3. februar 2014

AV styring under EM i håndbold

Håndboldfeberen er over os, og EM i håndbold på dansk grund er en af årets helt store sportsbegivenheder. Under en sådan begivenhed er der meget teknologi i gang, og i denne artikel ser vi på en af de vigtige installationer. Og her mener vi ikke TV-transmissionen, som TV 2 står for, og som er den, folk oplever hjemme i stuerne. Nej, vi ser på det udstyr, som sidder i de fire sportsarenaer, og som bruges til at vise publikum det transmitterede TV-signal, reklamer, måltavle og andre informationer, som er vigtig for publikum i salen, og som spillerne på de to hold også benytter sig af undervejs i kampen. 

 

Håndbold EM kampene foregår i de fire store sports-arenaer: Brøndbyhallen i København, Gigantium i Ålborg, NRGi Arena i Århus og Boxen i Herning. De indledende kampe bliver for det danske holds vedkommende spillet i Boxen, og for at få den totale sportsoplevelse tog Monitor Pro selvfølgelig til Herning og oplevede Danmarks første kamp mod Makedonien. Samtidig så vi på den AV-installation, som Venuetec havde sat op i hallen, og efter snak og præsentation kunne vi se installationen blive brugt under kampen. Her kunne vi erfare, hvor vigtig installationen er for publikum, og hvor stor indflydelse både teknik og afvikling har for at få den rigtige stemning ind i hallen under håndboldkampen.


Installationsopgaven
I Boxen er der selvfølgelig permanent installeret fire storskærme, som er placeret centralt højt oppe under loftet i hallen. Disse fire storskærme sidder i en kube og peger således i hver sin retning i hallen, så alle publikummer kan se skærmen ved blot at løfte blikket en smule op. Bag disse skærme sidder også seks PA søjler med line array højttalersystemer i en permanent audio installation, som bruges til musik og speak i hallen.

    

Det interessante i denne sammenhæng er ikke så meget den permanente installation, men mere det apparatur, som føder det, som vises på de fire storskærme. Normalt bliver der ”bare” vist TV-transmission oppe på skærmene, men her under EM i håndbold er opgaven noget mere avanceret. For det første kræver EHF, det europæiske håndboldforbund, at slowmotion optagelserne, som bliver sendt på TV-transmissionen efter en dommerkendelse, et mål eller en anden begivenhed på banen, ikke bliver vist på storskærmen i arenaen. Grunden til dette er, at det kan skabe uheldige reaktioner fra publikum, som måske kollektivt vil buhe eller råbe efter bestemte spillere. Denne bestemmelse betyder, at hver gang, der vises slowmotion, skal der vises noget andet video-materiale på skærmene i stedet for TV-transmissionssignalet. Udover signalet fra TV-transmisionen fungerer den nederste tredjedel af skærmene også som måltavle, tidtagning på kampen, tidtagning på udvisninger og anden vigtig kamprelateret information, som både publikum og spillere benytter under kampene. Denne måltavle er ikke en selvstændig enhed, men blot en del af det videosignal, som projekteres op på storskærmene.

    

Det er så her, at virksomheden Venuetec fra Ry ved Silkeborg kommer ind i billedet. Claes Bøtker-Nielsen, der ejer og driverVenuetec fortæller, at opgaven lød på at levere en tidssvarende måltavleløsning, som kunne bruges direkte på de pågældende storskærme. Derudover lød opgaven på at finde noget teknologi, som kunne klare afviklingsopgaven, dels med afvikling af filer og ikke mindst ved at mikse og blande de forskellige videokilder med forskellige formater op på storskærmen og så samtidigt i sine udgange være så fleksibelt, at det på en let måde kunne tilpasses de forskellige storskærme, der allerede er i de fire sportsarenaer. Venuetec havde også øje for, at meget af personalet under

sådant et arrangement, helt i sportens ånd, er baseret på frivillig arbejdskraft, så derfor var det også et krav, at teknologien skulle være forholdsvis simpel at betjene og afvikle på, når alt var indstillet, programmeret og sat op.
    
Udstyr
Den lille nye video/audio mixer fra Roland, VR-50HD, skulle vise sig at være perfekt til at løse netop denne opgave. Et problem var bare, at mixeren er så ny, at den ”ikke rigtig” var kommet på lager hos Roland Scandinavia endnu. Venuetec blev først hyret ind til opgaven en måned før start på håndbold EM, så tiden var knap. Venuetec lånte det eneste eksemplar i landet for at teste funktionalitet omkring opgaven, og efter positiv test blev der med lodder og trisser fra Roland’s side hurtigt fremskaffet nogle ekstra VR-50HD mixere.  Hele ideen bag dette valg var at lave fire helt ens afviklingssystemer, så det var nemt at holde overblikket og yde en hurtig og korrekt support.

    

Under håndboldkampen i Boxen i Herning blev VR-50HD væsentligt brugt til at mixe videosignalet til storskærmene, men den lille mixer kunne for den sags skyld også have været brugt som audiomixer, fordi den også har 12 audioindgange. Men da audio- og videostyring var lagt ud til afvikling af to personer, så var det af pladshensyn og

arbejdsmæssigt en fordel at have det på to forskellige enheder, så den generelle styring af lydklip, musik og livespeak blev foretaget på en god, gammel DJ mixer, hvor lydsignalet herfra blev sendt op i PA højttalerne i hallen. VR-50HD har 12 videoindgange fordelt på 4 kanaler, og følgende signaler går i denne installation ind i pulten: Et HDMI signal fra måltavlen, som står på dommerbordet og som også bliver betjent herfra. Signalet bliver lagt i bunden af billedet og ligger konstant i en Picture-in-Picture funktion under hele kampen uafhængigt af, hvad der bliver mikset ind i resten af billedfeltet. Et signal fra TV 2, som er det samme, som bliver lagt ud til TV transmissionen, dog uden grafik. Et signal fra en mediaserver, som delvis også er styret af måltavle og dommerbord. Her ligger eksempelvis de reklamer, som bliver vist i pauser og før kampene, men her er også målscore animationer og spiller-profiler, som kan vises, når TV-transmissionen går i slowmotion. Typisk vil der blive vist en profil af den spiller, som lige har scoret. Det bliver i forvejen noteret på dommerbordet, og dette elektroniske notat sender en lille logfil, som afvikler den rigtige spillerprofil på mediaserveren. Det sidste videosignal på pultens indgang er faktisk splittet op i to, som man kan vælge imellem med en indgangsomskifter på VR-50HD. Disse to er henholdsvis et såkaldt ”Beauty” signal, som kommer fra et videokamera placeret med et oversigtsbillede ud over hallen og et stillbillede med EM håndbold logoet og profil. Disse to sidste signaler er væsentligt tilstede for at have noget at klippe til, hvis pausen bliver længerevarende. Video-signalet fra VR-50HD bliver sendt ud via HDMI, som bliver lavet om til en fiberforbindelse, som ender oppe i de fire storskærme.

Afvikling
Venuetec står umiddelbart kun for programmering og leverancen af udstyret, men Claes Bøtker-Nielsen befinder sig alligevel i Boxen under kampene, så han kan supportere udstyret undervejs og hjælpe afviklerne. I de andre sportsarenaer er der også folk fra Venuetec, men generelt er det frivilligt personale, som betjener og afvikler på udstyret. Her har Claes Bøtker-Nielsen under AV-afvikling også sørget for at uddanne de frivillige, som kommer til at afvikle på pulten.

    

Claes fortæller: ”Fire dage før første kamp havde jeg inviteret alle afviklerne ned på vores kontor og Showroom i Ry. Her gennemgik jeg systemet og fortalte i store, grove træk omkring systemets funktionalitet. Og så fik folk ellers lov til at trykke på nogle knapper og prøve tingene, så de var godt forberedt til kampene. Selve teknikken er i og for sig ikke svær, fordi videobetjeningsfladen i store træk består at fire trykknapper, som vælger de forskellige videokilder. Det svære handler mere om timing og have en god fornemmelse for, hvor langt tid en spilafbrydelsen vil vare. Det nytter ikke at køre længere videoindslag med f.eks. spillerprofiler, hvis kampen går i gang igen, inden klippet er færdigt. Vi har tidligere løst lignende opgaver i Venuetec, og i de tilfælde har opstilling og programmering været meget mere kompliceret, og med meget mere udstyr involveret. Roland VR-50HD har betydet, at både programmering og opstilling er blevet langt lettere; eksempelvis det faktum, at alle indgange på VR-50HD er fuld skalerbare, sparer en masse tid og en masse ekstra udstyr. Vi tog tid på opstilling i Ålborg, og efter et kvarter var vi klar; så det kan ikke gøres hurtigere. Det kræver selvfølgelig, at man har lavet sit hjemmearbejde med programmering og på forhånd ved, hvad man møder af udstyr i hallen.”


Sportshallen koger

Video og lyd i hallen har stor indflydelse på stemningen hos publikum før og under EM håndboldkampen. Poul Erik Jensen, der er konsulent for DHF, er hovedansvarlig for hele afviklingen i arenaen, og han har også tidligere brugt Venuetec som teknisk sparringspartner og har derfor stor tillid til firmaet. Det er ligeledes Poul Erik, som finder den rigtige speaker til at kommentere og sætte stemning, ligesom han også står for musikvalg og afvikling af lyd under kampene. Han afvikler sin lyd fra en computerstyret mediaserver og den føromtalte simple DJ-mixer, og i tæt samarbejde med speakeren forstår han virkelig at sætte kog på hallen med musik, lydklip og speak. Med ham bag roret får publikum på ingen måde lov til at sidde og falde hen. Stemningen bliver konstant pisket op, så publikum i sidste ende går hjem med en stor folkelig og sportslig oplevelse, når kampen er færdig.

 

 

Af: Jens Walther





k

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her