Rokoko SmartSuit Pro demo 1944

Af Carsten Legaard, 4. juni 2019

Disney, Netflix og Facebook kigger langt efter danske Rokoko

Danske Rokoko.com redefinerer animationsbranchen. Disney, Netflix og Facebook holder skarpt øje med den unge virksomhed. De store vil gerne lege med Rokokos revolutionære motion capture teknologi og deres globale markedsplads for animationsfiler.

Der findes i dag tre måder at animere karakterer på. Disney-metoden, der går omkring håndtegnede frames. Motion capture, hvor kameraer optager bevægelserne i et dedikeret animationsstudie. Og Rokoko-metoden.

Via sensor-dragten Smartsuit Pro kan Rokoko optage animerede karakterer hvor som helst og i realtime. Det sker via en dragt med isyede sensorer og Rokokos animationssoftware. Man kan gøre det endnu hurtigere ved at gå på den globale online markedsplads for animationsfiler, Motion Library, skabt og ejet af Rokoko. Her kan man købe sig en animation for 3 eller 6 dollars. Pling!

Rokoko-tiden begyndte omkring 2012 på Den Danske Filmskole, hvor Jakob Balslev gik på producer-linjen og blandt andet skulle levere en animationsfilm som afgangsprojekt. Jakob havde ingen som helst erfaring med animation, så han råbte om hjælp. Hjælpen fik han af sin ven Matias Søndergaard, der læste filosofi og økonomi på CBS, og af Petter Madegård fra Filmskolens instruktør-linje.

Madegård ville lave live-animation. Han ville bruge motion capture teknologi til at fange skuespillernes bevægelser i realtid. Og så ville han bruge en game engine til det. Dengang var det en helt ny måde at arbejde med animation. 

”Det var ligesom at producere animation i realtid og vise resultatet for et live publikum, som kan interagere med det. Det var endnu mere levende end både dokumentar og fiktion. Det var nærmest teater,” mindes Jakob Balslev. 

Filmskolens dyreste værktøj til dato

Jakob overbeviste Filmskolen om at indkøbe den nødvendige teknologi til projektet. Det kostede, med en lille overdrivelse, lige så meget som seks afgangsfilm. Skolen indså, at det var noget, som kommende studerende ville kunne få gavn af. 

Skolen indkøbte et optisk system. Og til de få, som ikke ved det: Det er svinedyrt!

”Vi skulle også have kalibreret et studie. Og vi hentede freelancere ind udefra. Det gjorde projektet endnu dyrere. Men det lykkedes os faktisk at lave det projekt, vi gerne ville. Vi lavede live animationsforestillinger for et børnepublikum, og børnene kunne tale med de animerede karakterer.”

Men det, der samtidig var åbenlyst for Jakob og de andre, det var, at den teknologi ville de aldrig nogen sinde få råd til, så snart de var uden for filmskolens døre. 

Krise på Filmskolen

”Så vi står med et ret påtrængende problem,” fortæller Jakob: ”Vi har de her ideer om, hvordan vi kan bruge live animation. Men vi har ikke udstyret.” 

Det talte de fire implicerede meget om den sommer, og på et tidspunkt talte Jakob med Anders, der var selvlært 3D-udvikler. Anders mente, at man måtte kunne bruge sensorer ligesom dem i mobiltelefoner til at animere en figur med de data, man får fra sensorerne.” Med de ord
hiver han nogle tegninger op af tasken, og så var det faktisk en idé, han havde puslet med i lang tid. Og så var de fire.

Der sidder de så, en lille gruppe kreative og tænker, at det her er de simpelthen nødt til at forfølge. I mellemtiden er Jakob blevet færdig på Filmskolen og er blevet ansat på Zentropa som producer:

”Jeg har arbejdet ti år i filmbranchen for at få netop det job, men da jeg så får det, så har den anden drøm overhalet indenom.” 

Med afsæt i Anders’ tegninger bliver stregerne sat til den første prototype af Smartsuit Pro.

Forestillinger finansierer produktudvikling

”Det første år finansierede vi produktudvikling igennem de forestillinger, som vi lavede. Vi lavede f.eks. en masse live-animations forestillinger i samarbejde med Tivoli,” fortæller Jakob.

Da prototypen var klar, satte Rokoko-drengene gang i deres første venturekapital-runde, som North-East Venture vandt: ”Siden har vi rejst 30 millioner danske kroner fra en masse forskellige kilder og har fået et samarbejde med Unity og nu også med Autodesk.”

Rokoko demokratiserer branchen

”Vi ser os selv som dem, der demokratiserer adgangen til animations værktøjer,” siger Jakob Balslev.

”Vi har solgt til en hel masse mennesker, som aldrig har haft adgang til motion- og animationsværktøjer før, og som pludselig med vores værktøjer kan konkurrere med de helt store firmaer.”

Smartsuit Pro var det første Rokoko-produkt, og dragten var nok selve grunden til at Rokoko tog fart, vurderer Jakob.

”Så opstod spørgsmålet: Kan vi demokratisere det endnu mere? Kan vi gør det endnu
hurtigere? Dér fik vi ideen til vores Motion Library.”

Motion Library er ikke blot verdens største markedsplads for animationsfiler. Den er også genial. For den forbinder motion capture studier med animatorer og spiludviklere over hele verden. Markedspladsen er søgbar. Får du brug for en mand, der skyder bue og pil på hesteryg, så søger du på det. Så finder du den ene fil og downloader den. Og så bruger du den direkte i din produktion. Prisen er 3 eller 6 dollars pr. fil. Det er den ultimative disruption af animationsuniverset.

Motion Library tiltrækker de store

”Motion Library er i virkeligheden det produkt, som interesserer de store firmaer. Vores samarbejder med Unity og Autodesk handler begge primært om Motion Library,” fortæller Jakob Balslev. 

”For os handler det om, at vi gerne vil have vores Motion Library helt ind i det program, som de fleste arbejder i. Det er så det, vi har gjort, først med Unity, hvor vores Motion Library er blevet en native del af deres editor, siden med Autodesk.”

Næste version af 3D-værktøjet fra Autodesk, Maya 2020, kommer til november. Alle, som installerer Maya 2020 får tilbud om at bruge Rokokos Motion Library som en del af suiten. 

”Det er en helt vild eksponering direkte til alle verdens udviklere og animatorer, og det fører med sig, at endnu flere animatorer bliver interesseret i at levere til Motion Library.”

Lige om lidt bliver softwaren Rokoko Studio åbnet op, så alle produkter, også konkurrenternes produkter, får mulighed for at bruge det. Det leder direkte hen til Motion Library, fortæller Jakob:

”Alle, der har vores dragter eller andre motion capture systemer, kan oprette en profil på vores Motion Library, og så kan de lægge deres animation op på en personlig profil. Herfra kan de sælge den til alle på platformen.”

Rokoko har flere dragter ude i de kreative miljøer end nogen andre på dette marked. 

”Vi skaber altså et økosystem omkring al animation, som er tilgængeligt for både high-end-users og hele emerging market, som jo tæller millioner af spiludviklere,” konstaterer Jakob.

Møder med Disney, Netflix og Electronic Arts

Jakob Balslev har i de sidste uger op til dette interview haft møder med Disney, Netflix, Facebook og Electronic Arts (producenten af FIFA). 

”Vi er altså i den grad på radaren,” konstaterer Jakob og noterer sig, at parterne er meget forskellige og har meget forskelligt fokus. 

”Det viser noget om, hvor meget der sker i 3D-space lige nu.”

De tre store A’er indenfor digital software, Adobe, Apple og Amazon, er på heftige opkøb i 3D-udvikler-verden.

”De holder alle sammen skarpt øje med, hvem der laver nytænkning”, siger Jakob. ”Og det er dér vi har ramt en helt vild bølge. Det var jo ikke et strategisk valg for os dengang på Filmskolen. Vi får bare en idé på det helt rigtige tidspunkt, og så stikker det af.”

ProAV Digital

Forside 920 web

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kvinderne bag biites
  • Canon C70
  • Holmegaard Værk
  • Karosserifabrikken
  • Virtuelt studie

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her