Anders og Johan bag lyspulten

På billedet ses Anders Tinggaard, belysningsmester på Aarhus Teater (tv) og Johan Kvartborg fra Light Partner.

Af Jens Walther, 5. februar 2020

En lille revolution inden for lys

Forestil dig at hænge 15 meter over publikum, på en smal platform, kun en halv meter bred og en meter lang, og styre en stor, tung følgespot aften efter aften på en teaterforestilling, tre måneder i streg. Måske ikke ønskejobbet, men ikke desto mindre er det fakta for følgespot operatøren på mange shows og teaterforestillinger. Et nyt system fra den tjekkiske lysproducent Robe er på vej til at gøre denne situation til fortid. 

Aarhus Teater er i gang med opbygning til en forestilling, da ProAV Magasinet besøger teatret i starten på det nye år. De har, som det første teater herhjemme, investeret i RoboSpot systemet fra Robe. Vi møder teaterets belysningsmester Anders Tinggaard og Johan Kvartborg fra Light Partner, som er repræsentant for Robe i Danmark.

På Aarhus Teater er der tre belysningsmestre, og Anders Tinggaard sidder primært i den store, gamle teatersal med plads til 700 publikummer. Aarhus Teater har desuden Scala scenen med plads til 300 og to mindre intimscener. Teateret har investeret i RoboSpot styreenheden og en Robe T1 profilspot, som har indbygget kamera. De har nu haft systemet et lille år, hvor det har været i brug på tre forestillinger.

 

Du kan læse ProAV Magasinet Februar 2020 lige her

 

Nem tilgang

På forestillinger med begrænset brug af følgespot sidder systemet lige ved siden af lyspulten, så den lystekniker, som afvikler fra pulten, samtidig kan betjene RopoSpot systemet. Hvis der er mere intensiv brug af følgespot i forestillingen, så sidder en anden operatør på systemet. Systemet er enkelt at betjene, så det tager ingen tid at oplære en operatør. 

Anders Tinggaard fortæller: ”For os ligger der selvfølgelig en besparelse i at have et sådant system, fordi stort set hvem som helst kan betjene det. Man behøver ikke en mand til en fast månedsløn for at køre følgespot. Forskellen er, at på de forestillinger med få følgespot opgaver, så køres det fra lysteknikeren ved lyspulten. Hvis der er mere intenst brug af følgespot, så kan systemet sættes bag scenen, og en af de sceneteknikere, som hjælper med sceneskift, kan samtidig også være følgespot operatør. Du behøver jo ikke at sidde foran scenen for at bruge systemet; rent faktisk kan det bruges, uden at scenen kan ses af operatøren. Du bestemmer selv på systemet, om det skal styres fra lyspulten eller fra selve RoboSpot enheden. Når vi lysteknikere betjener den, så er al kontrol fra pulten, og det er kun pan og tilt, som styres på håndtagene på RoboSpot enheden.” 

Johan Kvartborg supplerer: ”Robe bruger en anden teknik i deres bevægelamper end de fleste andre producenter; en teknik, som måler lampens position med en indbygget gyro samt feedback fra motordriverne. Det faktum betyder, at Robe’s lamper bevæger sig både hurtigere og mere præcist end tidligere. Systemet hedder EMS, en teknik, som Robe har patent på.”

 

Se video her

 

Denne bevægeteknik først kom på den store BMFL profillampe og senere på de fleste af Robe’s nyere topmodeller, bl.a. den T-1 model, som sidder som følgespot på Aarhus Teater. I alt kan mere end 15 modeller fra Robe’s sortiment bevæges under kontrol af RoboSpot. Både T-1 og Esprite, som er LED baseret og BMFL, som er en gaslampe, kan bestilles med indbygget kamera og på den måde direkte styres fra RoboSpot. Til de andre supporterede lamper kræver det et kamera, som typisk monteres som en selvstændig enhed ved siden af lampen i lysbroen.

Robe T-1 lampen har køling med blæsere, men blæserne kan ikke høres. Det har stor betydning, bl.a. på teatre og i TV-studier, og det har også været en yderst vigtig faktor her på Aarhus Teater. I forestillingen, som er ved at blive opbygget, er T-1 profillampen placeret på en lysbro, som er monteret på balkonfronten over anden balkon, så publikum sidder meget tæt på lampen. Det er essentielt, at lampen er lydløs, både køling og bevægemotorer.

 

Boks Robe

Placering og lysdesign muligheder

RobeSpot systemet giver en oplagt besparelse på den manpower, der skal være på et show eller en forestilling. Både Anders og Johan nævner dog også et andet vigtig incitament til at bruge systemet. En almindeligt følgespot er pladskrævende, men RoboSpot kræver ikke mere plads, end lampen behøver. Derfor er mulighederne større; en følgespot kan nu placeres i en lysfrontbro, eksempelvis lige over og tæt på scenekanten. Det giver en masse friheder, når lysdesignet skal laves. En konventionel følgespot vil typisk placeres bagest i salen, og det betyder, at lyskeglen kommer fladt ind på scenen og giver en lyskegle bag den person, der rammes. Med en placering tættere på scenen kan følgespot lyskeglen komme stejlere ind og på den måde ikke lave en lyskegle på bagtæppet, og det er ofte at foretrække hos lysdesigneren. 

Anders fortæller: ”Systemet giver langt flere muligheder. Tidligere ville vi ikke vælge at have følgespot i en forestilling, hvis den kun kom i brug på et par scener og det af rene sparehensyn. Det er muligt nu, og i lysdesign- og programmeringsfasen har vi hurtigt adgang til systemet og kan prøve mulighederne af.”

I den nye sæson på Aarhus Teater vil der være brug for to systemer på i hvert fald en produktion, og her vil teateret sandsynligvis leje et ekstra system ind. Siden RoboSpot systemet kom på markedet i 2017, er der en del rental firmaer, som udlejer systemet, og de fleste af dem har mere end et system på hylderne.

 

Du kan læse ProAV Magasinet Februar 2020 lige her

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2020

ProAV Digital

Forside 2 20

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Wedio
  • Zoom F6
  • Hotel Ottilia
  • Reflektorer
  • Lumix S1H
  • ISE 2020

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her