Aegte bredformat hollywood style

Af JOS Svendsen, 30. september 2019

Filmlook på den brede måde

Skal det være ægte Hollywood look er widescreen et vigtigt element. Den rigtige måde til at få det på er at bruge en speciel optik, der klemmer billedet sammen rent optisk. Vi har kigget lidt på mulighederne for at gå ægte bredformat.

Optikkerne til ægte bredformat kaldes anamorfiske. Og det betyder, at de er designet på en måde, så billedet klemmes sammen horisontalt. Der er flere fordele ved at gøre det på denne måde i forhold til bare at smække sorte bjælker på i top og bund. Når man bare beskærer billedet, mister man opløsning. I de gamle filmdage betød det mindre skarphed og øget kornethed i billederne. Dertil er der et andet problem ved beskæringsløsningen. Under optagelserne skal man kunne se beskæringen i søgeren, ellers er det rigtig svært at komponere billedet. Har kameraet ikke denne mulighed, er det nødvendigt med en ekstern søgerskærm, som kan vise billedbeskæringen. 

Det er et spørgsmål om optik

Endelig er der den lille ting, at beskæring ikke giver det ægte Hollywood look. Det bygger netop på anamorphe optikker. Normalt er linserne i en video/film-optik ens buede både horisontalt og vertikalt. En anamorph optik har linser, der er buede meget mere i horisontalt plan. Man angiver denne horisontale komprimering som en forlængningsfaktor. Den kan være 2x, 1,6x eller 1,33x. Det traditionelle widescreenformat er 2,4:1. Bruger man en 1,33 anamorf optik med en 16:9 sensor, ender man med netop 2,4:1. Starter man med en 4:3 sensor, som er det klassiske filmformat, skal man bruge en 2x anamorf optik for at få samme format.

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2019 her

 

Dertil sker der noget med dybdeskarpheden, når man bruger anamorf optik. Har den en forlængningsfaktor på 1,33, er det kun i det horisontale plan. Det betyder, at en 50 mm anamorph svarer til en 50 / 1,33 = 37,6 mm optik i bredden. Vil man have næsten samme billedvinkel som en 50 mm almindelig optik, skal man bruge en 70 mm anamorf optik, hvilket giver smallere dybdeskarphed. 

Den har så ovale uskarpe lyskilder i baggrunden, hvor en almindelig optik har runde uskarphedsklatter. Begge dele giver et helt unikt look, som bliver kraftigere jo større forlængningsfaktoren er. Derfor har Arri bygget digitale filmkameraer med 4:3 sensorer, så man kan bruge 2x anamorfe optikker og stadigvæk lande på et 2,4:1 format. Og det er noget, som filmskabere som JJ Abrams har gjort til sit varemærke. Der er en anden ting ved anamorfe optikker, som netop JJ Abrams har dyrket. Det er linserefleksioner. Da optikkerne har cylinderformede linse-elementer, er de tilbøjelige til at lave horisontale stregformede linse-reflektioner, som man kan synes er mere eller mindre cool.

 

Wide1

 

Priserne er på vej ned

Så der er flere årsager til at anskaffe sig en anamorf optik. Men det har hidtil været besværligt og/eller meget dyrt. Enten har man skulle betale nogle hundredtusind kroner for en filmoptik eller gå på jagt i forretninger med antikke optikker. Her har man kunne finde gamle 16mm optikker, projektionsoptikker, som har kunnet ombygges til brug for moderne optikker. Det har specielt været optikker fra Østeuropa, der er blevet brugt her. Og de fleste af disse optikker er forsatsoptikker, som kan gøre en eksisterende optik til en anamorf optik. Det er billigere med forsats optikker, men det er også meget mere besværligt. Begge optikker skal nemlig fokuseres separat – og det kan hurtigt blive besværligt.

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2019 her

 

Heldigvis er der kommet en ny generation af forsatsoptikker på markedet, der ikke er helt så besværlige at bruge. Det er blandt andet SLR-magic, som har lanceret relativt prisbillige forsatsoptikker til mellem 4.000 og 8.000 kr. Også de kinesiske fabrikanter er på banen her. Der er lige kommet en anamorf micro 4/3-optik til Panasonic og Blackmagic Design kameraer i et for anamorfe optikker billigt prisleje. Det er Vazen, der markedsfører en 40mm T2 x1,8 optik til omkring 20.000 kr. SLR Magic har også optikker i samme prisklasse. Synes man, at det er lige lovligt mange penge, er der også anamorfe forsatsoptikker til mobiltelefoner. Disse optikker fra Moment og Sandmarc ligger i et prisleje på omkring 1.000 kr., og gør det både nemt og billigt at få lidt Stanley Kubrick i ens billeder. Og hvem har ikke lyst til det? 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2019

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her