DLive pulten er pa arbejde ved koncerten pa Smuk Festival

Af Jens Walther, 7. oktober 2016

Bag A&H pulten med Julias Moon

Monitor Pro har tidligere testet digitale pulte, men her tager vi en lidt andet tilgang - I stedet for at kaste os ud på dybt vand med en mixerpult i denne størrelse og kompleksitet, så tager vi i stedet en snak med en lydtekniker, som har stået bag Allen&Heath dLive mixerpulten på en række job og som har gjort sig sine både positive og negative erfaringer. Vi tager disse erfaringer for pålydende og lader os guide igennem mixerpulten med vægt på de menuer og funktioner, som er vigtige i det daglige brug. 

Stedet er Portalen i Greve og på scenen er den danske succesfulde synthpop gruppe Julias Moon, som har booket spillestedet til produktionsøve op til et vigtigt job på Skanderborgs Smuk Festival. Vi er på førstedagen, hvor teknikerne blot stiller op og laver linetjek, inden musikerne kommer til spillestedet dagen efter. Derfor har vi god tid til en snak med lydtekniker Lars Peter Jensen, som står bag ved en dLive S3000, den mindste brugerflade med 20 fadere og en touchskærm. Mixerpulten bliver brugt på scenen som monitorpult, og ved siden af pulten står det mellemste rack DM48 med 48/24 I/O. I racket sidder også hjernen til hele pulten, mens brugerfladen S3000 ”blot” agerer som en stor controller.

Lyd og muligheder

Vi går lige til stålet og spørger ind til, hvordan den nye A&H dLive lyder og hvilke forbedringer, som Lars Peter oplever, særligt i forhold til den ældre A&H iLive, som han tidligere har lavet rigtig mange job på; både som FOH og monitor lydtekniker.

”Preamp og EQ lyder bedre end de tidligere pulte fra A&H, og igen lyder den også markant bedre end så meget andet, der er på markedet. Pulten gør, hvad man forventer, at den skal gøre; til tider kan lyden opleves lidt klinisk og pæn. Men nu er der kommet en lidt mere "dirty" udgave af preamp'en, som kan hjælpe på dette. På Julias Moon’s normale set-up bruger vores FOH tekniker Jacob Andersson en iLive på fronten. Derfor bruger vi selvfølgelig preamps og konvertere fra den nye dLive på både front og monitor, fordi vi laver et Dante split mellem de to pulte. Her er en tydelig, hørbar forskel, en mere åben, klar og knap så grynet lyd som på iLive, som dog trods alt også er 10 år gammel.”

A&H dLive er i høj grad dobbelt op af det hele. Her er op til 128 kanaler og 64 busser, og alt kører 96 KHz. Der er 16 stereoeffekter i effektracket, og her ligger også flere værktøjer, som man typisk vil bruge som insert på en kanal eller et output. Hver indgangskanal har to forskellige insert punkter, mens output/buss har en. Lars Peter fortæller om insert værktøjerne:

”Her er nogle ret fede, bl.a. bruger jeg deres transient device, deres dynamiske EQ, deres 3 og 4 bånds compressor og deres de-esser, som virker perfekt, både når der synges svagt og kraftigt på grund af dens autothreshold.”

Mix

Alle kanaler har en Mix knap, som på dLive har en ret essentiel funktion. Hvis der trykkes på den på input kanalerne, så vises den pågældende kanals niveau på output faderne, matrix og aux sends. Hvis der trykkes på Mix på en output eller aux kanal, så vises niveauer på den pågældende returkanal på input faderne. Det er en struktur, som er velkendt fra iLive brugerne, og et par andre mixer producenter har lignende mulighed. Denne mulighed erstatter den flip funktion, der er på mange digitale pulte. Mix knapperne betyder, at det sidst valgte mix vises på faderne. Lars Peter fortæller, at det er en funktion, som er guld værd, når man mixer monitor, fordi det giver et hurtigt niveauoverblik på de forskellige mix. Vigtigt for en FOH mand er det selvfølgelig at returnere til mix knappen på L/R kanalerne, så man ser niveauer på det generelle mix. Det kan være en lille fælde for den urutinerede lydtekniker.

”Jeg er blevet nødt til at lave en lille ninjafinte for at få talkback ind i mit lytte mix. Det er oplagt, at man som monitortekniker gerne vil lytte med på talkback, men her er jeg blevet nødt til at gå ud af pulten og lave en forbindelse i Dante kortet, så jeg altid har talkback med i mine hovedtelefoner. Routing muligheden mangler desværre på talkbackbussen, men forhåbentlig kommer det i en update.”

Director software og brugerfladen

På det seneste er der kommet en dLive Director software, som er en direkte software kopi af hele brugerfladen på en S3000/5000/7000 surface. Den findes både til Mac og til PC og kan også køre på en Surface Pro. Dels giver den mulighed for at arbejde offline på set-ups og konfiguration af mixerpulten, men den giver også mulighed for at afvikle shows uden en brugerflade, dvs. kun med et rack og en computer. Eksempelvis hvis man har brug for et kompakt mixer set-up, som kan transporteres i et fly. Softwaren er beregnet til touch, men kan selvfølgelig også styres fra en mus. Der er endnu ikke en iPad software til dLive, men det kommer snart. Det bliver dog en nedskaleret udgave af hele brugerfladen.

Brugerfladen er hurtig at arbejde med, og det er muligt at bygge den op med den funktionalitet, man har brug for. Til højre for skærmen kan man sætte tre forskellige sider op, som med 6 knapper på hver styrer egne valgte funktioner. Og det er også muligt at skifte dele af skærmen til et visuelt billede af de ting, man gerne vil se. På de større brugerflader med to touch skærme er der endnu flere brugerfunktioner og selvfølgelig flere fysiske drejeknapper, som kan konfigureres.

Home knappen kalder altid det øverste A faderlag med 12 kanaler, så det er bare at konfigurerer kanalerne smart, så de vigtigste kanaler ligger her. Der er også 26 brugerdefinerede soft trykknapper, som kan konfigureres stort set frit. Lars Peter Jensen bruger dem bl.a. til effekt mute og til talkback til hver af musikerne. Der er endnu ikke den funktion, som hedder DCA unfold, men den er ifølge fabrikken på vej i en ny update. Den vil betyde, at når en specifik DCA unfold aktiveres, ser man kun de fadere, som er tildelt til den valgte DCA.

"Første gang, jeg arbejdede med pulten, stod jeg på den store S7000 surface med et rack med 64-48 I/O. Og havde et kaos job med flere bands på scenen, korte sceneskift osv. Men jeg kunne bare blive ved med at kaste kanaler og busser på og havde ingen problemer overhovedet. Og med 128 ind og 64 busser, så kommer man også langt. Min fornemmelse er, at de har lavet motoren i denne mixerpult så kraftig, at der er headroom til at lægge de features i den i fremtiden, som brugerne efterspørger. Og fabrikken er lydhør. Noget af det, som opleves rigtig godt, er deres A&H forum, hvor man som bruger kan spørge om alverdens ting. Og det er altid de kompetente folk fra fabrikken, som svarer og med gode reelle svar. Her bliver der ikke snakket udenom. ….Du kan det her ….eller du kan ikke det her pga. det og det. Eller det kommer meget snart i en update, ….eller det vil vi overveje at lægge ind i softwaren i en fremtidig update…. Jeg oplever, at er der nok forespørgsler fra brugerne på en eller anden funktion, så bygger fabrikken den mulighed ind i pulten, hvis det er teknisk muligt.”

Hastighed

Latency på pulten er et af de bedste på markedet med en meget kort tid fra input til output. A&H har valgt den latency akkumulerende vej, ligesom eksempelvis Soundcraft for at få så lav en latency som muligt fra In til Out. Det giver korte latency tider, men kræver, at lydteknikeren i visse specielle situationer skal tage hensyn til den akkumulerede latency, når der arbejdes på pulten. Men Lars Peter fortæller, at det ikke er noget, som påvirker det daglige arbejde på dLive. Uden nogle inserts er delay/latency igennem pulten på bare 0,6 mS.

Touchskærmen kan i mange af menuerne zoomes ind og ud, eksempelvis når man bruger det interne krydsfelt; her bliver det store krydsfelt med de mange I/O langt mere overskueligt pga. zoomfunktionen. Ligeledes kan der scrolles på skærmen med en finger, hvis man hurtigt vil flytte sig fra kanal 12 til kanal 97.  

På en af de seneste updates er der kommet en ny preamp emulering, så der er to at vælge imellem i preamp sektionen; den normale, rene og transparente og den nye rå med mere karakter. I den kan der vælges mellem to forskellige tube emuleringer, og der er high drive, så man kan lave direkte distortion med denne emulering. Lars Peter bruger den på visse kanaler.

”Den gør helt klart noget godt, især på basinstrumenter. Jeg bruger den både på bassynth og på den almindelige bass hos Julias Moon.”

På samme måde er der også seks forskellige compressor emuleringer, og fabrikken har lovet, at der snart kommer EQ emuleringer. Her har Lars Peter hørt rygter om en dynamisk EQ på kanalen, som bl.a. kan bruges til at lave de-ess. Det vil i fremtiden frigive de de-essere, som han nu henter fra effektracket til at behandle vokalkanalerne på Julias Moon.

 

ProAV Digital

Forside 4 21 teaser

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Innovation House
  • Pascal Audio
  • Streaming
  • Trådløs 4K
  • Naturkraft
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her