16. maj 2013

Fokus på DSLR- fotografer hos MedieTek

Det er MedieTeks store kompetence på videoområdet, der skal hjælpe DSLR-fotograferne videre med video, fortæller Søren Petersen, der er technical director i jyske MedieTek. Det blev markeret med to intensive DSLR-dage i både Århus og København først i april måned.

 

Vi mødte Søren Petersen, som det eneste professionelle danske medie på MedieTeks DSLR-dag i Købehavn. Han fortæller, at DSLR-fotograferne er en kundegruppe, som MedieTek i fremtiden vil fokusere yderligere på , og siger: ”DSLR-fotograferne er simpelthen blevet tvunget ud i at lave video. Derfor er der et stort behov for ekspertviden for video. Det gælder specielt områderne lys, lyd og optikker.”
    

Søren Petersen fortæller, at netop stilfotograferne ved rigtig meget om teknikken bag lys og optikker. I visse sammenhæng ved de endda mere end  videofotograferne, som han mener burde sætte sig mere ind i netop teknikken bag optik og lys.
    

”Et område, hvor vi ser meget stor behov for viden, er netop forskellen mellem still- og videooptikker. Vi havde en opgave, hvor en fotograf klagede over fokusproblemer i forbindelse med et RED-kamera, hvor der var påmonteret stilloptikker. Problemet viste sig, at bunde i infrarødt lys, der påvirkede fokus. Ved at skifte til en ægte filmoptik forsvandt problemet.”
    

Søren Petersen  beretter om flere sådanne sager, hvor problemerne har været magenta kanter i billederne eller problemer med fokus og dermed skarphed. Efter hans mening er der for lidt kompetence i branchen til at rådgive om netop optiske problemer. De kræver ofte, at der er spidskompetence hos konsulenten for at fejlfinding kan ske med et positivt resultat til følge.
    

Han siger:  ”MedieTek startede netop som et konsulentfirma, hvor salg af udstyr kom ind over senere. Og det betyder noget efter min mening. Ofte er det, den anden vej rundt, hvor salgsvirksomheder senere får konsulentydelser tilføjet. For en salgsfunderet virksomhed er konsulent ydelserne en form for værdiskabende salgshjælp. Vi ser det omvendt. Konsulentydelsen er en værdi i sig selv og efter vores mening en indgang til mersalg, hvor kunden får en mere værdiskabende løsning, ved at opgaverne er veldefinerede på forhånd.”
    

Det er netop det værdiskabende, som fik MedieTek til at holde de to DLSR-dage. Dagene indeholdt nemlig udstilling ved MedieTek og samarbejdspartnere,  kombineret med foredrag om blandt andet optikker og lys rettet specielt mod målgruppen af DSLR-fotografer.
    

”DSLR-fotografer ved meget om lys, men der er stor forskel på om det er lys fra et flashanlæg eller permanent lys fra video/film lyskilder.  Dels er der selve lyssætningen, og dels er der faktorer som man kunne kalde lyskvalitet. Derfor har vi lagt vægt på at have foredrag med på disse dage med et meget højt fagligt niveau. Vi ønsker at vise for vores målgruppe, at vi kan mønstre den nødvendige high level kompetence”, siger Søren Petersen
    

Dertil fortæller han, at strategien fremover for MedieTek vil være centreret om to specifikke områder. Dels selve optagefaserne med kameraer og alt det nødvendige tilbehør, dels infrastruktur med playout og tilhørende elementer som grafik og shared storage som en væsentlig del af tilbuddet til både bestående og nye kunder.
    

”For os er det vigtigt, hvad en given teknologi eller et bestemt produkt kan tilføre af værdi til vores kunder. Så er det ikke så vigtigt, hvad produktet hedder eller hvor det kommer fra. Det er noget, som ellers er en uvane i branchen, hvor man går meget efter bestemte mærker, uden at skele så meget til om forholdet omkostning/værdi er helt i top”, slutter Søren Petersen.

 

Af JOS Svendsen

 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her