MortenRaarup

Af Birgit Waltenburg, 13. juni 2019

Fra idé til færdig film uden så meget bøvl

Sloganet tilhører Morten Raarup, der er freelancer og blandt andet kan kalde sig fotograf, klipper og producer med snart 30 års erfaring. Den store erfaring betyder, at han stiller store krav til sig selv og sit udstyr, der bliver udskiftet, når der kommer nye, interessante features, der er brug for ved de aktuelle opgaver. Og listen over udstyr er lang.

Selvom Morten Raarup ikke har en formel fotograf-uddannelse, er han alligevel en af dem, broadcasterne og filmproducenterne benytter til at efteruddanne deres fotografer og produktionsfolk i lyssætning, kameraopsætning, redigering, color grading og digitalt workflow.

Han ved, hvor vigtigt det er at udnytte detaljerne i udstyret for at få den optimale løsning. Og han elsker at nørde, så en stor del af sin viden, har han lært sig selv.

Fra 1991 var Morten Raarup ansat hos Kanal 2, Kanal København, Nordisk Film Broadcast og nogle mindre produktionsselskaber. 

Siden 1997 har han været freelancer med eget produktionsselskab med kamera, lyd- og lysudstyr – og alle faciliteter til post production: klipperum, lydmix, colorgrading og mastering.

Kunderne er Danmarks Radio, TV 2 og TV 2 Lorry, som benytter ham til nyheds- og sportsproduktion. Herudover har han produceret TV-serier, dokumentarfilm, reklamefilm, film til erhvervslivet og Video On Demand til flere streamingtjenester. I 2017 udvidede han sine ekspertiser ved at blive dronepilot. 

Morten har i flere år lavet mange opgaver for TV 2 Lorry. Han er glad for opgaverne, fordi det er mindre indslag, der er produceret før udsendelsen, hvor andre nyhedskanaler gør meget ud af livedelen, hvor en journalist udtaler sig til kamera foran eksempelvis en retsbygning eller Christiansborg.

Lorry laver ikke længere studieproduktioner – det tidligere studie benyttes i dag af ”Natholdet”. Så alt foregår on location eller på redaktionen. 

Krav til udstyr og leverandører

De mange typer af opgaver har gjort, at Morten ofte har skiftet udstyr for at opgradere. 

- Jeg kan godt lide at handle hos esee, fordi jeg får den nødvendige rådgivning og altid kan bytte mit let brugte udstyr ind, fortæller Morten Raarup. 

- Det er altid interessant og udfordrende at handle med Morten, fordi han er dybt nede i teknikkerne og stiller store krav - til sig selv, til udstyret og til os, fortæller salgsdirektør Kim Gude. esee forhandler alle de væsentlige brands, så man altid vil kunne finde det ideelle valg til den specielle kunde. 

Listen med kameraer er lang

Morten har en bred erfaring med mange typer af kameraer, så listen med hans tidligere og nuværende kameraer er imponerende med op mod 20 deriblandt: 

- Sony HVR-Z1 - HDV

- Sony PDW-F800 - XDCAM HD

- Canon 5D MK II

- Sony PMW-F3

- Sony PXW-FS7

- Sony PXW-FS5

- Canon 1DX MKII

- Canon C200

- Canon C300 MKII

- Jeg startede i det små med HDV-kameraer og gik så over til broadcastkameraer. Det sidste store, jeg havde, var et Sony PDW-F800 XDCAM HD, hvorefter Canon kom ind i billedet med 5D Mk II. Det kamera startede hele DSLR og Super 35-sensorbølgen.

Han fortæller, at med hensyn til sensorstørrelsen var mulighederne dengang RED, som

stadig havde mange udfordringer, og ARRI der havde lavet noget, som kostede ”en god sjat over 1 million.”

- Med Canon 5D Mk II var tingene pludselig til at komme i nærheden af, forklarer Morten og fortæller, at valget også faldet på Canon, så listen er i dag toppet med Canon C300 Mk II.

 

Skiftede til Canon

- Jeg skiftede til Canon, fordi jeg var ”blevet lidt lun” på C200-kameraet, fortæller han. 

Det var blandt andet på grund af en autofokus, som de kalder dual pixel autofocus, der virkede rigtigt godt. Og det var vigtigt, fordi han ofte kørte uden assistent til at trække fokus. Og så havde det RAW Light.

- Jeg valgte Canon på grund af de bløde værdier – f.eks. deres farver – der kan Canon bare noget, forklarer Morten Raarup og fortsætter:

- Jeg var også gladere for formfaktoren på C200 – det er lidt mere kompakt - end C300, så jeg var i tvivl om, hvad jeg skulle vælge. Men Raw Light fyldte en del og krævede en større colorgrading hver gang. 

- Samtidig kom jeg til at lave mere dokumentar og mindre full size reklame. Derfor havde jeg brug for noget, hvor jeg kunne lave looket bedre i kameraet og ikke skulle lave den helt store gradingtur hver gang. Og her har C300 Mk II en lidt mere robust codec, som er nemmere at arbejde med og ikke nødvendigvis kræver den store efterbearbejdning.  

Fra C200 savner han kun den lille touch-skærm, så han også kan bruge det til fokus. Men det kan tilkøbes til C300. Ved siden af C300 bruger han ofte som andet kamera et DSLR - Canon 1DX MKII.

Fremtidens kameraer

- Skal man kigge frem – når man laver den type ting jeg gør, mangler man det optimale kamera, der i formfaktoren minder om de gamle broadcastkameraer – 2/3”-kameraer med en zoom med en fornuftig rækkevidde, men med en Super 35 -sensor. Rækkevidden savner man på Super 35-kameraerne, mener han.

- Jeg var i Skotland og havde en præproduktionsmodel – Canon XF705 – med. Den har mange af de kvaliteter, man efterspørger i den type kameraer. Dog kunne man ønske sig en større sensor. 

Morten Raarup mener, at udfordringerne har for det første været, at det perfekte kamera ikke findes. For det andet kan han som selvstændig ikke i forvejen vide, hvilke opgaver han lander. Så for nu nu er Morten glad for sit C300 MKII med bl.a. CN-E 18-80 objektivet.

De nye kameraer køber jeg hos esee, der har købt det let brugte kamera retur. Morten Raarup har altid købt sit udstyr i stedet for at leje. Han vil kende mulighederne for settings til bunds, specielt fordi han ofte arbejder alene eller med små hold. 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Maj 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her