Claus Wolter Allan Holmgren og Henrik NymandJPG

På billedet ses fra venstre: Claus Wolter, Allan Holmgren og Henrik Nymand.

Af Jens Walther, 20. august 2019

Den vigtige scene kommunikation

Kommunikation mellem de forskellige teknikere i et show er supervigtigt, særligt når der arbejdes med motorer, scenehejs og sceneelevatorer i løbet af en showgennemførelse. Her skal sikkerheden være på plads, og her spiller intercom en vigtig rolle. Cirkusrevyen på Bakken har fire elevatorer i scenegulvet og flere hejs fra loftet, så funktionalitet og pålidelighed på deres nye trådløse intercom har særlig høj fokus.

Cirkusrevyen har netop investeret i et nyt trådløst CrewCom intercom system fra Pliant, og ProAV Magasinet er taget på Bakken, mens de indledende prøver til årets revy står på. Der er hektisk aktivitet i det store cirkustelt, premieren den 23. maj nærmer sig, og teknikken skal være på plads. I teltet møder vi Claus Wolter og Henrik ”Micro” Nymand, som er henholdsvis FOH lydtekniker og monitor/trådløs lydtekniker. Allan Holmberg fra Nordic Pro Audio, som har leveret det nye intercom, er også tilstede.

Cirkusrevyen har kørt i rigtig, rigtig mange år. Claus Wolter har været med fra 2006 og Henrik Nymand de sidste 6 år; så der har selvfølgelig også tidligere været et intercom. Teknikerne har været igennem flere systemer fra andre fabrikanter, men Pliant systemet er valgt dels på grund af systemets fokus på en trådløs løsning, men også på grund af den gode dækning, høje pålidelighed og de mange individuelle muligheder i systemet. De to teknikere var under de indledende tests af systemet overrasket over den trådløse dækning og rækkevidde. Claus Wolter fortæller: ”Vi har tidligere haft nogle trådløse kanaler på vores intercom og haft problemer med rækkevidden og de lidt specielle forhold, som er herude på Bakken. Indledende testede vi Pliant systemet på bare en antenne, placeret på scenen, og her kunne vi gå langt ud på Bakken og stadig have god dækning. Det var forhold, som vi ikke kunne opnå med de tidligere systemer.”

Trådløst intercom

Det nye Pliant system til Cirkusrevyen består af en central kontrol enhed, CCU, hjernen i systemet, som er forbundet med tre antenner; to på scenen og en tredje antenne, som sidder i baghuset. CCU-enheden sidderi det lille teknikrum, som Henrik Nymand har i højre side af bagscenen, og som også indeholder monitorpult og de trådløse kanaler til scenemikrofonerne. Desuden er der indkøbt tolv CrewCom Radio Packs med tilhørende headset; de er de trådløse sendere og modtagere, som bæres i bæltet hos teknikerne. Hver antenne kan kommunikere med seks Radio Packs, så derfor er der to antenner på scenen. I baghuset er der kun behov for dækning til nogle af teknikerne, typisk dækker sceneantennerne også i baghuset. Under showet har lyd- og lysteknikere hver deres Radio Pack, og forestillingsleder og overkontrolløren ved indgangen bærer også intercom beltpack. I Cirkusrevyen er der ti Radio Packs i gang, men der er købt to ekstra bl.a. til indkøring af nye teknikere, når Teltet på Bakken udlejes til andre arrangementer (Ørkenens Sønner kommer bl.a. i teltet til efteråret), eller når revyen tager til Ålborg og spiller den vanlige uge i Jylland.

Pliant CrewCom er et multikonference intercom system. En konference er et begreb i intercom sammenhæng, som kan oversættes til en gruppe af brugere, som skal kunne kommunikere med hinanden. Allan Holmberg fortæller, at der i systemet kan oprettes op til 1024 forskellige individuelle konferencer, og i hver konference kan der oprettes en ISO kanal. Den enkelte beltpack findes i to eller fire konference udgave, med volumen og aktivitets knap på hver konferencegruppe. Cirkusrevyen har købt både to og fire konference udgaver, netop fordi alle teknikerne ikke behøver at kunne tale og modtage ud i fire konferencegrupper.

Planlægning af intercom systemet

Programmering og styring af intercom foregår via et CrewWare software, som via netværk styrer CCU-enheden og konfigurationen af hele systemet. Henrik Nymand har tilrettelagt og programmeret intercom opsætningen i Cirkusrevyen og fortæller, at systemet kan konfigureres lige efter behov, og det er samtidig let at programmere. ”Man kan noget mere på disse intercom beltpacks end man kan på vores almindelige trådløse mikrofoner, men det er ikke svært at sætte sig ind i. Det vigtigste er at lave en god plan og definere, hvem der skal kunne hvad. Og derefter arbejde ud fra den enkelte beltpack, den enkelte brugers behov. Det er bl.a. også muligt at køre noget programlyd ind i systemet; der er indgange i CCU’en til det. Det kunne eksempelvis være vores faste medhørsmikrofon på scenen, som er aktiv hele tiden. På den måde kan du altid høre, hvad der foregår på scenen vha. intercom systemet. Der er også programmeret et par ISO kanaler ind i systemet, bl.a. til de to følgespottere, som skal have meget kommunikation med hinanden under showet, men uden at lysteknikeren, som er på samme konferencegruppe, behøver at lytte med.” 

Pliant CrewCom arbejder i 2,4 GHz, men undgår de oplagte problemer med at kæmpe omkring frekvenserne med WiFi. Allan Holmberg fortæller: ”CrewCom benytter ”Spread Spectrum Frequency” diversity, dvs. der sendes samme pakke på to forskellige antenner, med en lille tidsforskydning. Systemet sender en smal, men høj bærebølge i 2,4 GHz området og springer hele tiden, mange gange i sekundet, rundt i frekvenserne, så systemet hele tiden finder frekvenshuller at lægge sig i.”

Den trådløse tech-hule

Henrik Nymands lille rum bag scenen er stoppet med udstyr. Monitorpulten er en Yamaha QL1, hvor han styrer medhørslyden til skuespillere og dansere på scenen. Det syv mand store orkester ligger selvfølgelig også på mixerpulten, men kombineret med et Aviom monitor system, så deres individuelle mix bliver i høj grad styret af musikerne selv. Ud over Pliant CCU med tilhørende computerstyring er der et væld af andre skærme i det lille lokale. Et par skærme er forbundet til kameraer, som viser henholdsvis salen og scenen, og desuden er der skærme til Sennheiser WSM software og til WaveTool, som er et overvågnings software til at tjekke og advare omkring, hvordan forbindelserne til alle audio forbindelserne har opført sig inden for det sidste tidsrum. I racket sidder også de 12 kanaler med Sennheiser System 6000, som man investerede i forrige år. Der er selvfølgelig også et par skuffer til opladning af henholdsvis Pliant Radio Packs batterier og til Sennheiser beltpacks.

På bordet i hulen ligger hovedbøjler med mikrofoner klar til skuespillerne, og Cirkusrevyen er en af de første, som har fået de nye 6066 headset mikrofoner fra DPA Microphones. Her er det igen Allan Holmberg fra Nordic Pro Audio, som har sørget for, at Cirkusrevyen har fået det nye mikrofoner i god tid inden premieren. De to teknikere er rigtig glade for mikrofonerne. Claus Wolter fortæller: ”De lyder sindssygt godt, og ikke alene er der god lyd i dem, men dem, som får headsettet på, kan jo nærmest ikke mærke, at de bærer en mikrofon. Og den er ikke til at se på skuespilleren - den er næsten usynlig.”

Beredt for sidste øjebliks ændringer

Aktualitet og timing er ekstremt vigtig i en revy som Cirkusrevyen, så derfor bliver tekster og sketches forfattet i flere udgaver og ofte med radikale ændringer tæt på premieren. Derfor er det yderst vigtigt, at teknikken er på plads og velkørende, så det ikke kommer i vejen, når sidste øjebliks ændringer skal på plads. Henrik Nymand konkluderer: ”Dette gør os ret afhængige af, at vi har noget teknik, som fungerer. Når teknikken bare kører, er der meget mere overskud til at koncentrere sig om indhold og afvikling. Eksempelvis med vores intercom, som nu er sat op og programmeret, som vi gerne vil have det. Det fungerer bare, så skal vi ikke tænke mere på det. Det giver ro på, så vi kan koncentrere os om at lave en god revy!!”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Juli 2019

 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her