2V4A2228

Af Carsten Legaard, 28. juli 2019

2019 bliver et godt år for FilmGEAR

Med indflytningen i nye studier og nyt domicil i Skovlunde, et modent og voksende marked samt en slanket og fokuseret stab går den danske dryhire virksomhed ind i 2019 fuld af optimisme.

Den danske dryhire virksomhed FilmGEAR er gået ind i 2019 som en slankere og sundere udgave af sig selv.

I sidste halvdel af 2018 solgte FilmGEAR søstervirksomheden FilmGEARshowcare fra, og i den første uge af 2019 blev der skrevet kontrakt på et nyt domicil i Mileparken 14 i Skovlunde.

Her har FilmGEAR været i fuld gang med at nyindrette tre studier samt et moderne 1500 kvadratmeter højlager.

Flytningen fra TV-Byen tog blot tre uger, og den blev tilmed gennemført uden et eneste afbræk i produktion og udlejning, fortæller de to ejere, Ole Bendixen og Martin Baagdan (Martin har netop kunnet fejre rund fødselsdag, idet han blev 50 år 5. marts).

“Vi har her fundet den helt rigtige base. Vi har længe haft kig på faciliteterne i Skovlunde, hvor Imerco hidtil har haft centrallager. Det spændende lige nu er, at produktionsverden skalerer rigtig meget lige nu. Tendensen går i retning af store dramaserier, hvor vi taler om studieleje i 3, 6 eller 9 måneder ad gangen,” fortæller Ole Bendixen.

FilmGEAR er flyttet 3 gange i løbet af firmaets snart 25-årige levetid, heraf 12 år i TV-Byen; og altid til noget større. I Skovlunde får FilmGEAR Rental et højeffektivt lager med 6 loadspaces og ramper og motorporte. Desuden får FilmGEAR en multihal på 380 kvadratmeter og to studier, som er blevet nyindrettet – Studie 550 og Studie 1250 navngivet efter antallet af kvadratmeter.

 

Martin Ole 4

Slank og fokuseret

FilmGEAR folkene virker lettede over at være tilbage ved kerne-missionen. Med Ole Bendixens ord:

”FilmGEAR blev gennem 5-6 år mere og mere FilmGEARshowcare, hvor 'showcare' tog sig af Live Event opgaver med bevægelamper og videoskærme. Ole og Martin valgte som ejere af FilmGEAR at afhænde 'showcare' afdelingen med udstyr og mandskab pr. 1. september 2018. Det var enden på et kæmpe eventyr, nye kolleger, nye kunder, nye projekter (og projekt typer) og ikke mindst meget nyt udstyr.” 

Om kerne-missionen for FilmGEAR siger Ole Bendixen:

”Vi ser et modent og voksende marked. Netflix og HBO laver næppe færre egenproduktioner, og tendensen i hele markedet er flere og længerevarende dramaproduktioner.” 

”Derfor er det også ret heldigt, at vi er godt igennem flytningen og kan fokusere på det, som vi er bedst til”.

FilmGEAR overtog samtidig med flytningen til Skovlunde driften af de gamle DR-Drama-studier, Studie 2 og 4 i TV-byen. De to studier på henholdsvis 385 og 770 kvadratmeter er allerede klar til udlejning.

Fejret med tracking-demo

Ved en snigpremiere/reception 6. februar i Skovlunde viste FilmGEARs Grip-afdeling kameraflytteløsninger til inspiration, eksempelvis en Techno Dolly på skinner, en Super Techno Crane NT22 Virtual/Tracket og Dactylcam Wirecam.

Gode venner fra Rokoko Motion Capture viste, hvad tracking kan udrette i forbindelse med dagens studieproduktioner. 

Rokoko er en international virksomhed grundlagt af danske Jacob Balslev og Matias Søndergaard. Rokoko vil demokratisere de kreatives adgang til VR-effekter inden for spil, film, uddannelse, sport, sundhed, live-optræden og virtual/augmented reality.

Rokoko står også bag verdens største online markedsplads for animerede motions.

Rokoko viste blandt andet eksempler på deres smartsuit pro. Her skal ordet suit tages helt bogstaveligt. Man ifører sig en dragt, som trackes af et kamera, og ens bevægelser overføres med stor nøjagtighed i realtime til en animeret figur på skærmen.

Resultatet optages i softwaren Rokoko Studio.

Allan O. Lückow fra Lückow Film og VRInspired gav en demo af STARTRACKER, hvor et håndholdt kamera eller en steadicam trackes, så man kan gå rundt i en virtuel verden.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her