Philip Lorenzen og Ashley Cooke 2

På billedet ses Philip Lorenzen (tv) og Ashley Cooke, XL Audio.

Af Jens Walther, 9. november 2020

Damhuskroen version 2.0

Damhuskroen er folkets sted; vi husker enkebal, tivoli, brevduebane og den traditionsrige kro, der har ligget på stedet siden… hold nu fast… det herrens år 1757. Så det er nok nærmere verion 39.0, som er den rigtige overskrift. Her i 2020 har ”Old Irish Pub” overtaget stedet og sat en omfattende renovering i gang, bl.a. af hele lys- og lydteknikken. 

Af samme grund besøger ProAV Magasinet Damhuskroen, som dog endnu ikke er færdig med den omfattende renovering. Corona nedlukningen har betydet, at ejerne har valgt at bruge mere tid på ombygningen og lave flere ting, inden der forhåbentlig snart kan åbnes. Lydinstallationen, som vi er kommet for at høre om, er dog færdig. I de traditionsrige omgivelser møder vi Philip Lorenzen, som er teknisk chef på stedet og Ashley Cooke fra XL Audio, som har leveret hovedparten af lydudstyret.

Zonestyring

Ud over den store sal med tilhørende balkon og ikke mindre end fire barer, så er der en del andre rum på Damhuskroen, som fungerer som billardrum, sportsbar mv. I alle disse rum indgår musik og lyd som en vigtig ingrediens. Her er avanceret lydstyring med en simpel brugerflade af stor vigtighed.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

QSC Q-Sys tager sig af hele lyddistribution i de mange lokaler, og Ashley har hjulpet til med programmeringen af systemet. Han fortæller, at overordnet set er der to områder, hvor der kan spilles forskellige lydkilder. Den store sal er det ene og de øvrige lokaler er det andet område. Inden for hver af disse områder er der lavet zoner, ikke for at have forskellige lydkilder i zonerne, men for at lydbehandle zonerne forskelligt. I sal-området er der lavet 9 zoner med i alt 14 kanaler og i det andet område er der lavet 5 zoner med 11 separate kanaler. For at forstå kanaler kontra zoner, så er main PA-anlægget en zone, som består af kanalerne L/R topkasser og L/R subwoofere, dvs. fire kanaler. Alle højttalere på stedet er QSC, og der er monteret ikke færre end 41 højttalere på Damhuskroen. 

PA-anlægget, som hænger over scenen, er QSC KLA, som er et constant kurve system. Her hænger der en flyvende subwoofer og en topkasse i hver side. Subwooferen er suppleret med en centersub, som sidder under scenen og to subwoofere, som sidder under sæderne på de to publikum sofaer, som er tættest på dansegulvet. Disse sidder i en forholdsvis stor afstand af de flyvende subwoofere, så de har en selvstændig zone med sin egen lydbehandling og frem for alt forskudt i tid med en delay parameter af fasehensyn. I siderne er der lavet zoner, som dækker bar-arealet i begge sider; der er en zone til højttalerne på balkonen, en, der dækker trappen op til balkonen, og to zoner skråt bag ved scenen i begge sider, fordi scenen er fremskudt i rummet. Højttalerne er en kombination af aktive og passive højttalere fra QSC serierne K.2 og AD.

Ashley uddyber: ”Udfordringen har været at få et sted, som har en multifunktion, til at fungere. Stedet skal fungere, både når der er band, der spiller, når der er DJ, og når der bliver spillet almindelig ”baggrundsmusik” uden lydteknisk bemanding, men styret af barpersonale.”

Kontrol på forskellig teknisk niveau

Kontrolpanelerne er touchpaneler fra QSC, og de sidder i hovedbaren bagerst i salen, i sportsbaren i den anden afdeling og i teknikrummet bag scenen. I de to barer er layout simpelt og overskueligt. Der kan vælges mellem tre lydkilder; main sal (Band/DJ), TV (til sportstransmissioner) og MIB (stedets streaming musik), og der er lydstyrkeindstillinger på touchfadere til de forskellige rum (se billede). På betjeningspanelet i teknikrummet er mulighederne langt større, men her er der kun adgang for teknisk personale, som ved, hvad det handler om. Her kan der dels vælges at overtage styringen totalt; en kopi af bar- og sportsbarpanelet kan ses og justeres, ligesom der kan sættes input, output, routing og mix på undermenuer, hvor der eksempelvis også er adgang til equalizere på udvalgte zoner. Hvis der skal ændres i delay, limitering osv., så kan det gøres fra hovedprogrammet, som kontrolleres fra en computer. Den har netværksforbindelse til Q-Sys racket, som i dette tilfælde er en Q-Sys Core 110F med 24 I/O. Det er QSC’s mindste matrix, og selv om der er godt gang i mange zoner og I/O, så fortæller Ashley, at han har brugt omkring 1/3 af den tilgængelige DSP-power.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

Ashley har designet de forskellige kontrolpaneler: ”Problematikken er altid at lave en knivskarp vurdering af, hvor meget du vil gøre tilgængeligt på panelerne. Det skal være simpelt og forståeligt, men samtidig også funktionelt. Q-Sys er ligesom en digital mixer med EQ, dynamik og mix, men hvor du blot fuldstændig kan designe, hvad du ønsker at give adgang til. Tidligt i processen har Philip og jeg sat os sammen og fundet ud af de tekniske behov på Damhuskroen. På samme måde samarbejder vi også omkring, hvad der skal være adgang til på panelerne, både til personale og til teknikere.”

Philip supplerer: ”Systemet og måden at sætte det op på er helt nyt for mig, så Ashley har været en stor hjælp. Nu har jeg ligesom luret det, og jeg har selv et setup hjemme, så jeg kan prøve ting af og øve mig. Systemet giver et hurtigt overblik over hele installationen, og mulighederne er mange. I dagligdagen skal jeg jo ikke ned i grundsoftwaren, men kan klare det meste fra det udvidede panel i teknikrummet. Jeg ved dog af erfaring, at når vi først får åbnet, og her bliver proppet med mennesker, så opstår der behov, som vi ikke lige havde tænkt over her i installationsfasen. Så er det godt, at lydsystemet er så fleksibelt og giver mulighed for nye tiltag.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet November 2020

 

ProAV Digital

Forside8 20 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hybridkamera

  • Kvinder i branchen

  • Damhuskroen

  • Merging Anubis

  • Lyd til streaming

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her