. Det er nemmest at se forskel her. Mens vi er ved skygger, er det vigtigt, at det lys man sætter op, kommer samme vej fra som det naturlige lys. Det ser altså så sjusket ud, hvis man har personen oplyst af et vindue, og der så er to skygger på baggrunden; en fra vinduet og en fra det lys, man lige har sat op.

Udjævn kontraster

Opgaven drejer sig om at mindske kontrastforholdene. I værste fald er der tale om 100 procent modlys. At have lyset i ryggen er kun lidt bedre, da lyset her er helt fladt, så man får et 2D look. I modlys kan man sætte lampen ved kameraet og simpelthen skrue op for lysstyrken indtil kontrasten er så lav, at der både er tegning i ansigtet og i baggrunden. Er det ikke muligt, bør man flytte rundt på person eller kamera. I værste fald prioritere tegning i ansigtet. I medlys kan man prøve at sætte så meget lys på interviewpersonen, at man kan gøre baggrunden mørkere ved at eksponere efter ansigtet.

Normalt er problemet, at den ene side af ansigtet er mere end 3 blænder mørkere end den anden side. Kunsten er derfor at mindske kontrasten uden at lave skygger som ses i billedet. Jo mere blødt lyset er, jo bedre går det. Her er en 1x1 LED-lampe med mælkehvid forplade en god lyskilde. Alternativet er at bruge en 1x1 LED-lampe med almindelig forplade og opbløde lyset med en reflektor, som både kan være en traditionel studie reflektor eller blot en hvid væg. Det er måske lidt mere besværligt, end bare at sætte et blødt lys op på skyggesiden, men der er flere kreative muligheder her. Lamperne med mælkehvid front er normalt mere lyssvage end de andre. Og lige her er vi i en situation, hvor det er rart at have rigeligt lys. Det kunne være udendørs, hvor interviewet foregår i god afstand fra kameraet. Tænk folk på en talerstol og andre situationer, hvor man simpelthen ikke kan flytte på personen.

Endelig har en traditionel 1x1 en lyskegle, om end den ruller af i kanterne. Denne kan man bruge til at lægge lys på personen og så bruge reflektoren som hovedlys. Personen oplyses med kanten af lyskeglen og refleksionen er så hovedlyset. Er man rigtig kreativ, bruges farvetemperaturindstillingen til at isolere personen med. Er baggrunden belyst med dagslys, sætter man lyset til 100% kunstlys (3600K), og sætter kameraets hvidbalance til netop 3600K. Så bliver farverne korrekt på interview-personen, og bagrunden bliver blålig. Det giver den fineste farveseparation mellem person og baggrund. Man kan naturligvis gøre det sammen, hvis baggrunden er ren kunstlys. Så bliver den bare gul i stedet.

Der er masser af kreative muligheder med én lyskilde - der skal bare være lysstyrke nok.

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her