e sports gamere

Foto: Ritzau/Scanpix

Af Jens Walther, 13. januar 2022

Esport produktion på et højt plan

Det kommer måske som en overraskelse for de fleste, men Esport video- og broadcastproduktion er en kompliceret størrelse, som kræver det helt store apparatur. Ligesom danske Esport hold er i verdensklassen, så er der også danskere i verdensklasse bag hele den organisation, som får formidlet Esport ud til de mange fans.

Produktionsteamet Blast Tech har til huse i en kæmpe industrihal i Priorparken i Brøndby. Hallen er 80x30 meter med 9 meter til loftet, og her vil der i den nære fremtid blive bygget et stort studie på 900 m2 med plads til 300 publikummer, et par mindre studier og flere produktions- og afviklingsrum, i alt 2300 m2 TV-studie. 

Lasse Kempf er direktør i Blast Tech, og han fortæller om planerne: “Vi er jo ikke traditionel TV. Blast driver deres egen Esport Liga, vi har vores egne produkter og formater, som vi selv producerer. Vi vil være sikker på, at vi kan levere; både de shows, som vi selv producerer, men også dem, som vi producerer for andre. Derfor har vi valgt at bygge vores eget studie, væsentligt for at have en leveringssikkerhed, og fordi der ikke findes mange studier i denne størrelse og med de faciliteter.”

 

Lasse Kempf i udstyrsteltetLasse Kempf i udstyrsteltet

Selv om byggeriet af de nye studier og afvikling endnu ikke er påbegyndt, så betyder det ikke, at Blast ikke producerer. Der bliver produceret hele tiden, og det i den rå bygning, som vi står i. Sendetiden har været konstant opadgående for Blast de seneste fire år, og i 2020 blev der produceret omkring 60 sendedage. 

Løsningen er her et stort aflukke fungerende som studie, skabt med sort molton, hvor der er værter, gæster og show. Og rundt omkring denne står en mængde af opstillede “festtelte”, hvor afvikling, teknik, ophold og transmissionsovervågning foregår. Teltene giver en slags inddeling af produktionsfunktionerne og betyder også, at teknikere sidder i noget, der trods alt minder om studier.

Fly Pack med topudstyr

Hele teknik- og afviklingsdelen er lavet som en såkaldt Fly Pack, der betyder, at alt er let at pakke ned og flytte til en anden lokation. Alt udstyr er fra den allerøverste hylde, og det er alt sammen monteret i flightkasser, hvor der samtidig er tænkt længe og grundigt over kabelføring, protokoller og interaktion. Der er valgt fiber og IP alle de steder, det kan lade sig gøre, og alt forbliver i det digitale domain i hele produktionsflowet, helt hen til brugerens skærm. Blast fik i 2020 tilført venture kapital på 105 millioner, hvor bl.a. Vækstfonden gik ind, og med den kapital i ryggen blev der bl.a. købt ind til denne Fly Pack. Fra udstyret var modtaget og til første produktionsdag havde Blast Tech to en halv måned til at få alt til at spille, så der blev arbejdet under ekstremt arbejdspres. Lasse fortæller, at det kun kunne lade sig gøre, fordi de hyrede de bedste folk ind til at hjælpe.

I det store afviklings “telt” er den centrale enhed en Sony XVS 8000 videoswitch, som er fuldt udbygget og med 112 inputs. Det er ikke unormalt, at en Esport produktion har 70 til 80 videokilder ind i switcheren, så der er noget at holde øje med for produceren. Hele infrastrukturen i Fly Packen er udført med Mediornet fra Riedel, og Lasse har kun lovord omkring den løsning.

Replay bliver brugt exceptionelt meget i Esport produktioner, så derfor har de ikke mindre en 52 kanalers replay hos Blast. 36 af de kanaler kommer fra tre videoserver løsninger fra belgiske EVS, som er top of the pop inden for replay maskiner; to EVS XT Via og en EVS XS Via, og det er absolut de mest bekostelige maskiner i hele Blast Tech set-uppet. Lasse fortæller omkring replay: “Det betyder rigtig meget for produktet, at vi kan lave en masse replay klip, både i realtime og i slow. F.eks. spiller- og coachreaktioner, typisk i slow, eller sekvenser fra spillet i slow. I CounterStrike følger du spillet fra spillerperspektivet, og her kan vi eksempelvis vise en situation i replay fra flere forskellige spiller perspektiver; eller hvis der er en situation i spillet, vi misser i live dækningen, så kan vi vise den i replay. Så gode replay muligheder er essentielt for hele produktionen.“

 

Afvikling 1 teltet

 

Blast har i løbet af november haft to store produktioner, hvor der igen må være publikum bl.a. i Royal Arena. I de tilfælde er der to store tech teams i gang; det ene kører den billede- og lydafvikling, som bliver transmitteret, mens et andet team tager sig af lyd og lys til publikum. Til disse shows har Blast et crew på 120 mennesker, der får teknikken til at køre, og i de tilfælde bliver hele Fly Packen flyttet hen på lokationen.

Lyden er essentiel

Lyden er vigtig i en Esport produktion, den skal bare stå knivskarpt. Derfor er der også investeret i en SSL T 500 pult med 48 fadere, og lydafdelingen er den eneste afdeling, som ikke er placeret i et “festtelt” i den store industribygning. Den er placeret i en lille, midlertidig OB-vogn placeret på en trailer, så lydafdelingen kan arbejde i ro og fred uden forstyrrelser. SSL T er en broadcast digital mixerpult, som stille og roligt er ved at blive standarden i mange nyere broadcast faciliteter. Eksempelvis har både DR og TV2 skiftet til denne i alle deres større lydstudier. 

Pulten er leveret af Nordic Pro Audio, og Claus Holm Pedersen, som har været lydtekniker på stort set alle Blast produktioner lige siden starten, har lavet et stort forberedelsesarbejde, så afviklingen af lyden er så automatiseret som muligt; dvs. at preset og scenes i pulten bliver aktiveret af skift på videoswitcheren. Pulten er flankeret af to højttalere og en sub i Genelecs One serie. Disse højttalere kan kalibreres via indbygget DSP i forhold til lytteposition, og det er centralt for lydteknikeren, når Fly Pack’en bliver flyttet rundt på forskellige lokationer.

Stort produktionsapperat

Den video- og lydafvikling, der står i industrihallen i Priorparken, er en af de allerstørste i Nordeuropa på en enkeltstående produktion. De nye studier vil blive bygget i de huller, der er i den igangværende produktionskalender, men Lasse Kempf tager det med ophøjet ro: “Det bliver ikke et problem, men en udfordring. Vi glæder os til, at det står færdigt.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2021

ProAV Digital

ProAV9

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Esport 
  • Sony FX6
  • Trådløs filmlyd
  • Lange lys
  • Micro mikrofon

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her