Nyheder

Studios til HDR

Studios bliver til HDR

Svenske HDRs opkøb i foråret af det danske og norske facilitetshus Studios har skabt en markedsspiller i skandinavisk format med fremskudte poster i Central- og Sydeuropa. 1. januar 2018 får Studios Danmark og Studios Norge nyt skilt på facaderne.

I april 2017 kunne Studios gå ud med nyheden om, at svenske HDR havde købthele Studios’ forretning i Danmark og Norge. Nu følger den logiske konsekvens. Studios skifter det gamle firmanavn ud med ”HDR Denmark”, og på samme måde kommer Studios Norge til at hedde ”HDR Norway”.

Herefter vil den samlede HDR gruppe være en af de absolut største teknikudbydere inden for produktion af levende billeder i Skandinavien. 

“Det er nu ikke et erklæret mål, at vi skal være størst,” siger Peter Seehausen, der har stået i spidsen for Studios siden 2012.

“Vi vil gerne være de bedste og det valg, der sikrer, at kunden får mest for pengene.”

Effekt fra 1. januar

Ændringen kommer til at ske med virkning fra 1. januar 2018. Datoen er i forvejen en milepæl for Studios. Den dag er det nemlig 20 år siden, at Studios blev færdige med opbygningen af studierne i Jenagade.

Det hele vil blive fejret med et stort åbent hus fredag den 12. januar, hvor HDR Denmark vil byde kunder, leverandører, samarbejdspartnere og venner af huset på lidt mad og drikke. 

“Ved samme lejlighed vil vi fremvise noget af vores nyeste teknik, som vi ikke tidligere har haft tilgang til,” fortæller Peter Seehausen.

“Vi håber på stor tilslutning og glæder os til at fortælle om alt det gode, som venter forude.”

Kunderne konsoliderer

Peter Seehausen ser et marked, hvor kunderne konsoliderer sig for at stå stærkere, og han finder det naturligt, at leverandørerne gør det samme: 

“Vi er inde i en rivende teknologisk udvikling, som vi nok kun har set starten af, og evnen til at følge med og være på forkant med den nyeste teknologi er en klar succesfactor.”

Vores lille andegård bliver forstyrret af nye spillere udefra, og seermønstrene er ikke de samme som for få år siden – og vi skal ikke forvente, at tingene bliver som i gamle dage igen. Derfor skal vi alle følge med – hele fødekæden skal omstilles – lige fra den mindste underleverandør til slutbrugeren. Der stilles nye krav til, hvorledes alt indhold serveres til aftagerne – både hvad angår formen og indholdet, og ligeledes hvor hurtigt vi formår at udkomme på de små og store skærme.

Mere indhold på mindre budget

Peter Seehausen ser også en slags polarisering i markedet:

“Et begreb, som vi må forholde os til hver dag, er ‘Det er ikke perfekt – men det er godt nok’. Der bliver gået på kompromis med kvalitet, fordi producenterne skal producere mere for mindre. Budgetterne bliver mindre og mindre, og der er ikke tid og penge til at kæle for detaljerne som tidligere.”

“Omvendt ser vi også et ønske om, at nogle af flagskibene skal produceres i endnu bedre kvalitet end tidligere. Derfor har vi også købt en masse Arri Amira kameraer og har sat et workflow op, hvor man kan lave både scriptet og non-scriptet indhold i super lækker kvalitet, men stadig på en kosteffektiv måde.”

Studios har de sidste to årtier været ejet af forskellige store indholdsproducenter

“Det har været en ekstremt spændende rejse, og vi har fået et unikt indblik i mange ting, som ikke er den almindelige facilitetsudbyder beskåret,” siger Peter Seehausen.

“Vi har været med til at forme strategien og har siddet med i udviklingen af nogle af de største formater, som i dag ruller over skærmen. Indholdsproducenten har haft adgang til ubegrænset og uvildig teknisk sparring, og det har været en god ting for alle parter. 

To forskellige væksthastigheder

Samtidig med at indholdsproducent og facilitetshus komplementerede hinanden godt, så var der også modsatrettede interesser på spil. Den tidligere ejer havde mange budgetter at arbejde med, og budgettet til udstyrsfornyelse var bare ét af flere. Studios har derfor i en årrække måttet arbejde under meget stramme investeringsbudgetter, og det var derfor en naturlig konsekvens heraf, at den tidligere ejer satte virksomheden til salg sidste år.

Den 7. april i år annoncerede Studios, at det svenske mediehus HDR havde købt hele Studios – både i Danmark og Norge. HDR har de seneste ti år opbygget en imponerende markedsandel i Sverige og har i dag ti store veletablerede studier i det centrale Stockholm, fortæller Peter Seehausen: 

“Tilsammen råder virksomheden nu over ikke mindre end 15 OB vogne i alle størrelser – alt lige fra de små smidige 4 personers Sprinter vogne og op til de store trailere med dobbeltudtræk og med plads til mere end 20 personer. Ligeledes har vores mange dygtige teknikere i Danmark og Norge fået en masse specialiserede kollegaer øst for sundet. Og med en teknikplatform, som konstant specialiseres, så er denne udvikling meget kærkommen.”

Fælles DNA

“HDR og Studios minder på rigtig mange måder om hinanden. Ud over at vores forretningsområder minder om hinanden, så har vi meget det samme DNA. Selv om vi er i et meget konkurrencepræget marked, så forsøger vi altid at gå den ekstra mil. Både HDR og Studios har opbygget en stor, loyal kundeportefølje, som vi er meget stolte af og som på mange måder komplementerer hinanden,” siger Peter Seehausen.

Allerede ugen efter købet i april startede et bredt samarbejde på tværs af alle afdelinger, og det større udstyrssortiment og den geografiske spredning har allerede vist sig at være af stor værdi for begge parter.

“Vi har fået muskler til at være mere proaktive i det europæiske marked, hvor vi pt. er involveret i fire store projekter,” siger Peter Seehausen. 

Større muskler til marked i fremdrift

Markedet for levende billeder er for opadgående, mener Peter Seehausen: 

“Flow-tv er i en afmatningsfase, men vi tror på, at formidlingen af levende billeder på alle platforme er vores core-business, og vi vil i årene fremover levere den nyeste og mest innovative teknik til vores mange kunder – med et særligt fokus på workflow.”

“Vi bliver nødt til at gøre tingene smartere end tidligere, og lige præcis workflow er et nøgleord for at kunne overkomme den udfordring, vi står overfor.”

HDR’s køb af Studios var et bevidst valg om at komme ud over Sveriges grænser. Både Studios og HDR har i dag mange internationale kunder og vil i fremtiden lægge meget energi i at tilbyde resten af Europa dens specialiserede ydelser og kompetencer. 

“På den måde opnår vi også den Economy of scale, som er nødvendig for at holde de konkurrencedygtige priser,” slutter Peter Seehausen.

 

Artiklen er fra ProAV - December 2017