ProAV leder2

Af JOS Svendsen, 7. juni 2018

Får vi SoMe-licens?

EU er i øjeblikket i gang med forslag til at ændre, hvordan multinationale, digitale virksomheder som Facebook og Google betaler skat. Det er naturligvis interessant, men måske skulle de forskellige regeringer tænke ud af boksen rent mediemæssigt.

I dag er alle de store sociale netværk på vej til at blive broadcastere. Det kan være sport, nyheder eller drama. Der bliver brugt rigtig mange penge på det. Facebooks budget til produktion af media, skulle for eksempel være omkring en milliard dollars. Og alle de penge lander formodentlig i USA. Medieinvesteringerne for Google og Amazon er formodentlig i en tilsvarende størrelsesorden.

Her i landet har vi haft TV-licens, der nu bliver til en fælles medieskat, hvad enten man ser TV eller ej. Og hele broadcastområdet er reguleret. Man kan ikke bare sætte en TV-station op i et hjørne af Danmark og give sig til at sende. Og der er regler for indhold; både hvad det må være på skærmen, og hvad det ikke må være. Men burde de regler ikke også gælde for de broadcastere, som er baseret på sociale medier?

Og når vi nu har store investeringsprojekter som nye jagerfly, så er en del af kontrakten, at danske virksomheder får delordrer, så nogle af pengene bliver til danske arbejdspladser og dansk ekspertise. Med det i mente kunne man vel forestille sig, at tilsvarende også kunne gælde for den nye type af broadcastere?

I lyset af kirke- og kulturminister Mette Bocks ønske om at styrke de unge medie- og kunsttalenter, er det klart, at der er en politisk vilje til at få udviklet de danske, kreative miljøer. Men nok er der vilje, men bare ikke nok midler. 12,5 millioner kroner batter ikke meget her.

Så spørgsmålet er, om vi ikke burde gentænke broadcast-begrebet til fordel for de unge talenter – og for den sags skyld også de gamle talenter. Tænk, at kunne Give den danske mediebranche den saltvandsindsprøjtning, den fortjener, ved at trække medieinvesteringer fra de store sociale medier til landet via lovgivning. Simpelthen kræve at for at kunne operere i Danmark skal en digital social medievirksomhed have forpligtelser til at producere en vis procentdel af sine medier i Danmark. Dertil bør der også være public service forpligtelser med her – ligesom der kunne stilles indholdskrav tilsvarende de som gælder for broadcasterne i Danmark.

Naturligvis kan der modargumenteres mod dette. Danmark er et lille land, med et smalt sprog. Og vi er tilsyneladende glade for engelsksprogede medier, bare der er undertekster på. Men det støtter ikke den danske mediebranche. Det er heller ikke alle, som er på de sociale medier, men her er der en prøvet model, som Danmark har benyttet sig af tidligere. Brugerbetaling! Alle de sociale medier har meget veldefinerede brugerregistreringer. Så er det vel bare et spørgsmål om at samle alle de autoriserede sociale mediers login på borger.dk og finde en beskatningsmodel, der giver midler til den danske talentpulje. Hvor svært kan det være? 

 

Lederen er fra ProAV Magasinet - Juni/Juli 2018

ProAV Digital

ProAV 7forside

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Podcast til folket
  • Hurtigere redigering
  • Profox
  • Kort & Dokumentar
  • Det brede filmlook

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her