dfacto on stage

Af Jens Walther, 5. april 2017

Den modulære vokalmikrofon

DPA Microphones d:facto Vocal mikrofonen kom på markedet for nogle år siden, og har været en god succes for firmaet i Allerød. Mikrofonen, som er en håndholdt mikrofon væsentlig til brug for vokalisten på scenen, fik sidste år en tvillingbror. Den ligner den tidligere model fuldstændig, men mikrofonhovedet, som sidder gemt bag popfilteret, hedder nu 4018 VL i stedet for 4018 V. Forskellen mellem de to udarter sig kun i diskantområdet. Her tester Monitor Pro den nye, mere lineære model, DPA d:facto Vocal Linear.

Den nye model er på ingen måde en erstatning for den gamle, så begge modeller findes ligeværdigt i DPA’s produktkatalog. Men den nye model er væsentligt blevet introduceret, fordi mange lydteknikere har efterspurgt en mere lineær model af vokalmikrofonen, så de selv har mere kontrol over frekvensområdet. Den ”gamle” model har et 3 dB løft i diskantområdet fra ca. 8 KHz til 15 KHz, mens den nye rent faktisk har et lille fald på 0,5 dB i frekvenserne over 10 KHz. Det vil nok være således, at de fleste sangere/vokalister vil vælge den oprindelige model med diskantløftet, mens lydteknikeren vil vælge modellen med den mere lineære frekvensgang.

Mange variationer

Ligesom mange andre mikrofoner i DPA’s katalog er d:facto en modulær mikrofon. Den findes, som testet her, i en kablet håndholdt udgave. Men mikrofonen har også forskellige trådløse tilslutninger, hvor den henholdsvis kan monteres på trådløse håndholdte systemer fra Sennheiser, Shure, Sony, Wisycom, Lectrosonic og Line 6. Desuden kan der vælges mellem tre forskellige farver på gitteret, som under performance er det mest synlige på mikrofonen. Her kan vælges mellem sort, nikkel eller guld. Og frem for alt kan mikrofonkapslen, som er den centrale del af mikrofonen, vælges mellem vokal (diskantløft), lineær og interview. Den sidstnævnte er en mikrofonkapsel med omni (kugle) karakteristik, velegnet som reportage- og interviewmikrofon. Her tester vi mikrofonen i en standard kablet udgave med lineær kapsel og sort popfilter.

Mikrofonen leveres i en praktisk transportkasse, hvor mikrofon og holder ligger godt beskyttet. Holderen er meget stram; i første omgang tænker man, at den er for lille. Men den holder mikrofonen godt fast, men den kan være svær at flytte ind og ud af holderen, hvis den bruges af en vokalist, som gør dette meget under sin optræden. Mikrofonen er god at holde i hånden, har en overfladebehandling, som gør, at mikrofonen ikke glider, selv om man er svedig. I håndtaget er mikrofonen en smule konisk i en elegant bue, smallest hvor XLR-stikket sidder og lidt tykkere ved popfilteret. Mikrofonen har en god balance i hånden og virker robust. 

Tekniske egenskaber

DPA Microphones har valgt supernyre som karakteristik for denne mikrofon. Det betyder, at den har et forholdsvis smalt fokusområde direkte foran mikrofonhovedet, hvor den forstærker mest. Det medfører, at vokalisten ikke skal være alt for løs omkring placering af mikrofonen foran munden, især hvis man vælger at bruge mikrofonen på stativ og ikke håndholdt. Men supernyre karakteristikken betyder også, at mikrofonen samler mindre lyd op fra de andre lydkilder på scenen, således at der ikke kommer så meget overhør. DPA Microphones er eksperter i at lave mikrofoner med en præcis karakteristik, som gør sig gældende inden for et meget bredt frekvensområde. På denne d:facto mikrofon er det faktisk kun i den øverste diskant over 12 KHz, at mikrofonen afviger lidt fra den optimale supernyre karakteristik. Samtidig gør DPA også meget ud af, at det overhør, der trods alt er fra mikrofonen, er i god balance. Mikrofonen holder sin grundlyd og meget neutrale frekvensgang, selv når lydkilden kommer 60 og 90 grader fra mikrofonen. Lyd bagfra mikrofonen, i 180 grader, er væsentlig mere dæmpet i mellemtoneområdet, en helt naturlig karakteristik. Brugere af supernyre mikrofoner er - forhåbentlig - klar over det såkaldte ”lope”, der er direkte bagud for mikrofonen, hvor den bliver løftet i gain og niveau. DPA praler her af, at det er lykkedes konstruktørerne at gøre dette ”lope” smallere end på de konkurrerende supernyre mikrofoner fra andre fabrikanter. Svært at teste uden avanceret måleudstyr, men ud fra de medfølgende diagrammer og kurver ser det ud til, at dette er korrekt.

Mikrofonen kan tåle op til 160 dB i maksimal SPL, så der skal noget af en sanger til at overstyre mikrofonen. Følsomheden er forholdsvis lav for en kondensator mikrofon, 5mV/pa, så mikrofonen kræver gain fra mikrofonforstærkeren. Støjtal og signal til støjforhold ligger begge på værdier, som er forventeligt for en kondensator mikrofon med lille membran.

På livesettet

Nu er det jo en mikrofon beregnet til vokalisten, så selvfølgelig havde vi den foran en god mængde af sangere, kvindelige såvel som mandlige vokalister - og alle i en live sammenhæng. Her kan det kun konkluderes, at mikrofonen opfører sig eksemplarisk. Undertegnede har tidligere brugt den almindelig løftede d:facto med forskellig succes; på visse sangere, især kvindelige, kan den blive for diskant og svær at styre med en equalizer. Hvis man roller diskanten af, så bliver den for tam på visse fraser og sange. Med den lineære d:facto er det lettere at styre; på mange vokalister var det nødvendigt lige at løfte diskanten på equalizeren med en dB eller to, men med den følelse, at det var lettere og mere naturligt. Normalt er teorien, at det er bedre at have equalizeringen indbygget i mikrofonen i stedet for at tilsætte en equalizering efterfølgende. Men hermed bevist, at teori ikke altid holder og er vejen at følge. Mange sangere kommenterede den klare lyd og den kontrol, som de havde over deres lyd, når d:facto lineær blev brugt. Kondensator mikrofoner er typisk lidt sværere at styre i monitorkassen mht. feedback i forhold til en dynamisk mikrofon, men hvis man som lydtekniker gør sit arbejde ordentligt, så var der ingen problemer med d:facto mikrofonen.

På testbænken

Selvfølgelig havde vi også mikrofonen igennem den sædvanlige test i studiet og sammenlignet med den mikrofon, som altid bliver brugt som reference. De to mikrofoner har på papiret stort set samme frekvensgang bortset fra diskantområdet, som er lidt løftet på referencen. Lytte testen beviste endnu engang, at lyden på en mikrofon ikke kan bedømmes ud fra specifikationer og diagrammer. Der var tydeligt forskel i den høje mellemtone (omkring 3-4 kHz), som var tydeligere og mere fremhævet på DPA mikrofonen. Et område, som jo er ret effektivt på vokaler og får dem til at trænge igennem. Men ikke et område, der umiddelbart var reflekteret som hævet på d:facto frekvensgang (eller sænket på referencemikrofonens frekvensgang).

Reference A-B testen viste også, at den dybeste bund var vigende på d:facto; et frekvensområde, man sjældent ønsker udtalt på en vokalmikrofon, men ved brug på andre instrumenter kan være ønskværdigt. Mikrofonen er da også født med et permanent lowcut filter på 80 Hz, så DPA har valgt ikke at have de dybe frekvenser med. Her kunne man godt have ønsket sig, at dette lowcut lå på en omskifter, så brugeren kunne vælge bundområdet til eller fra. Det ville have givet mikrofonen større fleksibilitet; d:facto lineær kan med held bruges på andre instrumenter, men i udgangspunkt ikke på instrumenter med meget udtalt og ønskværdig bas.

Take it away!!

DPA d:facto er i live sammenhæng en mikrofon i den dyre ende; vi kan ikke nævne andre live vokalmikrofoner, som koster mere. Så man skal i lommen for at få den kvalitet, DPA tilbyder. Samtidig er d:facto Vocal så absolut den billigste mikrofon i DPA’s serie af mikrofoner med 19 mm kapsel; så det siger måske bare, at man rent teknologisk og kvalitetsmæssigt faktisk får mere, end man betaler for.

Den rette mikrofon er altid en individuel vurdering, i særlig grad på vokal, men enhver vokalist (og lydtekniker) bør føle sig på sikker grund, når d:facto Linear bliver brugt på scenen.

 

Artiklen er fra Monitor Pro Marts 2017

 

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her