Steadicam 4

Af Carsten Legaard, 13. oktober 2016

Flyvende på segway og steadicam

Steadicam-operatør Torben Meldgaard er flittigt brugt af DOPs og producere inden for genrer som fiktion, tv, dokumentar mv. Men vejen hertil har mildest talt været snoet.

Da vi først spurgte steadicam-operatør Torben Meldgaard, om han ville fortælle til serien ’What’s in your bag’, var svaret: Find I hellere en anden, der er vist ikke så meget at fortælle. En halv time senere ringede Torben tilbage: Nu har jeg tænkt lidt over det. Der er måske alligevel lidt …

Torben Meldgaard har vandret ad snoede veje for at finde sin hylde i branchen. Torben fortæller:

”Jeg var ude at rejse i Sydafrika. Opholdet var planlagt til at vare et halvt år. Men så købte jeg en motorcykel, og så blev det til halvandet år.”

Undervejs forstrakte forældrene ham med penge, og vel hjemme igen arbejdede Torben på forældrenes gård for at høvle gælden af.

Da det var klaret, skulle Torben stadig tjene til livets opretholdelse. Han startede som morgenopfylder i Bilka og arbejdede som frivillig hos Radio & TV 49 (Odense) for at lære noget om radioproduktion, men de havde i virkeligheden mere brug for hjælp i TV-afdelingen.

Rewinder

“Jeg sad og spolede bånd tilbage sammen med militærnægtere og frivillige i starten. Efterfølgende var jeg med ude på tv-optagelser. En dag blev en af producerne tilbudt et nyt job og spurgte, om ikke jeg havde lyst til at overtage hans job som fotograf hos produktionsselskabet (DanToto Racing Live Broadcasting), der producerer trav- og hundevæddeløb på Odense Væddeløbsbane om fredagen. Dér begyndte jeg at tjene mine penge som fotograf. På væddeløbsbanen hver fredag i heldragt i al slags vejr.”

Hos DanToto Racing Live Broadcasting fandt de ud af, at Torben havde stort kørekort, og så blev han kombineret chauffør og kameramand i stationens kombinerede SNG-OB-vogn, som roterede mellem banerne i Charlottenlund, Klampenborg og Nykøbing Falster.

“Da sagde jeg farvel til TV49 og flyttede til København for at være tættere på jobbet og for at søge elevplads. Jeg hørte om en nyopstartet TV-skole, SU-berettiget, i Enigheden. Dér underviste gæstelærere fra branchen, instruktører, fotografer, klippere osv.”

Kabelrullemand

Næppe er Torben blevet optaget på Film & TV-skolen, før han bliver kaldt til samtale om en elevplads under AV-uddannelsen. Han får pladsen og ringer til Film & TV-skolen og fortæller dem, at han hellere må overlade sin plads til en anden. Men skolen opfordrer ham til at blive, indtil han skal starte som AV-elev. Det gør han.

”Undervejs i min AV-uddannelse blev jeg via en lærer hooket op med steadicamoperatør Steffen W. Larsen, DR. Det var meningen, at jeg bare skulle kigge ham over skuldrene på en liveproduktion (Stjerne For En Aften), men det endte med at jeg blev assistent på triax kablet ved Stjerne For En Aften.”

Efterfølgende begyndte Torben - med fuld accept - at øve med Steffens rig (Gubbi Film), når der var tid til det.

Steadicam

“Jeg gik ude i deres baggård med deres steadi og øvede og øvede og øvede, husker Torben.

“Senere hjalp jeg til med at gøre sæt klar og pakke batterier, og jeg blev meget interesseret i det med steadicam”

“Så var der et kursus i 2002 inde ved Enigheden med Jerry Holway fra USA og Jacques Jouffret. En uges kursus for 16-20 deltagere og fem danske operatører. Der lavede vi workshops med 2-3 deltagere på hvert hold. Jeg var selvfølgelig ikke steadicam-operatør efter de fem dage, men jeg fik lært nogle tricks og set alle redskaberne. Jeg fik skam også et kursuscertifikat, men sådan et certifikat gør ikke en til steadicam-operatør. Det gør øvelse og øvelse og øvelse.”

Efter kurset købte Torben sin egen brugte rig og begyndte at lave småjobs, musikvideoer, afgangsfilm fra super16 og Filmskolen. Det typiske sted på karrierestigen, hvor der ikke var økonomi i opgaverne.

Steadicamoperatør

”Det er en ret stejl kurve at komme i gang som steadicamoperatør (freelancer). Pristrykkeri er ikke populært, så jeg tog det samme som de mere erfarne operatører. Det betød, at de mere erfarne selvfølgelig løb med de fleste jobs,” fortæller Torben.

Omkring 2006 valgte Torben fotograf- og klipperrollen fra.

“Jeg ville koncentrere mig helt om at blive en bedre steadicam-operatør. Derfor valgte jeg at stå af fotografrollen. Jeg havde ellers ganske gode jobs som fotograf, blandt andet ved OL. Kollegerne spurgte mig, om jeg var rigtig klog. Men steadicam var det jeg ville. Jeg satsede hele butikken der. Og så blev kurven lidt stejl igen.”

Da den beslutning var taget, besluttede Torben sig for at anskaffe en Pro-rig.

Pro-rig

“Det skete ikke på en gang. Jeg købte først min vest. Når jeg så havde penge igen, købte jeg en arm og så en tredje part. Fra da holdt jeg fast i, at mit udstyr skulle være det bedste. Og jeg ville ikke låne til det, for det var stadig lidt usikkert med indtægterne.”

På det tidspunkt var Torben vicevært i den ejendom, hvor han boede på Østerbro og havde derfor gratis adgang til et aflåst rum, hvor udstyret kunne stå.

“Ihærdig træning plus det bedste grej. Det har været min filosofi, og det er gået meget godt. Så har man i hvert fald et godt udgangspunkt.”

“Hvis du starter med dårligt udstyr, kan du være nok så dygtig. Hvis værktøjet ikke fungerer, vil det skinne igennem på det produkt, du afleverer. Nogen siger, at det kun er et spørgsmål om operatøren. Jeg vil vove den påstand, at det også gør en forskel, hvad værktøj man bruger.”

Hvad er så fascinerende ved steadicam-rollen? 

One-takes

“At du kan lave nogle fantastiske skud, som bare ikke kan laves på andre måder. At du kan stå på segwayen, følge med en, der kommer kørende i en bil, følge vedkommende, når han går ud af bilen og videre ind i et hus, op ad trapperne og ind i et værelse og videre ud på altanen, hvor han kigger ned på bilen. I ét skud uden at klippe.”

“Det behøver ikke altid være de lange ture. Det kan lige så vel være, at du starter med at stå helt stille. Så tror folk, at det er et fast skud/stativ. Så begynder karakteren at bevæge sig, og så følger du med.”

“Der er kommet rigtig meget konkurrence til steadicam. For eksempel fra dronerne, som er et stykke værktøj, der kan noget nyt. Og alle de håndholdte set-ups til de mindre kameraer. Nu skal vi bare finde ud af at kombinere værktøjerne på de rigtige måder.”

”Man skal vælge det rigtige værktøj til den rigtige situation. Og det kan også ske, at jeg råder folk fra at bruge steadicam til en bestemt opgave.”

Har du altid segwayen med?

Segway

“Det er ikke altid jeg bruger den, men den er altid med. Jeg har oplevet et par situationer, hvor jeg havde ladet den blive hjemme og fandt ud af, at der var optagelser, som jeg kunne have lavet bedre med segwayen.”

“Til at starte med er det jo bare sjovt at køre på den. Da jeg begyndte at træne med udstyr, brugte jeg gammelt udstyr. Hvis jeg nu skulle stå af …”

Fornemmelsen for at stå på en segway, og ikke mindst stå af og på, har Torben rendyrket hjemme i familiens have i mange, mange timer.

“På et 3D-job bar jeg to kameraer, i alt ca. 40 kilo. Dér ville jeg ikke gå af og på segwayen, det ville indebære at al vægt landede på ét ben. Jeg skal også kunne gå på jobbet i morgen.

Segway og steadicam tager tid at lære. Det kan komme til at se frygteligt ud, hvis du ikke gør det ordentligt. Værre end håndholdt,” understreger Torben Meldgaard.

Hvordan kombinerer du opmærksomhed på framing med orienteringen om, hvor du befinder dig?

Sjette sans

“Det er der mange der spørger om. Som udgangspunkt har jeg en fokuspuller med som sørger for at stille skarpt. Jeg skal bare frame.”

“I starten tænkte jeg, at det måtte være helt vildt nemt at være steadicamoperatør, for man skulle jo kun frame. Som ENG-fotograf skal du holde øje med lyden, fokus og framing.

“Men jeg blev da hurtigt klogere.

“Stedsansen og meget af rutinen ligger som en sjette sans. Tit gør en fokuspuller mig opmærksom på, hvor tæt jeg har været på et eller andet, men jeg banker aldrig ind i det. Jeg har ligesom en sans for, hvor mine kanter er.”

“Når jeg skal igennem en dør, så har jeg en idé om, hvor meget plads jeg har. Når jeg skal baglæns, så har jeg tit en, der trækker mig baglæns. Samarbejdet med focuspulleren bygger på tillid. Derfor vil jeg helst arbejde med de samme focuspullere. Jeg laver ikke en risikabel tur, hvis jeg ikke kender focuspulleren eller assistenten godt.”

Hvordan finder du dine jobs?

At blive fundet

“I udgangspunktet håber man, at folk kender en. Jeg ved ikke, hvor meget branchen kender mig, men der er da i hvert fald nogle,” siger Torben beskedent.

“Det sker, at jeg bliver ringet op af folk, jeg ikke kender, som har fået mig anbefalet. Det bedste, man så kan gøre, er naturligvis at gå ud på jobbet og gøre det så godt, at de efter et par måneder ringer igen med et nyt job.”

“Jeg går ikke kun efter at levere et ordentligt produkt, jeg prøver også at være et ordentligt menneske, når jeg er ude på en opgave. Det betyder for mig, at jeg bidrager til den gode stemning, at jeg behandler alle på produktionen ordentligt. Alle er vigtige på settet. Jeg værdsætter runneren lige så meget som alle andre.”

Kolleger i branchen siger tre ting om Torben. At han er dygtig. At han er vild med sit job. Og at han er rar at arbejde sammen med.

“Det er jo nok, fordi jeg er vild med jobbet. Jeg er aldrig den, som går og bitcher. Der er ikke nogen skud, jeg ikke gider at lave. Engang imellem er DOP lidt undskyldende, hvis han vil have et stativskud, men det er helt i orden med mig. Jeg er her jo og vil gerne lave noget, når jeg alligevel er her.”

Musikvideoer, dokumentar, fiktion og tv - Torben Meldgaard laver det hele. Han har også lavet kunstnerportrætter, reklamefilm, reportagefilm og sport. Torbens sidste ord:

“Der er ingen job jeg ikke gider lave med steadicam. Det er også en del af det at holde sig i god træning.”

ProAV Digital

Forside 3 21 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Sony FX3
  • Nyt firma
  • Intercom på teater
  • Eksercerhuset
  • Telepromptere
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her