DMJX

Foto: Anders Sune Berg

Af Jens Walther, 4. februar 2021

DMJX i lys og bevægelse

Danmarks Medie og Journalisthøjskole, DMJX, er flyttet fra den gamle ”bunker” til en ny, moderne og flot bygning i det nye Katrinebjerg campus område i Aarhus. De journaliststuderende har, udover de nye faciliteter, fået den daglige oplevelse at gå rundt og medvirke i et emotionelt, farverigt kunstværk i evig bevægelse skabt af lys- og videokunstneren Pipilotti Rist. 

Pipilotti Rist har permanente værker på alle de store kunstmuseer, bl.a. Guggenheim og MoMa, men hendes største, permanente værk er nu installeret på fællesarealerne på DMJX. Pipilotti Rist og hendes team har selv sørget for den kunstneriske udformning på stedet, mens koordinering og den tekniske installation er udført af AV-firmaet CIPEX og virksomheden Kollision i tæt samarbejde med kunstneren. 

En anderledes installation

ProAV Magasinet møder Lars Brauer fra CIPEX en helt almindelig hverdag i november, hvor de studerende netop bruger fællesarealerne og kantinen ved frokosttid. Lars Brauer har været sælger på alt hardware, og han har været tæt på projektet igennem hele processen. CIPEX arbejder ofte tæt sammen med firmaet Kollision, der laver projektstyring, softwarestyring og indhold, og det har også været gældende i denne installation, hvor indholdet selvfølgelig er leveret af kunstneren. 

Både CIPEX og Kollision har sammen lavet mange installationer, hvor projektion og lys på bygninger indgår; denne er den første, hvor de har arbejdet så tæt sammen med en kunstner. Processen har af helt oplagte grunde været anderledes og mere åben undervejs, men samarbejdet er gået godt, og det er tydeligt, at både Lars og Rune Nielsen fra Kollision har meget stor respekt for Pipilotti Rist og det projekt, som de har været en del af.

 

DMJX 1

 

De generelle ideer til projektet er udtænkt og udviklet af Pipilotti Rist på hendes atelier i Schweiz, men detaljer og den endelige form bliver udført på DMJX, så bygning, interiør, lys og omgivelser bliver en integreret del af kunstværket. 

Kunstværket består af fire videoprojektioner, hvor der på to af positionerne er brugt flere projektorer. Helhedsoplevelsen kommer selvfølgelig, når du bevæger dig igennem den meget transparente DMJX-bygning og går igennem de fire projektioner. Tre af projektionerne skyder nedad, og den sidste skyder horisontalt og belyser trappe og forskellige niveauer i bygningen.

Teknikken bag

CIPEX og Kollision blev tilknyttet projektet for to år siden og har løbende været i kontakt Pipilotti Rist og hendes kontor ”Studio Rist”, hvor der sidder ansatte, som tager sig af de mere praktiske opgaver bagved kunstværket. Inden holdet fra Schweiz kom til Aarhus, så var hovedparten af teknikken installeret ud fra anvisninger fra Rist. CIPEX og Kollision havde installeret en række BrightSign mediaafspillere i teknikrummet og en midlertidig matrixserver, så videosignaler frit kunne distribueres til de fire forskellige positioner og seks projektorer. Distribution af signalet foregår via HDMI over fiber, og det faktum var af stor betydning for Rist-gruppens arbejde. Den fleksible distribution af videosignalet betød nemlig, at de kunne sidde på arbejdsstationer i de bedste positioner og arbejde direkte med videosignal og mapping fremfor at skulle flekse mellem teknikrum og position.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her

 

Projektorerne er model EB-L1755U fra Epson, en 15K laserprojektor, som opfyldte kriterierne omkring lysstyrke, farvemæthed og størrelse. Projektorerne er alle skjult og integreret i bygningen, og på position 1, som er udenfor ved hovedindgangen til DMJX, er to projektorer installeret i klimakasser, som er fremstillet af CIPEX.

Undervejs i processen blev det besluttet, at en spejlkugle skulle indgå. Den er placeret i position 4, som er i placeret i kantinen, og som er kunstværkets store finale. Her er der også store gulv til loft vinduer, og her blev der også taget nogle radikale beslutninger af kunstneren. Automatiske gardiner blev installeret, som trækkes for, når kunstinstallationen kører. Gardinerne er udført ud fra en stor stofsamling, som Pipilotti Rist og hendes søster Tamara Rist, som er stofkunstner, havde på lager. Så gardinerne er en broget collage af alle mulige stoffer, som selvfølgelig er medvirkende til den samlede oplevelse.

 

Se video fra DMJX her:

 

Sans for detaljen

Kunstneren og hendes gruppe var på DMJX igennem syv uger, og her blev der arbejdet intensivt fra sen eftermiddag og til kl. 5 om morgenen. Videoerne består af mange hundrede lag, som er mixet sammen med stor præcision, således at bevægelserne i rummet får forskellige tempi og energier. Oven på det er der så lagt en mapping, så eksempelvis lysintensiteten ikke forandres, selvom videoerne rammer flader med forskellig afstand. Det er bl.a. denne mapping, som tager lang tid at få helt præcis.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her

 

I position 3 sidder en projektor, som skyder horisontalt op på trappearealet. Lars Brauer fortæller: ”Pipilotti Rist ringede og fortalte, at vi skulle lime en kvadratmeter små spejle omkring projektoråbningen, og vi tænkte …hvorfor nu det? Vi har ikke altid kunnet se, hvad hun ville, fordi vi som AV-installatører tænker meget teknisk: hvordan kommer du fra A til B osv., mens hun tænker absolut uden loft og langt mere åbent. De spejle har selvfølgelig en funktion, og jeg så kunstværket en syv-otte gange, før jeg fandt ud af, at i en bestemt position reflekterer disse spejle projektionen og giver en helt ny dimension til værket.”

Styring 

Hele kunstinstallationen er softwarestyret vha. en algoritme, som tager hensyn til en række faktorer. Af oplagte grunde kører installationen i ydertimerne, dvs. om morgenen og aftenen, hvor dagslyset ikke ødelægger oplevelsen. Kunstværket tager ca. 10 minutter for en gennemspilning og får lov at køre en gang i timen. Afspilningen er dog dynamisk og kan også køre i dagtimerne, hvis lys og vejr rammer bestemte parametre og faktorer. Indbygget i styringssoftwaren er algoritmer, som modtager vejrinformationer omkring lokalområdet fra DMI, og hvis der eksempelvis er mørke skyer, så kan en eller flere dele af installationen gå i gang. 

Offentligt at skue

DMJX er ikke kun åbent for de journaliststuderende, men alle og enhver kan sætte sig ind i kantinen på stedet og få oplevelsen af den magiske vidunderlampe, som Pipilotti Rist har tændt på det nye campusområde i Aarhus. Det er en usædvanlig og inspirerende oplevelse.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2021

ProAV Digital

ProAV2 Forside NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Videoredaktion
  • AVID Carbon
  • Mikrofon til tasken
  • Midas Heritage
  • Morten Raarup
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her