Frihedsmuseet 2

Af Jens Walther, 20. oktober 2020

Dyb teknologi på Frihedsmuseet

Frihedsmuseet ved Langelinie er blevet genopført efter branden i 2013, og den nye bygning er markant. Selve udstillingen foregår under jorden, den synlige del af museet er blot indgang, billetsalg og administration.

Museet har valgt en form, hvor publikum dels bliver ført kronologisk gennem hele besættelsestiden, men hvor tiden og begivenhederne bliver menneskeliggjort ved, at vi følger fem virkelige personers færden igennem de fem år, baseret på facts fra deres dagbøger. En personlig audioguide er essentiel for et godt udbytte af udstillingen, og den enhed track’es undervejs ved de forskellige præsentationer. Audioguiden ligger på en android enhed fra Zebra, som udleveres til publikum ved billetsalg. Enheden starter dels de forskellige præsentationer og fortæller selvfølgelig også historierne undervejs. 

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

AV-installationen

Væggene i den underjordiske ”bunker” er udført i rå beton, og på en stor del af præsentationerne bliver billedmaterialet projekteret direkte op på væggen. Det giver et råt og ”støvet” look på præsentationerne, som fungerer godt i forhold til emne og materiale. Lysintensiteten på de i alt 51 Panasonic laserprojektorer og et stort antal skærme er med vilje sat lavt, så publikum ikke går rundt i et lyshav. Når der er præsentationer med de fem hovedpersoner, så er der lavet små film med rigtige skuespillere, der optræder som en skygge i filmen. Fire af hovedpersonerne har tilknytning til modstandsbevægelsen, og den femte person var i Frikorps Danmark, så den gennemgående fortælling undgår at blive ensidig. Mastermind Production har leveret dette meget velfungerende indhold i tæt samarbejde med museet.

 

VIDEO

Frihedsmuseet hører ind under Nationalmuseet, og den komplekse AV-installation er udført af Nationalmuseets egne AV-teknikere. Mikkel Hjort Hansen og Michael Bjørn er AV-teknikere på Nationalmuseet, og de har det store overblik over installationen. Vi starter med at besøge teknikrummet, hvor al styring af museet foregår. En Linux baseret Dell server, som kører netværkshastighed på 10 Gbit og som er fuld redundant, er den centrale styringsenhed. Den sørger for at streame alt indhold ud til de mange projektorer og skærme på udstillingen. Blocks fra PixiLab er softwaren på serveren, der håndterer al mediepræsentation. Ved hver skærm eller projektor sidder der en lille Intel Nuc computer, som hver morgen under opstart modtager det mediemateriale fra serveren, som skal køre det pågældende sted. Michael Bjørn fortæller om valget af en softwarebaseret platform:

”Blocks fra Pixilabs er HTML 5 baseret, så der er stort set ingen begrænsninger omkring, hvad der kan afvikles. Programmet er udviklet i Stockholm, og flere af de store museer i Sverige benytter softwaren. Softwareplatformen er ny for os, men vi er også i gang med at implementere samme softwarebaserede løsning på de nye udstillinger på Nationalmuseet. Vi har fået hjælp til håndtering af softwaren fra et par danske firmaer, som udvikler i det og selvfølgelig også fra moderfirmaet i Sverige. Vi har valgt at installationen skal være ’state of the art’ og at vi også har brugt den nyeste teknologi her på Frihedsmuseet. Det er selvfølgelig spændende for os som team, men det giver selvfølgelig også nogle udfordringer. Platformen har dog kørt uden problemer siden åbningen af museet.”

 

Læs ProAV Magasinet Oktober 2020 her

 

Lyddistributionen til de i alt 45 aktive SoundTube pendel højttalere styres fra en selvstændig server. Lyden bliver fysisk distribueret ud via AoIP og to Dante lydkort med hver 64 kanaler. De fleste steder er lyden mono i højttaleren, men på et par centrale steder i udstillingen bliver der brugt stereo og et enkelt sted 7.1 surround lyd med flere højttalere. Derimod er lyden på det android-baserede audioguidesystem, som publikum går rundt med, styret af og streamet fra hovedserveren, fordi det har en tæt relation til mediepræsentationerne. Hovedtelefonerne på android-enhederne er den åbne type, så atmosfærelydene fra højttalerne også kan høres, selv om hovedtelefonerne sidder på ørene.

Motion graphics

AV-teamet på Friheds- og Nationalmuseet består af blot to AV-teknikere, så der er travlt. 

Ud over de to er der også en intern designer, som på Frihedsmuseet har lavet en del af de motion graphics, som kører på skærme og projektorer. Erik Sauffaus er designer, og han kan fortælle: ”Vi har valgt det designmæssige kneb i den kronologiske fremstilling, så når landet bliver besat, går alt materiale i sort/hvidt. Det betyder så, at materialen inden besættelsen 8. april er i farver og det samme efter befrielsen 5. Maj. Eksempelvis er selve besættelsen den 8. april fordelt over tre præsentationer, som kører i loop og følges ad. Henholdsvis forhistorierne og information omkring begivenhederne på en projektion, mens en skærm viser aktivitet på Christiansborg og i udenrigsministerens hjem. Slutscenen på skærmen viser de tyske flyvemaskiner over Christiansborg og de flyvere forsætter ind i den næste store dobbelt projektion i næste afdeling af udstillingen. Her har  jeg fundet et billede af hustagene over København og har med motion graphics tegnet flyverne, som flyver over tagene. Jeg bruger ”After Effects”, når jeg laver de små konstruerede film. Her har jeg bl.a. også lagt effekten af en gammel celluloid film, så det ser autentisk ud.”

Et besøg værd

Frihedsmuseet har ved hjælp af avanceret AV-teknologi formået at lave et museum, som griber publikum og som med fokus på fem virkelige personers historie gør besættelsestiden vedkommende. AV-teknikken er udnyttet på eksemplarisk vis uden at stjæle fokus fra emnet og uden at blive ”show off”.


Produktion af indhold

YOKE er med 19 ansatte et af de største firmaer i Danmark, som leverer grafisk indhold og interaktivt design til både museer, oplevelsescentre og kommercielle brandoplevelser. De har leveret indhold til Frihedsmuseet, og Anna Bisgaard-Nøhr fra YOKE har været projektleder på den del. Hun fortæller, at ofte og også i dette tilfælde er sådan en opgave udskrevet som en konkurrence, hvor firmaer så kan byde ind. 

YOKE har leveret indhold til tre kiosker, som undervejs i det kronologiske forløb viser, hvad der på et givent tidspunkt sker ude i verden. Kioskerne er udformet som en frontvæg i en fysisk kiosk, hvor der er tre avis løbesedler med forskellig historisk information. Her er tekst suppleret af billeder og filmstumper omkring begivenhederne. Bag kioskens træpaneler ligger en enkelt touchskærm, som er delt i tre felter til hver sin avisløbeseddel. Selve teksten er skrevet på en baggrund, der virker som gammelt, falmet avispapir; så autentisk, at du lige må røre på skærmen for at være sikker. Filmstumperne giver sig selv, men stillbillederne er peppet op med animationer i billedet, så de også virker som små film. 

Anna Bisgaard-Nøhr fortæller: ”Historikerne har udvalgt de begivenheder, som skulle vises på løbesedlerne og leveret en foreløbig tekst og billedmateriale til os. Vi har så en designer og en udvikler, som arbejder på projektet, og undervejs er der nedslagsmøder med historikerne, hvor der bliver rettet til. Udviklerne ved rigtig meget om hardware, så de kommer med input til, hvad der skal bruges af udstyr for at få det rigtige udtryk. Vi arbejder typisk i Cinema 4D, After Effects, Photoshop og Unity3d, og i disse programmer har vi bl.a. lavet små animationer i stillbillederne, eksempelvis det røg, som kommer op af skibene under angrebet på Pearl Harbour.”

En anden af de installationer, som YOKE har udført på Frihedsmuseet, er et interaktivt kort på to touchskærme med henholdsvis nedkastninger og sabotage. Disse kort henter deres information via nettet fra ”Historisk Atlas”. Her har det været YOKE’s opgave at tilpasse designet, så det harmonerer med resten af udstillingen og samtidig lave en filtering, så kun relevant tekst og billedmateriale bliver vist på skærmen. Her er det eksempelvis muligt for publikum at se, hvilke sabotager, der har været i deres nabolag.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2020 

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her