Artikler

Alexander broendsted

Produktiv dansk-svensk filmskaber-duo

Små crews, locations inden for en lille radius, små budgetter og hurtig realisering er blevet en slags varemærke for producer-instruktør-duoen Alexander Brøndsted og Antonio Tublén. Eller med duoens egne ord: Små film om store emner.

I 2013 skrev Monitor Pro om den dansk-svenske spillefilm ’LFO’, der blev den første spillefilm i Norden optaget med et Blackmagic kamera og om producer-instruktør-parret bag filmen, danske Alexander Brøndsted og svenske Antonio Tublén.

Alexander Brøndsted er netop vendt hjem fra et co-producent-marked i Canada, hvor en producent fra distributionsselskabet Fox Searchlight gjorde sig positivt bemærket ved at huske den lille dansk-svenske produktion.

LFO blev optaget på en eneste location – et lillebitte hus på Sveriges vestkyst - og med et minimalt teknisk crew. Sammen med valget af kamera gav det filmskaber-parret mulighed for at opfylde ønsket om et hidtil uset lavt budget - 1 million svenske kroner - og bare seks måneder fra idé til færdig film.

“Altså, hvis man ingen penge har, så hjælper det ikke noget at lave en stor actionfilm, vel? Det er bare dumt,” siger Alexander Brøndsted.

”Jeg plejer at sige, at historie, ambition og budget skal gå op. Hvis de tre ting går op, så er der ikke noget, der er svært. Så er det ligegyldigt, om det er en film til hundrede milliarder millioner, eller om det er en film til 10 kroner. Og når vi nu har en historie, som er så "contained" som den var, så kunne det lade sig gøre at lave en film meget billigt. Det var sådan en befrielse, at der var ikke noget pres fra nogen. Vi kunne lave filmen, akkurat som vi havde lyst til.” 

Samme frihed fik filmskaber-duoen omkring filmens distribution, fortæller Alexander Brøndsted:

”I stedet for at tænke normal biografdistribution, så tumler vi med spørgsmålet, hvordan kan vi få den film ud til så mange mennesker som overhovedet muligt? Er det overhovedet interessant at få den ud i biograferne i Danmark eller i Sverige? Det endte med, at vi fandt en amerikansk salgsagent, og efter lidt diskussion frem og tilbage fik vi den solgt til Netflix Worldwide. Og så havde vi pludselig et meget større publikum, end vi nogensinde ville få, hvis vi prøvede at gøre det på den ‘rigtige’ måde.” 

’Original’

”Jeg tror, det er en brugbar kode at stille spørgsmålet: Hvad passer egentlig til det enkelte projekt? Det lykkedes at få ’LFO’ ud til et stort publikum, og vi har solgt optionen til remake tre gange siden. Så ud fra et producer-synspunkt endte filmen med at blive en forretning, som gav mening!”

Brøndsted og Tublén havde forinden arbejdet sammen en årrække i tv-produktion og havde lavet et par - prisbelønnede - kortfilm sammen. Parret havde desuden prøvet kræfter med deres allerførste spillefilm, ’Original’ fra 2008:

 “Vi mente, at vi havde en fantastisk historie, og derfor gik vi bare i gang. Vi tænkte ikke på at søge på DFI. I stedet søgte vi på Filmværkstedet,” fortæller Alexander Brøndsted:

“Så opstår spørgsmålet: Skal vi lave en pilot? Så kommer den der, aah, hvis vi laver en pilot, så skal vi bare smide det væk bagefter. Hvad nu, hvis vi gør vores allerbedste og laver nogle optagelser, så de kan bruges i filmen? Det kaster vi os ud i. For at gøre det effektivt vælger vi mit halve dobbelthus til location. Så tegner vi en cirkel på kortet - halvanden kilometers radius. Vi skal bruge en skole, et supermarked, og en kirkegård, og alt er inden for rækkevidde.”

“Vi får nogle fantastiske dejlige skuespillere på. Iblandt dem Helle Fagralid, Ghita Nørby og Jesper Christensen. Vi skyder og klipper, og så er der en producer på Zentropa, som gerne vil se det. Dermed gik ‘Original’ hen og blev en Zentropa film og fik konsulentstøtte. Jeg tror, det er en af de meget få film, som har både Filmværkstedet og konsulentstøtte på en gang.”

Budgettet på ’Original’ var i omegnen af 10 millioner danske kroner.

Crewet var lille i forhold til ”normale” crew, men ikke micro eller knapt eksisterende som ved LFO.

Filmen er optaget i ’gamle dage’ så den blev hovedsagelig skudt på DigiBeta med en adaptor, så der kunne bruges PL mount optikker (filmoptikker). Filmens slutning blev optaget i Spanien lidt efter de egentlige optagelser, og da var RED kameraet kommet til Danmark, så de sidste ti minutter af filmen er skudt på RED.

‘Original’ vandt prisen for både bedste mandlige hovedrolle (Sverrir Gudnarson, der nu er aktuel som Björn Borg i Borg/McEnroe) og som bedste film ved A-film festivalen i Singapore. 

Små film om store emner

”Det, vi prøver i øjeblikket med Pingpong Film, er at lave små film om store emner. Vi tager fat i nogle store emner og ser, om vi kan lave det meget småt. Hellere det end at lave meget store film om meget små emner,” siger Alexander med et glimt i øjet.

”Antonio har en fantastisk unik stemme, og den passer til det her anslag - små film om store emner. Så de næste par film, som vi er ved at line op i øjeblikket, er nok mere i LFO-stilen end ’Robin’, som vi er ved at være færdige med nu.

Vores næste projekt bliver også en meget ‘contained’ historie; en kærlighedshistorie om et ulykkeligt ægtepar som prøver at redde deres ægteskab i en zombie-apokalyptisk verden. Man kalder det en ‘elevated’ genre-idé. Den har drama i bunden, og hvis man så kan lægge en genre oven på det, så kan man nogle gange forstærke dramaet.”

”Vi har jo lavet mange genrefilm. ‘LFO’ var jo en science-fiction-film. En minimalistisk science-fiction-film. ‘Original’ var vores take på en romantisk komedie med mærkelige små twists and turns. Og ‘Robin’ er vores take på en thriller.” 

”Den næste film bliver også low-budget, men på engelsk. Vi kommer til at skyde interiør i studiet, og de få eksteriør billeder der er, bliver optaget i en storby.”

Du og Antonio. Hvordan erJeres samarbejde?

’Mens vi snakker om noget andet’

”Antonio er svensker, jeg er dansker, han bor i Malmø, så vi arbejder lidt på begge sider af Øresund, det er lidt hip som hap. Vi har kendt hinanden i 20 år. Vi mødtes i midt 90’erne på en TV-station, som ikke findes mere, ZTV. På vores film er jeg producer, og han er instruktør og manuskriptforfatter. Vi fungerer som et par og har gjort det i mange år, og vi snakker sammen om mange ting. Vi komplementerer hinanden sindssygt godt.”

”Jeg tror personligt, det er vigtigt, at man også kan snakke om noget andet end film og kameravinkler. At man også kan tage en dag, hvor man snakker om noget helt tredje, som har ikke en skid med arbejdet at gøre... Historier kommer ikke ud af den blå luft; de opstår, mens vi snakker om noget andet.”

 

Artiklen er fra Monitor Pro - Oktober 2017