Den bla planet Yoke

Der laves enheder til en særudstilling på Den Blå Planet i All Stages scenografiske værksted.

Af Jens Walther, 4. juni 2019

Det umuliges kunst

AllStage er et dualistisk firma i Varde, som både har en stor og professionel udlejningsafdeling, men som også har succes med at drive et scenografisk værksted, hvor der i særlig grad bliver fokuseret på mekaniske og hydrauliske mekanismer, som kan udføre fantastiske ting for teatre og events.

Der er to afdelinger i firmaet med hver deres kompetence. Den ene afdeling er en rental afdeling med lyd- og lysudstyr, mens den anden afdeling laver specialiseret sceneudstyr, scenografi og teknik til teatre og events. De to afdelinger ligger på samme adresse med fælles administration og opholdsfaciliteter, men produktion og rental er adskilt. Det ligger i to separate haller med ca. 1500 kvadratmeter til rental og 1000 kvadratmeter til scenografi produktion. I udlejningshallen er der rigtig højt til loftet, så her er der lavet et indskudt dæk, så der i teorien er dobbelt plads til udstyr. Indtjeningen mellem de to afdelinger er fifty-fifty. Der er 10 mand ansat i rental, mens der er 4 personer tilknyttet produktionsafdelingen, og der bliver ofte brugt freelance folk i begge afdelinger. 

AllStage er startet omkring årtusindeskiftet og har tidligere haft to ejere, men Allan Bach Nielsen har købt sin partners andel, så han nu er eneejer. Vi møder netop Allan til en snak omkring, hvilke kompetencer som firmaet i Varde har specialiseret sig i. 

Rental afdelingen

Ligesom mange andre rental huse prøver AllStage at være et One Stop hus, hvor kunden kan leje det hele. Så ud over lyd- og lysanlæg, så er der også scener (hvor den største er 11x11 meter), barrierer, rig og truss. 

Omkring størrelsen af lyd- og lysudstyr fortæller Allan: ”Om sommeren måler vi det på, at vi kan lave to store festivaler samtidig plus alt det løse. Ofte har vi samtidig nogle mindre scener med udstyr ude i samme periode. På lydsiden er vores A-system L-Acoustics K2, hvor vi har 24 tophøjttalere, og et Kudo system, hvor vi har 30 kasser. Og så har vi 40 Kara kasser og et hav af monitorkasser, såsom HiQ, X12 og helt ned til de små 5XT. Vi er dedikeret til PA-systemer fra L-Acoustics. Vi har også en masse små systemer fra andre fabrikanter, da vi også laver rigtig meget barlyd på festivaler. Eksempelvis har vi en tre-årig aftale med Smuk Fest til at levere lyd til alle barerne på festivalpladsen. Der har vi 70-80 højttalere; i de små barer sættes der to op, men i de større er der op til otte højttalere. Nogle barer har også DJ eller en lille scene, og det håndterer vi også med lydsystemer, som er tilpasset dette. I år lavede vi også to af de større scener på Skanderborg, bl.a. Sherwood scenen. Med vores store K2 system laver vi bl.a. Esbjerg Rock Festival, Varde Open Air og en del koncerter i Mølleparken, Sønderborg under Kultur i Syd”.

På mixerpult-siden er AllStage dedikeret til Digico, men der er også en del andre pulte på lager som Yamaha og som en specialitet en Avid Venue Profile. Allan fortæller, at den stadig giver god mening, selv om det efterhånden er en ældre pult. Der er mange amerikanske lydteknikere og bands, som har deres show på en sådan pult, så den kan blandt andet udlejes til dem. Samtidig er den hurtig at få ind under neglene, så den bliver også lejet ud til koncerter med skiftende bands og teknikere.

Allan Bach Nielsen er ansvarlig for bookninger, men tager også ud som produktionsansvarlig på nogle festival- og eventjobs. I lydafdelingen er Martin Poulsen ansvarlig, og i lysafdelingen er det Anders Kruse. De har begge folk under sig i de respektive afdelinger, og Allan lader skinne igennem, at hans afdelingsledere har stor frihed til at foreslå og bestemme, hvilket nyt udstyr, der skal købes ind til de forskellige afdelinger.

Både lys- og lydafdelingen er på udstyrssiden også i høj grad bestemt af, hvad kunderne ønsker. Hvis der er bestemte ønsker til eksempelvis en længere turné eller teaterproduktion, så bliver det ønskede udstyr købt ind. Så bliver der bagefter set på, om det kan indgå i den almindelige udlejning, eller om det skal sælges igen. Det gælder selvfølgelig ikke umiddelbart de dyre lyd- og lyspulte. Her har AllStage dog også de gængse mærker, der ofte står på riders. Omkring lyspulte har AllStage både High End og Avolite.

Produktionsafdelingen

Lars Nim Jensen er værkstedsleder i produktionsafdelingen og oprindelig teknisk tegner, og disse egenskaber er der god brug for i virksomheden. Det er lidt forskelligt, hvor i processen AllStage kommer ind. I nogle teater- og eventproduktioner kommer de ind meget tidligt og er med til at forme og foreslå løsninger. I en forestilling som Tarzan på Fredericia Teater er der teknikker, som er blevet genbrugt fra tidligere forestillinger; bl.a. den drejescene ring, som spiller en stor rolle i forestillingen. Der er blevet bygget en ny, men på velkendt teknik fra den tidligere forestilling. I tilfældet med det træ, som kommer op i midten af drejescenen i Tarzan forestillingen, er ideen fortalt og bestilt, og så tager AllStage over derfra. Allan fortæller: 

”Med hensyn til det hydrauliske hejs til træet i Tarzan forestillingen går vi ind og finder ud af, hvordan det kan lade sig gøre. Spørgsmål som – ’Hvis det skal have en bestemt højde, når det er oppe, hvor meget plads skal der bruges under scenen, kan vi komme igennem de forskellige niveauer under scenen og kan vi få tilladelse til det’ – kan dukke op. Vi får også lavet alle de styrkeberegninger, der skal være på et sådant løfteapparat og selvfølgelig de forskellige sikkerhedskrav. I dette tilfælde er det teaterets egen hydrauliske lift, men lige så ofte lejer vi motorer, træk og hydraulik ud til teatrene. Derfor har vi også alle de forskellige præcisionsmotorer, styring og afviklingspulte fra eksempelvis MoveCat i vores udlejning.”

Læs artiklen om Tarzan på Fredericia Teater

Teatrene er naturligvis kunder i scenografiproduktionen, men der er også andre kunder. ”Eventbureauerne er også store kunder; de skal også have lavet specialiserede ting til deres event. Museer er også en vigtig kundegruppe - f.eks. har vi lavet en hel udstillingsdel til ”Den Blå Planet/Yoke”, som skulle ligne et koralrev, og hvor der skulle være interaktion med nogle videoskærme. Vi bygger også for vores kollegaer i udlejningsbranchen, når der f.eks. skal laves en scenetrappe eller en forkant til en scene. Vi laver meget for københavnske kunder, og selvom transporttiden er en faktoor, så ser vi det ikke som et problem, da det meste jo skal laves på værkstedet i forvejen.”

Afslutningsvis fortæller Allan Bach Nielsen om profilen bag AllStage: ”Vi prøver at blive specialister på alle de sjove og mærkelige ting, som ønskes i forestillinger og events. Lifte og træk, som bliver styret til en helt eksakt position og specialkonstruerede drejescener, som lander lige netop i den position, som er fastsat.” 

AllStage får det umulige til at ske på danske scener og teatre!

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Marts 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her