Bose Showmatch

Af Jens Walther, 23. december 2016

Bose Showmatch DeltaQ

For omtrent 5 år siden lancerede Bose Pro deres første store line array PA system, RoomMatch®, som var baseret på en lang række højttalerkasser med forskellig horisontal og vertikal spredning. Det betød, at systemet var velegnet til at lave en ”perfekt” fast installation, fordi der med spredningen kunne tages hensyn til den akustik, systemet var placeret i. RoomMatch systemet var derimod ikke velegnet til udlejning og turné, og systemet var også stort og tungt. Bose RoomMatch har haft succes i de faste installationer, men Bose Pro ville gerne have et nyt system, som havde nogle af de samme fordele omkring lydspredning, men som er mere kompakt og som er velegnet til en bredere palette af opgaver, bl.a. turnéproduktion. Voila, velkommen til Bose ShowMatch™ DeltaQ™.

På Sony Ericsson’s tidligere domicil i en af Stockholms forstæder havde Bose Pro sat professionelle lydfolk, pressen og andet godtfolk i stævne for over fire præsentationer, to hver dag, at introducere deres nye ShowMatch produktlinie. Hver præsentation var delt op i tre dele. Først den forkromede præsentation, hvor vi i en større sal fik lov til at lytte på systemet, fik indblik i noget af teknologien og frem for alt fik lov at lytte til line array systemet med et velspillende liveband, som fyrede den af fra scenen. Derefter over i en helt anden hal, hvor tre eksperter kunne fortælle om henholdsvis højttalerteknologien bag ShowMatch, om rigging af systemet og om den DeltaQ software, som hjælper systemteknikeren til at vælge de rigtige spredninger og vinkler på line array systemet, inden det bliver hængt op.

Derefter tilbage til lyttesalen, hvor de inviterede fik lov, med indspillet materiale, at arbejde på systemet, lægge fader balancer, EQ og comprimerer; ja faktisk alle de ting, som man gør på et normalt livejob. Omkring 10 minutter fik hver tekniker til at få et indtryk af, hvordan højttalersystemet reagerer, hvordan det lyder, når det blev presset lidt i lydstyrken osv. Så en veltilrettelagt og indholdsrig præsentation i det stockholmske. Men lad os dykke ned i Bose ShowMatch systemet og se, hvad det kan tilbyde.

Højttalerteknologien

Modsat RoomMatch, som bestod af over 10 forskellige højttalerkabinetter med 42 forskellig spredninger, så består ShowMatch kun af tre forskellige kabinetter og en subwoofer. De tre line array kasser har samme bestykning og samme specs, men forskellig spredning. SM5 spreder 70x5 grader (H/V), SM10 spreder 100x10 grader og SM20 spreder 100x20 grader. Højttalerkasserne er kompakte, vejer kun 29 kg og består af 2x8 tommer til bas og lav mellemtone og 4xEMB2S, som er det velkendte Bose horn, som også sidder i RoomMatch. Her er det S-udgaven, som er forbedret med hensyn til SPL (4 dB) og øvre frekvensgrænse (18 kHz). Dette horn er beregnet til at tage over ved en ret lav frekvens, 800 Hz, og sidder bag en waveguide, som definerer spredningen. Disse waveguides kan ændres ved, at de helt mekanisk udskiftes med andre waveguides, som giver en anden horisontal spredning. Når man modtager højttaleren, så følger der et ekstra sæt waveguides med, som giver spredninger som 100x5 grader, 70x10 grader og 70x20 grader. Desuden kan der købes 55x5 grader til SM5 og 120x20 grader til SM20. Det giver en stor fleksibilitet til systemet, uden at der skal investeres i mange forskellige højt-talerkasser. De udskiftelige waveguides betyder også, at der kan laves asymmetrisk spredning, hvis man arbejder i et uheldigt akustisk rum. Alle tre ShowMatch line array højttalere er passive højttalere, som skal tilsluttes en Bose powerforstærker.

Det samme gælder for den SMS118 subwoofer, som indikeret i navnet, er en kompakt subwoofer med en 18 tommer woofer. Subwooferen har selvfølgelig den samme bredde som line array højttalerne, og de kan både flyves over eller under line arrayet eller stackes på gulvet. Subwoofer kassen vejer 62 kg. På det ShowMatch system, vi lyttede til i salen, var subwooferne stacket på gulvet i et ”end fire” system, som giver god dæmpning af basfrekvenserne bagud på scenen.

ShowMatch SM5 kassen har bespændinger, så vinklen kan ændres fra 0 til 5 grader i 1 grads trin. Det vil man bl.a. udnytte, hvis man skal hænge et større system op, f.eks. til en udendørs koncert. Her vil man lave et traditionelt J-array, hvor de øverste kasser spiller langt og ikke er vinklet i forhold til hinanden. Men træerne vokser dog ikke ind i himlen med et ShowMatch system, som jo er et midsize array. Det betyder, at et stort system på en udendørs koncert kan spille ud til et publikum i størrelsesorden 2500 til 3000. I en indendørs koncertsal vil systemets kapacitet være 6-7000 publikummer.

På samme måde kan man også lave et Constant Curvature system, som kan være kompakt med bare to eller tre kasser i hver side, men som vil opføre sig som et point source system. Men Bose håber selvfølgelig på, at der i de fleste koncertsituationer vælges et DeltaQ system, hvor de forskellige spredningsmuligheder i systemet udnyttes på bedste vis. Det er den vej, systemet er konstrueret og udviklet til.

DeltaQ beregningen

Bose ShowMatch er et passivt system, hvor der ikke er involveret DSP behandling til at få højttalerne til at opføre sig optimalt i et rum. DSP kontrollerede systemer skyder ellers op disse år og giver også stor fleksibilitet; men den store ulempe er effektivitet. DSP behandlingen dæmper effektiviteten, og derfor kræver disse systemer mere power, dvs. en større investering i power forstærkere og højttalerkasser. Bose ShowMatch er som sagt passivt, og styringen ligger i valg af spredning og direktiviteten af energien fra højttalerne i samspil med rummet. Det er den teknologi, Bose kalder DeltaQ.

Det ville være kedeligt, hvis man skulle gætte på de optimale vinkler og spredning, nu når der er så mange muligheder. Det vil betyde, at systemet skulle hives op og ned en del gange. Til at løse den opgave bruges Bose’s Modeler® software, som nu er oppe i revision 6.9. Systemet kan enten arbejde automatisk, hvor den ud fra akitektoniske input som gulv, balkoner, publikumsareal, vinkler på gulv og selvfølgelig mere tekniske input, som hvor er sub’s placeret, er de stacket på gulvet eller flyver de med line arrayet, og hvor højt er arrayet placeret. Den automatiske beregning giver den bedste match, men brugeren kan derefter regulere i beregningen, eksempelvis med udgangspunkt i de højttalerkasser og spredninger, som er med på jobbet. Her vil proceduren være ret forskellig, om softwaren bruges til en fast installation, eller det bruges under en turnéproduktion. I første tilfælde vil man bestille de højttalerkasser, som programmet fortæller er det bedste match, mens i det andet tilfælde må man ændre ud fra de højttalermodeller, som er med på turnéproduktionen.

Bose er i gang med at udvikle en mere brugervenlig og simplere udgave af softwaren, kaldet Bose Array Tool, som har fokus mod en hurtig og effektiv beregning, især beregnet til turnéproduktion. Den nye software, som er et supplement til Modeler®, kommer på banen i starten af det nye år.

I den Modeler® beregning, som bliver foretaget, er det også muligt at udtage en rigging report. Her listes alle de dele, som skal til for at rigge systemet forsvarligt, specificeret ud med styktal og placering.

Rigging

Man har det jo med at lytte på lydkvalitet og se på specs, når man udforsker et nyt PA system. Men hastigheden og metoden til at rigge et system er supervigtig for et touringsystem. Det nytter ikke, at det lyder godt, hvis det tager tre mand et par timer at hænge op. Og det ser ud til med dette ShowMatch system, at dette faktum så absolut har været vigtig i Bose’s agenda, da dette system blev konstrueret.

I ekspert mødet var der også sat en del tid af til at forklare og snakke rigging, så det viser også, at det har ligget Bose Pro på sinde at lave et godt, sikkert og hurtigt rigging system. Til systemet findes der to forskellige frames; en Fullframe og en T-bar. Denne frame bærer systemet, og det er i denne, at systemet hejses op og sikres. Begge frames har styrken til at bære op til 24 kasser. Med en Fullframe kan tre af kasserne være subs, som vil sidde øverst i arrayet, og derefter kan 18 være line array kasser. Med den noget billigere T-Bar frame kan der ikke flyves subs, her er der bespændinger kun til line array kasser. Mange udlejningsselskaber vil nok gå efter en T-Bar frame med op til 12 kasser i hver side og 2x3 subs stacket på gulvet i hver side. Det blev vurderet fra Bose’s side, at et sådant system vil tage to mand en halv time at hænge op per side. Systemet med frames og pin’s er enkelt, så kun den ene af de to riggere behøver at være familiær med systemet.

I hver side af både line array og subs kasser er der indbyggede håndtag, både på front og på siden. Disse kan tages af, hvis man ønsker et fast installeret system, hvor sideflader og fittings er optimeret mod et mere strømlignet udtryk. Det kræver lidt andet rigging værktøj og selvfølgelig længere tid til rigging, men den mulighed er også indbygget i systemet. Bose har også tænkt på en Ground Stack løsning, hvor line array kasser monteres enten på subs eller på en frame. Det betyder, at man eksempelvis kan lave et simpelt nærfeltsystem, hvor en enkelt line array kasse er monteret på subs, som er stacket på gulvet.

På markedet

Bose lancerer deres nye midsize line array system på markedet fra november. En sub koster omkring 25.000, mens en topkasse koster omkring 29.000, hertil skal så lægges rigging system og Bose PowerMatch® forstærkere.

Systemet lød sundt og vellydende under den demonstration, der blev givet i Stockholm. Og den store fleksibilitet med hensyn til højttaler direktivitet bør være en af systemets største fordele. Men det kan også give bagslag, specielt i touringverdenen, hvis systemet vil for meget og bliver vanskeligt at beregne og udnytte. Meget afhænger af brugervenligheden og hastigheden af de medfølgende software, Modeler® og Bose Array Tool.

Bose Pro beviser med ShowMatch, at de er ambitiøse omkring deres DeltaQ idé med styret, passiv højttaler direktivitet, en idé, som blev introduceret med RoomMatch systemet, men som absolut er blevet mere bruger- og touringvenligt med det gennemførte og vellydende nye Bose ShowMatch DeltaQ.

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her