Artikler

PA Aarhus Teater

Moderne teaterlyd i klassiske kulisser

På det gamle Aarhus Teater med den klassiske, konkave teatersal med to balkoner og fantastisk udsmykning kan der sidde omkring 700 publikum. Men selv om bygningen både i det ydre og indre oser af klassisk teater, så skal man ikke lade sig narre. Bygningen er stoppet med teknologi, især i disse dage, hvor teateret har stor succes med en opsætning af rockmusikalen Jesus Christ Superstar. Denne forestilling er også den første med et helt nyt installeret PA-anlæg. Monitor Pro er taget til den jyske hovedstad til en snak omkring lydinvesteringen, men også teaterlyd generelt.

På Aarhus Teater er der mange hensyn at tage, når der installeres nyt udstyr. I særlig grad når det er synligt som et PA anlæg, for det skal være i god symbiose med teaterets klassiske design. Desuden skal lyden udbredes i en konkav sal, som jo er velkendt for at være akustisk kompliceret til forstærket lyd.

Henrik Bonné fra Matrix Sales, som har leveret det nye L-Acoustic Kiva II lydanlæg til teateret, kan fortælle: ”I dette tilfælde har øvelsen været, at man i teateret gerne ville have mulighed for at mixe i stereo og det med et egalt system med jævn dækning i hele salen. I denne gamle sal med den flotte udsmykning er der en række restriktioner, der dels handler om vægt og i høj grad også handler om æstetik. Og her har vi med Kiva II fra L-Acoustic et system, der tikkede alle boksene af. Så resultatet er, at L-R delen af lydanlægget er blevet udvidet, mens centerclusteret er blevet reduceret i størrelse. Og faktisk er der installeret et større højttalersystem, end der umiddelbart kan ses. Kiva II line array højttalerne fungerer sammen med en bashøjttaler, som ikke er en traditionel subwoofer løsning, men netop en bas. Den hedder Sub15 og sidder her gemt bag proscenium åbningerne lige under arrayet. Her står to bashøjttalere i hver side, og de kobler med arrayet, så længe de er indenfor en afstand af 1,7 meter. Dvs., der er en fornuftig faseintegration mellem bas og topkasserne. Og det er den rigtige løsning for teateret; her ville det ikke været gået med stackede bashøjttalere på scenen. Og der var ikke plads til, at de kom op og hænge ved line array højttalerne. De dybeste frekvenser er dækket med to ultrasub’er med 18 tommer højttalere, som spiller ud gennem logerne på hver side af scenen. Så de er også gemt af vejen og usynlige for publikum. Sub15 bashøjtalerne spiller fra 100 Hz og ned, og den dybeste oktav bliver derefter overtaget af ultrasub’erne. Subwoofer placering i et teater er jo det muliges kunst!!”

Da Monitor Pro besøger teateret, bliver der som fortalt spillet Jesus Christ Superstar, og på disse musikforestillinger er der selvfølgelig brug for et højttalersystem, der også spiller dybt i frekvenser. Men også på almindelige talebaserede forestillinger er der brug for den dybe bas, væsentligt til det lyddesign, som hører med til en tidssvarende, moderne forestilling.

Hvidt skal det være

I selve arrayet, som her er indkøbt i hvidt for at passe til resten af interiøret på teateret, er der ni Kiva II topkasser i hver side, mens der sidder fire topkasser i midterclusteret. Kiva II er en let, passiv line array højttaler, som blot vejer 14 kg. Kabinet og rigging er det samme som den gamle Kiva, men ellers er det en ny højttaler. Den har fået nye, meget effektive 6,5 tommer højttalere, som her sidder i et basrefleks kabinet. Og den har fået L-Finns, som sidder på waveguiden, og som er meget lig det system, der sidder på Kara, K2 og K1, som er de større line array højttalere fra L-Acoustic. Og frem for alt er den 6 dB mere effektiv i forhold til den gamle Kiva højttaler. Kiva II kassen spreder 100 grader i det horisontale plan, og kassen er to-vejs med en delefrekvens omkring de 1,4 kHz. HF driveren med et 0,75 tommer horn sidder i den for L-Acoustic velkendte, patenterede DOSC Waveguide. Matrix Sales har fået Kiva II på lager sidste efterår, og her på Aarhus Teater er Jesus Christ Superstar den første forestilling, hvor det nye højttalersystem bliver anvendt.

Lars Gaarde er fastansat lyddesigner på Aarhus Teater, ansvarlig for lyden på teateret og dermed også primus motor for indkøb og installation af et nyt lydanlæg.

”Grunden til, at vi har investeret i et nyt lydanlæg til teateret, er, at vi laver flere og flere musikforestillinger, og det lydanlæg, som hang her før, var et meget centerorienteret PA. Det var et M’elodie line array fra Meyer Sound, som hang i midten over scenen suppleret med to pointsource højttalere, som hang på hver side af scenen gemt væk i nogle huller ved sidebalkonen. Det har været et vigtigt formål med det nye PA-system at få en jævnende dækning i hele salen, så publikum får den samme lydmæssige oplevelse; om de sidder bagerst på balkonen eller på gulvet. Så nu mixer jeg mest på L-R systemet, og bruger stort set kun centerclusteret til vokal og til at få trukket lydbilledet ind på midten. På pulten har jeg centerhøjttalerne på en separat fader og i et system, så jeg kan sende lyd særskilt til den centergruppe. Her på teateret har vi både en Digico SD7 og en SD10, men i de fleste produktioner sidder jeg på SD7 mixerpulten.”

Mixerpulten er under forestillinger placeret bagerst på gulvet under første balkon, men Lars fortæller, at under prøverne sidder han midt i salen og laver alle preset på pulten. For kommunikationens skyld er det bedre at sidde tæt på scenen sammen med lysdesigner og instruktør, og her er der selvfølgelig også lidt bedre lyd end gemt væk inde under balkonen.

Forstærket lyd!!

Jesus Christ Superstar er jo en rockmusical, så her er der selvfølgelig brug for forstærkning hele vejen rundt. Der er syv musikere i forestillingen, og mange af dem optræder på scenen som en del af showet. Lars Gaarde styrer frontlyden, hvor han bl.a. håndterer 68 trådløse kanaler; men på en stor forestilling som denne er der også brug for et par lydteknikere på scenen. Mads Birkebeck er tekniker, væsentlig fordi både skuespillere og musikere har trådløse in ear systemer monteret, og det kræver 24 separate monitormix kørende under forestillingen. Han benytter teaterets Digico SD10 mixerpult til at lave monitormix.

En tredje lydtekniker tager sig af microports til skuespillerne. Som microportmikrofoner til denne forestilling har Lars valgt at bruge DPA 4088, som er en nyremikrofon på bøjle. Til tider er der i denne forestilling 18 åbne mikrofoner samtidig, og med 4088-mikrofonerne betyder det, at der er væsentlig mindre overhør pga. af karakteristikken. Til gengæld kræver mikrofonen en mere nøjagtig placering på skuespilleren, og den kræver lidt mere arbejde med equalizeren for at få den gode lyd. På andre, mere taleprægede forestillinger bruger han ofte DPA 4066 og 4062, som er kuglemikrofoner. De samler lidt mere overhør fra lydanlægget op, men de er mindre kritiske omkring placering og lyd.

For ikke så mange år siden var lydforstærkning på teater et no-no, især når vi snakker om taleteater. Men Lars Gaarde fra Aarhus Teater fortæller, at sådan er det ikke mere. Stort set alle forestillinger er forstærkede, i væsentlig grad fordi der fra instruktørernes side bliver eksperimenteret meget mere. Nu skal skuespillerne kunne høres, selv om de hvisker bagerst på scenen, står med ryggen til publikum eller ligefrem har replikker som fremføres fra bagscenen. Og det kræver forstærkning. Men den store kunst fra teaterlydteknikeren er at skabe den illusion hos publikum, at der faktisk ikke bliver brugt forstærkning, selv om det er en realitet. Der er psykeakustiske ”maskerings” teknikker, og Lars Gaarde har stor erfaring med at bruge disse på forestillinger. Den såkaldte Haas effekt bliver brugt flittigt.

”På den digitale mixer kan du tidsforskyde, lave et delay på lyden på den enkelte kanal. Hass effekten er sådan, at det, som lytteren, i dette tilfælde publikum, hører først, vil blive opfatte som det vigtigste. Så hvis du forsinker den forstærkede lyd, så den modtages af publikums ører en anelse senere end den akustiske lyd, så maskerer du den forstærkede lyd og kan tillade at skrue højere op for forstærkningen, men uden at folk opfatter det som forstærket. På en tidligere forestilling her på teateret, en forestilling, som faktisk er Reumert-nomineret for sit scenedesign, havde vi en lang, dyb trappe på scenen. Og replikkerne blev fremført forskellige steder på denne trappe. Her havde jeg lommeregneren fremme og udregnede delay tider for hver to trin på trappen og forskød konstant tiden på det forstærkede signal, så det lå nogle millisekunder senere end det akustiske. I den forestilling havde jeg ca. tre gange så mange cuepreset på mixerpulten, og hovedparten af preset handlede kun om at forskyde tiden korrekt i forhold til placeringen på trappen. Teknikken fungerede virkelig godt nede i salen hos publikum.”

Ros til lydsiden på teateret

I flere af de anmeldelser, der har været på Jesus Christ Superstar forestillingen, har lyden fået udmærkelser, så Aarhus Teater har fået et godt løft på lydsiden. Men som både Lars Gaarde og Henrik Bonné tilføjer, er det jo en ros til den samlede forestilling, både lydteknikere, skuespillere, musikere, men selvfølgelig også til den nye Kiva II installation på teateret.

 

Artiklen er fra Monitor Pro - Oktober 2017